ט' אלול התשפ"ד
12.09.2024
אנחת רווחה

בית המשפט ביטל תקנות נגד שחיטה יהודית כשרה

קבוצות יהודיות בקנדה זכו בתביעה נגד תקנות שהיו פוגעות בשחיטה הכשרה. התביעה טענה כי תקנות חדשות של רשות המזון המחייבות בדיקות קוגניטיביות בבעלי חיים מסכנות את השחיטה הכשרה וזה יפגע ביהודים המקומיים

בית המשפט ביטל תקנות נגד שחיטה יהודית כשרה
אילוסטרציה צילום: Aharon Krohn/Flash90

ארגונים יהודיים זכו בתביעה נגד רשות המזון שקבעה תקנות שיפגעו בשחיטה הכשרה בקנדה. בסוף השבוע בית המשפט הפדרלי בוטוואה בירת קנדה קבע, כי התקנות שקבעה הסוכנות לפיקוח מזון קנדי, המחייבות בדיקות קוגניטיביות בבעלי חיים שנשחטו בשחיטה כשרה, מבוטלות.

"ישנן סוגיות חמורות בשאלה האם הנחיות הסוכנות אינן סבירות", כתב השופט גיא רג'ימבלד בהחלטתו על מתן צו המניעה. הוא גם אמר שיש סיבה להאמין שהכללים עלולים לפגוע בחופש הדת.

"הראיות, כפי שהוצגו, מוכיחות פוטנציאל לנזק בלתי הפיך שלא ניתן לפצותו בצורה נאותה בגלל הנזקים", הוסיף.

הרב שאול עמנואל, העוסק בכשרות בקנדה, והיה שותף בתביעה אמר: "אנו שמחים שבית המשפט אישר את השחיטה הכשרה כגישה לגיטימית והומנית הלוקחת בחשבון מלא את צער בעלי החיים ועומדת בסטנדרטים המדעיים שנקבעו על ידי רשות הבריאות".

ההנחיות החדשות הדורשות בדיקות נוספות הביאו להאטה בפעולות, כך שבתי מטבחיים רבים נטשו במהירות את קווי הבשר הכשרים שלהם.

בתביעה נטען כי סגירת מפעלים בין אוגוסט 2022 לינואר 2023 הפחיתה את מספר המקומות בהם אפשר להשיג בשר כשר, וקיצצה את תפוקת הבשר השבועית הכשרה מ-3,400 ראשי בקר ל-1,750 בלבד.

מפעל עיבוד הבשר הכשר הגדול ביותר בקנדה, Laval, Montpak של Que, הפסיק את קו הייצור הכשר שלו לאחר שהכללים החדשים נכנסו לתוקף.

"המשמעות היא שיהודים הזקוקים לבשר כשר בקנדה חייבים להסתמך אך ורק על בשר מיובא מוגבל, יקר ולעתים קרובות באיכות ירודה", טענו העותרים לבית המשפט.

"הראיות מוכיחות שכמעט בלתי אפשרי להשיג בשר עגל, ובשר בקר, יקר משמעותית", אמר השופט רג'ימבלד בהחלטתו. "התוצאה היא שיהודים רבים לא יוכלו לקנות בשר בקר ועגל כשר, בין אם זה לא נמצא, או שהעלות עצומה. בזמן הזה הם לא יכולים לאכול בשר שיש לו שחיטה מיוחדת במסורת היהודית, במיוחד בחגים יהודיים". מצב זה, הסביר, "מהווה נזק בלתי הפיך".

שמעון קופלר פוגל, נשיא ומנכ"ל המרכז לענייני ישראל ויהדות (CIJA), אמר כי הקהילה היהודית של קנדה פועלת עם ה-CIFA (רשות המזון) כדי לספק פתרונות קבע שיספקו הן את דאגות המשרד והן את צרכיהם של יהודי קנדה.

"הקהילה היהודית ו-CFIA מחויבות שתיהן לסטנדרטים הגבוהים ביותר של רווחת בעלי חיים, ואנו בטוחים שברצון טוב ניתן להגיע להסכם", אמר.

קנדה שחיטה כשרה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}