ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
מלחמת הכסף

הסמים סיפקו חבל הצלה לממשלתו של נשיא סוריה אסד

13 שנים של מלחמת אזרחים ועשור של סנקציות מוחצות על סוריה, הביאו את הממשלה להעלים עין מסחר בסמים. הסחר מאיים יותר ויותר על שכנותיה של סוריה, ומציף את האזור בסמים זולים

הסמים סיפקו חבל הצלה לממשלתו של נשיא סוריה אסד
חיילים סורים צילום: פלאש 90

בימים בהירים, הכפרים הסורים לאורך הגבול עם ירדן נראים ריקים בצורה מטעה. החיילים הירדנים שמשקיפים צפונה על פני שטח הפקר, רואים רק עיירות רפאים מאובקות שבהן שום דבר לא זז מלבד כלבים וחקלאי שמדי פעם עובד בשדות שראו פחות גשם ויותר מלחמה.

אבל בלילות שבהם הערפל מתגלגל מעל הגבעות, הגבול מקבל פעילות מסוכנת. עשרות גברים במשאיות, על אופני שטח וברגל, יוצאים מהערפל ומתקרבים לגבול.

הם נושאים רובי סער, רימונים ומקלעים. בכלי הרכב ובתרמילים שלהם חבויות מאות אריזות המכילות עשרות אלפי כדורים לבנים קטנים, סמים. חומר ממריץ סינתטי בשם קפטגון, ממפעלים בלב סוריה שמייצאים סמים אסורים בשווי מוערך של 10 מיליארד דולר מדי שנה, כך מדווח ה'וושינגטון פוסט'.

ירדן שלחה פעמיים מטוסי קרב למרחב האווירי הסורי כדי לבצע תקיפות נגד מבריחים והבתים שלהם, לפי גורמי מודיעין באזור - פעולות שהירדנים לא הודו בהן.

עם זאת, למרות מאמצים יוצאי דופן לבלום הגעת מיליארדי כדורי קפטגון מעשרות מרכזי ייצור, הכדורים ממשיכים לזרום על פני גבולות סוריה ודרך נמלי הים שלה. השפעות הסחר מתרחבות כל הזמן כלפי חוץ, וכוללות עלייה ברמות ההתמכרות במדינות המפרץ הפרסי העשירות, כולל הקמת מעבדות לייצור סמים בעיראק השכנה ועד לגרמניה, כך לפי גורמים עיראקים וגרמנים ששוחחו עם ה'וושינגטון פוסט'.

בחודשים האחרונים החלו מבריחים להעביר כלי נשק וגם סמים, אמרו גורמים ירדנים לעיתון. מבצעים של הירדנים על שיירות הברחה גילו רקטות, מוקשים וחומרי נפץ שנועדו ככל הנראה לקיצונים איסלאמיסטים בירדן או אולי למחבלים פלסטינים בעזה ובגדה המערבית.

הסמים סיפקו חבל הצלה לממשלתו של נשיא סוריה בשאר אל-אסד, שהבין כי סם הקפטגון הוא דרך להישאר בשלטון, כך אמרו גורמים אמריקאים בהווה ובעבר. 

בעוד ארצות הברית ומדינות מערביות אחרות הגבירו את הלחץ עם סנקציות על פקידים סורים שביצעו פשעי מלחמה, או לוחמים על אסד לנהל משא ומתן על סיום הסכסוך, בסוריה מצאו את הישועה בגלולת קפטגון לבנה קטנה שהעניקה רווחים אדירים.

בכירים בממשל ביידן אומרים כי אין להם ראיות לכך שאסד מנהל באופן אישי את הסחר בקפטגון. "כוחות הביטחון של סוריה מספקים כעת הגנה לסוחרי סמים", אמר אחד מפקידי ממשל ביידן לעיתון.

גורמים בבית הלבן מאמינים שאסד משתמש כעת בקפטגון כמנוף עם מדינות ערב, ומציע להגביל באופן סלקטיבי את זרימת הסמים כפרס לממשלות שינרמלו את הקשרים עם סוריה.

גורמים רשמיים בממשל אומרים שמרכיבים לסם, כמו אמפטמין, נרכשים באופן חוקי מכמה מדינות, כולל איראן והודו, ומיובאים דרך לטקיה. הכימיקלים מעורבבים במפעלים ונדחסים במכונה לטבליות.

מאז תחילת העשור, רשויות אכיפת החוק יירטו משלוחי ענק של סמים מתוצרת סוריה בנמלים באיטליה, ערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות ומלזיה. בשנת 2021 גילו השלטונות במלזיה יותר מ-95 מיליון טבליות של קפטגון שהוחבאו בתוך ספינת משא בשווי של 1.2 מיליארד דולר שהועברה דרך מלזיה כדי להסתיר את יעדה הסופי: ערב הסעודית.

הסחר בסמים אילץ את ירדן לפרוס מאות חיילים בגבולה הצפוני. בשנה האחרונה, כוחות ירדנים ניהלו קרבות עם קבוצות של כ-100 סוחרים שבגללם יש מספר רב של הרוגים ופצועים משני הצדדים.

סוריה ירדן איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}