ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
הטבח במג'דל שמס

החוקר: "אנחנו הכי קרובים להסלמה חמורה, הימים הקרובים קריטיים"

דני סיטרינוביץ, חוקר INSS מתייחס לפגיעה הקטלנית במג'דל שמס ואומר כי הכתובת הייתה על הקיר וכי לדבריו התגובה מצד ישראל חייבת להיות מחושבת ולא פזיזה

החוקר: "אנחנו הכי קרובים להסלמה חמורה, הימים הקרובים קריטיים"
זירת האסון צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

חוקר תוכנית הציר השיעי במכון למחקרי ביטחון לאומי INSS, דני סיטרינוביץ, כותב בעקבות הפגיעה הקטלנית של טיל איראני בעל משקל של מעל 50 ק"ג במגרש כדורגל במג'דל שמס שהובילה למותם של 12 נערים ונערות בני העדה הדרוזית.

לדבריו, את האירוע הקשה היום במג'דל שמס לא ניתן לנתק מהאירועים בשבועות האחרונים. חיזבאללה העלה את הרף לפעילות הישראלית בלבנון בניסיון להרתיע מהמשך הפגיעה בכוחותיו ובאזרחים לבנונים. הארגון הרחיב את טווח הירי ואת כמות השיגורים, כולל לרמת הגולן - אזור שהפך ל"אטרקטיבי" לירי מצד חיזבאללה מאז ה-8 לאוקטובר. 

עוד טוען החוקר, במסגרת זו, חיזבאללה הגיב בירי עצים על פגיעה בפעילי רדואן בלבנון היום וכיוון לבסיסי צה"ל ברמת הגולן. רקטה אחת נחתה במג'דל שמס במגרש הכדורגל המאוכלס וגרמה לפגיעה קשה באזרחים.

לדברי סיטרינוביץ, התגובה של חיזבאללה לירי - הכחשה רשמית - מעידה כי הארגון עודנו חושש ממלחמה רחבה ומקווה כי האירוע הזה לא יוביל להסלמה, בוודאי כאשר מדובר באזרחים דרוזים שנהרגו. כמו כן, חיזבאללה סביר שחושש מההשלכה של האירוע הנוכחי על מערכת היחסים שלו עם הדרוזים בלבנון.

בסופו של יום, הכתובת הייתה על הקיר. חיזבאללה וישראל משחקים באש, ועליית המדרגה היא רק שאלה של זמן. הרבה מאוד תלוי בתגובה הישראלית, ובעיקר בתגובה של חיזבאללה. הם אלו שיקבעו האם האירוע היום ייגרר למערכה רחבה.

הבעיה המרכזית היא חוסר היכולת לייצר מנגנון סגירה לאירוע המתגלגל. חיזבאללה הוא ארגון שחי "במשוואות", וכל עליית מדרגה ישראלית מובילה אותו "לאיזון" במשוואות (וההכחשה של הארגון לאירוע הנוכחי לאו דווקא מסייעת). ולכן, תגובה חריפה של ישראל לאירוע הנוכחי עלולה להוביל לתגובת נגד שתוביל לשבירת "חוקי המערכה" בין הצדדים מאז ה-8 באוקטובר. 

בשורה התחתונה, אנחנו הכי קרובים להסלמה חמורה בואכה הרחבת העימות מול חיזבאללה מאז ה-8 באוקטובר, והימים הקרובים יהיו קריטיים לשאלת ההסלמה. לא ניתן להשאיר את האירוע הנוכחי ללא תגובה קשה, אבל צריך לקחת בחשבון שתגובה חריפה עלולה להוביל לספירלת הסלמה שסופה עלול להיות מערכה רחבה. כך חוקר תוכנית הציר השיעי.

דני סיטרינוביץ המכון למחקרי ביטחון לאומי INSS הטבח במג'דל שמס האסון במג'דל שמס מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}