ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
"התחכום בעוכרינו"

"הדרוזים בגולן, חלקם מהססים לקחת ת.ז, הם לא מאמינים לנו"

"השיקולים התבוניים יביאו לתבוסה. האמריקניים נמצאים על מסילת התבונה, וזו שעה לאיים במלחמה"

"הדרוזים בגולן, חלקם מהססים לקחת ת.ז, הם לא מאמינים לנו"
זירת האסון במג'דל שמס צילום: Ayal Margolin/Flash90

12 ילדים ובני נוער נרצחו אתמול (ש') בשעות הערב מפגיעת רקטה של חיזבאללה במגרש כדורגל במג'דל שמס, זאת לצד יותר מ־30 בני אדם שנפצעו בתקרית.

אלוף (מיל') גרשון הכהן, לשעבר מפקד הגיס המטכ"לי, התייחס לדברים. "ברור שמלחמה עם לבנון היא מלחמה עם איראן", אמר. "החישוביות הכל כך מתוחכמת היא בעוכרינו".

לדבריו אנחנו במלחמה כוללת עמוסה: "זו מערכת מאוד מורכבת עם המון זיקות שחלקן בלתי ניתנות לחיזוי. זה דבר חסר תקדים". חוסר היכולת לחיזוי נוגעת לשיטתו בעיקר להתנהלות חיזבאללה: "המציאות הזאת היא מעל הלוגיקה של תורת המשחקים. אם ניתן מכה קשה לחיזבאללה לא נדע אם נגיע למלחמה כוללת. או שאולי הוא ירצה לשמר את סף המלחמה. בסוף יכול להיות סוג של הסדר. צריך להיות אינטרס לחיזבאללה להכיר שהסדר הוא לטובתו. הניחוח של קניית שקט בדמי חסות על ידי ישראל, ינציח את המלחמה".

הוא סבור כי הגענו לשעה גורלית: "אי אפשר להמשיך להיות כל כך מחושבים. החישוביות הכל כך מתוחכמת היא בעוכרינו. כל השיקולים התבוניים יביאו אותנו לתבוסה. האמריקניים נמצאים על מסילת התבונה, וזו שעה כדי לאיים במלחמה כוללת". כדוגמה לשכלתניות היתר האמריקנית הביא הכהן את הצעותיו של השליח האמריקני ללבנון: "החיזבאללה משפילים אותנו יותר ויותר. הוכשטיין מביא תוכניות שיש בהן השפלה לישראל"

 "לא רוצים להיתמך על ידי קיר מתנדנד"

לזהות קורבנות הרקטה אמש יש משמעות קריטית בעיניו של הכהן: "עומדת למבחן שאלת הריבונות והמחויבות של ריבון לאלה שאיתו בברית. כששואלים למה הדרוזים בגולן, חלקם מהססים לקחת ת.ז ישראלית, זה כי הם לא מאמינים לנו. יש ביטוי בערבית שאומר שאנחנו לא רוצים להיתמך על ידי קיר מתנדנד. לכן עלינו לתת ביטוי לחובתנו לבני הברית, שהיא גדולה שבעתיים בתפיסה האזורית מתמיכה בשבט. היה צריך להגיב גם אם היו נפגעים יהודים, אבל פי כמה אנחנו מחויבים כלפי הדרוזים".

מפקד הגיס המטכ"לי לשעבר מאמין ביכולות הצבא: "צה"ל מתכונן. אני מכיר את התכניות והיכולות. צה"ל צריך לעשות הרבה דברים. חלק מיכולתו היא להכיר במוגבלות שלו. וצריכה להיות פה יצירתיות בהקשר הזה". עם זאת הוא מודאג מאוד מיישום דוקטורינת המלחמה האיראנית במלחמת רוסיה-אוקראינה: "לא למדו מהמלחמה באוקראינה. גם אם אנחנו נתארגן גם הם יתארגנו יותר מהר מאתנו, למשל כל מה שנמצא כנשק איראני בידיים רוסיות. החות'יים מייצרים כלי שיט בלתי מאוישים. מפעילים אותו בנחילים וככה השביתו את פעילות צי שלם בים השחור".

אז האם אנחנו מוכנים למלחמה כוללת? עד כך אמר: "עד שאתה לא שם, אתה לא יודע כמה אתה מוכן. מלחמה היא מצב שיוצא משליטה, אבל נקווה לטוב".

חיזבאללה לבנון הטבח במג'דל שמס גרשון הכהן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}