י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024
תיעוד מסכם

הדרן עלך: סיכום כל התורה כולה ומורשתו של שר התורה

ברוב פאר והדר נחגג מעמד 'סיום כל התורה כולה', לאחר שמאות גאונים הבקיאים בש"ס ובפוסקים, עמלו והתייגעו במשך שנה תמימה ולמדו את כל התורה כולה בשותפות יששכר זבולון עבור הנגיד רבי שלמה פערל | זהו כבר הסיום השלישי של כל התורה כולה, מאז הטביע מרן שר התורה את מורשתו בשנה האחרונה לחייו | כיצד הגה הרב מפוזנא את הרעיון המיוחד? | מה הייתה דעתו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל על הרעיון? | תנו כבוד לתורה

הדרן עלך: סיכום כל התורה כולה ומורשתו של שר התורה
סיום כל התורה כולה צילום: שוקי לרר

האולם היוקרתי שבמתחם ה'די סיטי' שבמעלה אדומים לבש חג. כ- 300 מוזמנים בסך הכל, חתן השמחה ומשפחתו, ידידים וחברים שהגיעו במיוחד מעבר הים כדי לשמוח אתו ביום שמחת לבו, והשותפים הרבים של חתן השמחה – אברכים גאונים שלמדו בשמו את 'כל התורה כולה', מכ"ד ספרי התנ"ך, דרך הש"ס הבבלי והירושלמי, ששה סדרי משנה, תוספתא, ספרא, ספרי, כל מדרשי חז"ל, רמב"ם שו"ע וספרי ההלכה האחרונים. את הרשימה המלאה של הספרים הנלמדים גיבש לא אחר מאשר מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצ"ל.

מעמד סיום כל התורה כולה צילום: עזרא טרבלסי
 
מדובר ביוזמה מופלאה, 'חידוש מיוחד של הדור שלנו' כפי שהגדיר זאת המשפיע הנודע הרה"צ רבי אלימלך בידרמן בנאום שנשא לקראת סיום האירוע.

זהו חידוש נפלא שלא היה כמותו עד הדור הנוכחי – הסכם יששכר וזבולון, שבמסגרתו לומדים ה'יששכרים' את 'כל התורה כולה' לזכותו של ה'זבולון' התומך בהם.

התוכנית היא מורשת-חייו של מרן שר התורה רבי חיים קנייבסקי זצוק"ל. הוא אשר גיבש את רשימת כל הספרים שיש לכלול בתוכנית, והוא אשר הוסכם על ידו להגדיר את קוני התורה כ"שותפים" בלימוד עצמו - היינו שכל הלימוד נזקף כלימודם ממש!

התגלית המדהימה הזו, חתומה בגושפנקא של מלך התורה, היא הגורמת בכל מחזור מחדש לשועי-עולם לבקש לקחת על עצמם את השותפות. במחזור הנוכחי סיים את 'כל התורה כולה' חתן השמחה הנגיד רבי שלמה פערל שיחי' מארה"ב, כאשר המחזור כולו נקרא על שמו ועל שם רעייתו מרת רות שתחי'.

באדיבות המצלםלוגו המעמדצילום: באדיבות המצלם

הקהל נעמד על רגליו בהתרגשות גדולה, עם כניסתו של פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך. אשר שיבח בכל פה את עצם הרעיון של לימוד וסיום הגדול הנערך על כל התורה כולה

מגיד המישרים הנודע הגאון רבי ברוך רוזנבלום, נשא דברים נרגשים בשבחם של לומדי התורה וקוני התורה, ובדבריו ציין את מה שרבינו החפץ חיים זיע"א, כותב בספרו 'אהבת חסד' שמה שאמרו חז"ל שהמבזבז לצדקה אל יבזבז יותר מן החומש נאמר דווקא במי שנותן צדקה לעניים וכדו'.

"אבל מי שנותן את כספו לתלמידי חכמים במסגרת הסכם 'יששכר וזבולון' אומר מרנא החפץ חיים, שמותר לו לתת אפילו הרב יותר מחומש ואפילו את כל כספו, כי השקעה ב'יששכר זבולון' זה 'ביזנס', וכשאדם רוצה להשקיע בביזנס אין גבול להשקעה, גם אם ישים את כל כספו אין זה יותר מדי!".

בהתרגשות רבה התקבל האדמו"ר רבי רפאל אבוחצירא מאשדוד, שהגיע לכבד את המעמד בנוכחותו, ונשא דברים נפלאים בשבח לומדי התורה ומרביצי התורה. כמו כן הרב רבי שלום בער פישל, איש אמונו של האדמו"ר מסקווירא הקריא את ברכת קדשו המיוחד לרגל המעמד, עוד השתתפו במעמד האדמו"ר מתולדות אהרן.

ברוב קשב האזינו האורחים לדבריו הנרגשים של חתן השמחה הנגיד רבי שלמה פערל שליט"א, שסיפר על השתלשלות העניינים מצדו:

"לפני שנה, בימים הסמוכים לחג השבועות שמעתי מהרעיון הנפלא של הרב מפוזנא, מהאפשרות לקנות לימוד כל הש"ס בהסכם 'יששכר וזבולון', מיד ידעתי "אני בפנים", בתוך שבוע כבר הגיע הרב  מפוזנא למשרד שלי עם שטר 'יששכר זבולון' מסודר, אבל ימים אחדים לאחר מכן נודע לי שיש גם אפשרות לקנות לימוד 'כל התורה כולה' במסגרת הסכם דומה, אשר בכך נזקף לזכותי כאילו למדתי בעצמי ממש. ולאחר אריכת ימי ושנותי כשאבוא למעלה אזכה לישב וללמוד בישיבה של מעלה יחד עם כל התנאים ואמוראים הראשונים והאחרונים. אמרתי להרב מפוזנא "אני רוצה את כל התורה כולה! לא רק ש"ס. ואכן הרב מפוזנא הגיע ובידו שטר 'יששכר וזבולון' מיוחד שנכתב על פי הנוסח שהכתיב מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצ"ל.

"הגמרא אומרת בתחילת בבא בתרא 'גדול המעשה יותר מן העושה', מורנו הרב מפוזנא, המימרא הזאת של חז"ל נאמרה עליכם! אתם זיכיתם אותנו בזכות הנפלאה והעצומה הזאת, אני ומשפחתי מלאי הכרת הטוב לרב שליט"א על הזכות העצומה שגלגל לפתחינו, אי אפשר לדמיין את גודל הזכויות שהרב שליט"א זיכה אותנו בהן ואנו אסירי תודה על כך!".

עוד הוסיף הרב פערל בהתרגשות עצומה: "שותפי האברכים הגאונים, בשנה האחרונה היינו שותפים, אתם למדתם בשמי ולמעני, אני חייב לכם הכרת הטוב גדולה, ואני מודה לכם ולנשותיכם ולמשפחתכם שאפשרו לכם לשקוד על הלימוד הזה במשך שעות רבות מדי יום ביומו, בשבתות ובחגים, בחופשים ובכל עת, אין מילים בפי כדי להודות לכם די הצורך על הזכות העצומה שזיכיתם אותי!".

ובעוד הקהל מלא התרגשות, עלה לשאת דברים המשפיע הנודע הגה"צ רבי אלימלך בידרמן שליט"א, שהזכיר בדרשת המופלאה את דבריו המרטיטים של רבינו האוה"ח הק', על מה שאמרו חז"ל שכשאדם הולך לבית עולמו מכריזים עליו בשמים "אשרי מי שבא לכאן ותלמווד בידו", והיינו שכל מה שאדם למד בעולם הזה, יוכל ללמוד אותו בישיבה של מעלה, ומה שלא למד כאן, לא יוכל להבין גם בישיבה של מעלה.

"מורי ורבותי, יש לנו כאן יהודי שיישב בישיבה של מעלה, וכל מה שילמדו שם יהיה מוכר לו, הוא לא החסיר שום חלק מהתורה הקדושה, הוא זכה ללמוד את כל התורה כולה! כמו שהאור החיים הקדוש אומר שגם מי שקנה תורה יוכל לזכות ולהבין בשמי מרום כשילמדו את מה שהם למדו!".

הוא ובנו ובן בנו – תורה מחזרת

רטט של התרגשות חלף באולם, כשנכדו ושני בניו של הנגיד רבי שלמה פערל, עלו בזה אחר זה כדי לערוך סיומי מסכתות בבא קמא ובבא מציעא אותן למדו בעמל וביגיעה רבה במסגרת זו של כל התורה כולה, בעוד אביהם הזוכה כעת לסיים את כל התורה גדולה מזיל דמעה של התרגשות בראותו את בניו ונכדיו צועדים בעקבותיו, מתוך הבנה עמוקה מה הוא העיקר בחייו של יהודי, ומה הוא הטפל. 

בהגיע הרגע המכונן, עלה הנגיד ר' שלמה לערוך את הסיום, באמרו "הדרן עלך מסכת נדה וכל התורה כולה והדרך עלן, דעתן עלך מסכת נדה וכל התורה כולה ודעתך עלן, לא נשתנשי מינך מסכת נדה וכל התורה כולה ולא תתנשי מינן, לא בעלמא הדין ולא בעלמא דאתי".

צמרמורת אדירה חלפה בקהל בשמעם את המילים הנשגבות והנפלאות הללו, המילים הכי יקרות והכי חשובות שיכולות לצאת מפיו של בן אנוש.

ברגעים אלו אמר הרב פערל את ברכת שהחיינו בשם ומלכות, בעודו לובש בגד חדש לכבוד המאורע, ותוך כדי הברכה נשבר קולו בהתרגשות עצומה עד שהתקשה לסיים את הברכה כשדמעות של שמחה חונקות את גרונו.

את המעמד חתם בדבריו הגאון רבי ניסן קפלן ראש ישיבת 'דעת אהרן', שסיפר: "כבר כמה חודשים שאני לומד בחברותא עם ידידי ר' שלמה", "האמת שבתחילה חשבתי שאני עושה לו טובה שאני לומד איתו, אבל עכשיו אני מבין שאני חברותא עם אחד שלמד כבר 'כל התורה כולה', והוא זה שגומל עמי חסד שהוא מסכים ללמוד איתי!".

בדבריו הנרגשים סיפר הגר"נ קפלן, כי ר' שלמה שאל אותו שאלה שהציקה לו מאוד, כיצד ייתכן הדבר שאין עוד עשרות ומאות נגידים העומדים בתור אצל הרב מפוזנא לקנות 'כל התורה כולה': "האם אני תמים מדי? הרי זאת זכיה עצומה, לא חסרים יהודים שהתברכו בממון רב, למה הם לא באים לעשות את אותו הדבר כמו שאני עשיתי. הם היו אמורים כולם לקפוץ משמחה על ההזדמנות לזכות בכל התורה כולה, כשהמחיר היחיד שצריכים לשלם על כך זה כסף שב"ה לא חסר להם...".

"אמרתי לר' שלמה, ואני אומר לכם רבותי, כדי לזכות בכל התורה כולה צריכים שתהיה זכות מיוחדת. לאו כל אדם זוכה! לא כל מי שהתברך בממון יכול לזכות ולקנות עם ממונו את הזכות של כל התורה כולה. זאת זכות ששייכת רק ליחידי סגולה, היא ניתנה למי שמעריך את התורה בכל לבו, למי שמחזיק לומדי תורה בקביעות, מי שיודע לכבד תלמידי חכמים ולא מצפה שהם יכבדו אותו בחזרה בגלל כספו וזהבו, רק אדם כזה מיוחד, כמו ר' שלמה, יכול לזכות לכזאת מתנה מופלאה ומיוחדת!".

מורשת חייו של מרן שר התורה רבינו הגר"ח קנייבסקי זצ"ל – לזכות בכל התורה כולה.

הגאון רבי יצחק שאול קנייבסקי, בנו חביבו של מרן שר התורה זצ"ל, בעדות מיוחדת על האופן שבו גיבש אביו מרן שר התורה זצ"ל את תוכנית הלימוד של 'כל התורה כולה'

אם אתם בין אלו שמרימים גבה ותמהים כיצד ניתן ללמוד את כל התורה כולה, ובכן, אתם לא הראשונים שתוהים בנושא.

למעשה, גם אבי הרעיון ומי שעומד על גבי הלומדים, הלא הוא הרב מפוזנא הגאון רבי אברהם הלוי אייזען שליט"א – תהה בעניין.

האם ניתן לקיים 'יששכר זבולון' על כל התורה כולה. זה באמת עובד ככה? ה'זבולון' באמת יוכל להיחשב כמי שלמד את כל התורה כולה אם האברכים הגאונים בהם הוא תומך עשו זאת בשמו?

את השאלה הזאת הציג הרב מפוזנא בפניו של מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי זצ"ל, שדן בסוגיא והכריע הכרעה ברורה וחד משמעית.

על כך העיד בנו חביבו של מרן שר התורה, הגאון רבי יצחק שאול שליט"א, שהופיע במעמד ושיתף את הנוכחים בעדות אישית, כיצד התגלגלה התוכנית על הסטנדר של אביו הגדול זצוק"ל. הוא מתאר את כל ההלוך-ילך עד שאביו נתן את הסכמתו לכך שכאשר יגיע קונה התורה התמכין-דאורייתא לשמים ייחשב הדבר שהוא בעצמו למד את התורה כולה. וזה לא היה כלאחר-יד, הוא ביקש לבחון את הענין שוב ושוב, עד שחתם על מכתב מדהים שמאשר זאת.

וכה סיפר:

"לפני כארבע שנים הגה הגאון רבי אברהם אייזען רעיון גאוני, אבל לפני שיצא עם זה החוצה, הוא בא לאבא זצ"ל והציע בפניו את הדברים. ישבנו על זה הרבה זמן יחד עם אבא זצ"ל וביררנו את הסוגיא:

"הרמ"א כותב בהלכות ת"ת, שמי שלא מסוגל ללמוד תורה, בין אם לא יכול ובין אם אינו מבין, צריך לתת תמיכה כספית למישהו אחר שכן ילמד, ובזכות זה נחשב לתומך כאילו הוא בעצמו למד.

שאלנו את אבא זצ"ל: זה ודאי שהתומך יש לו חלק בתורה שנלמדת על ידי מי שנתמך על ידו, הרי הגמרא כבר מדברת על הסכם יששכר וזבולון.

השאלה היא אם זה שהאברך הנתמך לומד מסכת ברכות למשל, זה נחשב לתומך שגם הוא למד מסכת ברכות? כשהוא יבוא לשמים, ייחשב לו שהוא למד מסכת ברכות, או שרק תהיה לו זכות בכך שמישהו אחר למד מסכת ברכות?

"אבא זצ"ל הכריע שהיות וכתוב ברמ"א שנחשב כאילו הוא עצמו למד, פירושו שה'זבולון' לומד מילה מילה מה שה'יששכר' לומד.

"לכן הרעיון שהציע הרב מפוזנא שליט"א, שיעשו הסכם מיוחד של לימוד כל התורה כולה, מאוד מצא חן בעיני אבא, והוא בעצמו חתם על השטר.

"היה פה דבר פלא גדול, ממשיך הגאון רבי יצחק שאול לשתף את המשתתפים כי השטר הראשון של 'כל התורה כולה' שאבא זצ"ל חתם עליו נרשם כי יש לסיים לימוד כל התורה כולה בתאריך י"ז אדר ב' תשפ"ב שזהו בדיוק ביום בו הובא אבא זצ"ל לקבורה!

כביכול, לא הסכים שגופו הטהור ילחך את רגבי האדמה, כל עוד מורשתו - "סיום כל התורה כולה" - לא תיוותר חיה, קיימת וגם ניצבה לדורות!

"זה מזכיר קצת את מה שאומרים חז"ל שלפעמים הקב"ה מחכה לאדם שיעשה מצווה מסוימת ולאחריה לוקח את נשמתו, כמו ששומעים על גדולי ישראל שמברכים 'שהכל' לפני פטירתם וכדו',  דומה כאילו הקב"ה חיכה שאבא יעשה גם את הזכות הזאת, שבזכותו ילמדו את 'כל התורה כולה' בתוך שנה בהסכם של 'ישכר וזבולון' וברגע שהושלם הדבר, הוא עלה לישיבה של מעלה.

"והנה כעת זאת כבר השנה השלישית שלומדים 'כל התורה כולה', ובוודאי נזקפת הזכות העצומה הזאת לזכותו של אבא זצ"ל.

"ותיתי ליה להגר"א הלוי אייזן הרב מפוזנא שהיה מאוד מקורב לאבא זצ"ל, וכבר לפני שנים בא אליו עם הגאונים מרשת הכוללים ש"ס איד'ן , ואבא הורה לו לפתוח עשרה כוללים כאלו, וכבר עתה זכה לפתוח שבע כוללים כאלו המונים 125 אברכים גאונים, וכל הזכויות האלו נזקפים להרב מפוזנא, והזכות הגדולה למסיים עצמו הלוא הוא הנגיד הרב פערל שליט"א, בעז"ה כשיבוא לאחר אריכות ימיו ושנותיו לעלמא דקשוט, בוודאי יכריזו לפניו "אשרי מי שבא לכאן ותלמודו בידו", ויה"ר שנזכה לשפע ברכה והצלחה בכל העניינים".

גאבד פוזנא סיום כל התורה כולה הרב חיים קנייבסקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}