ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
הכיר תודה לביידן

סיקור נאום נתניהו בארה"ב: חלק פירגנו ואחרים ביקרו

היו שסיקרו את הנאום באובייקטיביות והיו שהקצינו. ה'ניו יורק טיימס' דווקא פרגן בכותרת והכריז כי "נתניהו סיפק הגנה כבדת-משקל בעבור ישראל לקול מחיאות הכפיים בקונגרס"

סיקור נאום נתניהו בארה"ב: חלק פירגנו ואחרים ביקרו
ראש הממשלה נתניהו בקונגרס צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

בניגוד לתחזיות צופי השחורות בארץ, כלי תקשורת לסוגיהם ופרשנים מטעם, כי נאומו של נתניהו בקונגרס יהיה הערת שוליים בסדר היום האמריקני, בארצות הברית לא שיתפו פעולה וכל הרשתות המובילות שידרו את נאום נתניהו בזמן אמת, וכך גם העיתונים הגדולים שהביאו את דבר הנאום בכותרותיהם הראשיות.

יצוין כי לא רק בארצות הברית הנאום העפיל לפסגת החדשות, כי אם במדינות רבות בעולם, בהן גם כאלה שאינן קשורות ישירות למתרחש בישראל, ראו עניין חדשותי ממדרגה ראשונה בעובדה שראש הממשלה הישראלי נואם בפני שני בתי הקונגרס בוושינגטון, כשהנושא תופס גם בהן את ראש המהדורות.

השינוי בין כלי התקשורת בארה"ב התבטא באופן יחסם לנאום והפרשנות שהעניקו לו, כאשר היו שסיקרו אותו באובייקטיביות והיו שהקצינו. ה'ניו יורק טיימס' דווקא פרגן בכותרת והכריז כי "נתניהו סיפק הגנה כבדת-משקל בעבור ישראל לקול מחיאות הכפיים בקונגרס". בגוף הכתבה צוין כי נתניהו "הדף בכעס את הביקורת כלפי ניהול המלחמה של ישראל".

בהמשך כבר הובעה ביקורת הן סמויה והן גלויה לעיקרי התוכן בנאום, כמו גם לפלטפורמה בו הוא נישא - בקונגרס. "נתניהו ניסה להשתמש בנאום בקונגרס כדי לחזק את מעמדו הפוליטי המידלדל, ומנהיגים פוליטיים משני הצדדים בארה"ב הסכימו לכך על ידי הזמנה משותפת לנאום", נאמר בדברי הפרשנות.

העיתון ציין כי גם בקונגרס וגם מחוצה לו, כאשר מפגינים התאספו לקריאות נגד ישראל ונתניהו ואף שרפו את דגל ארה"ב, התמיכה בישראל נשחקה. "התשואות שנתניהו קיבל בבית הנבחרים היו בעיקר מצד אחד של המפה הפוליטית, כאשר הרפובליקאים קמו על רגליהם מחאו כף בקול רם, בעוד הדמוקרטים נשענו לאחור, חלקם מוחאים כף, וחלקם יושבים בשקט, עם פרצופים חתומים".

ה'וושינגטון פוסט' היה ביקורתי יותר והגדיר את הנאום כ"מתריס", בציינו כי נתניהו "כינה את המפגינים הפרו-פלסטינים 'אידיוטים'", זאת בהתייחסו לקטע בו נתניהו הגדיר אותם "אידיוטים שימושיים של איראן", אך הכותב בחר להשמיט את המילים המיותרות לדעתו, ולהוציא את המשפט מהקשרו כדי להשחיר את פני נתניהו.

עוד נכתב כי "נתניהו תיאר חזון לעזה אחרי המלחמה הנראה כמנוגד לתנאי הסכם הפסקת האש שמקדם ממשל ביידן". העיתון גם ציין כי "לפחות 50 מחוקקים דמוקרטים נעדרו בהפגנתיות מהנאום וחלקם החרימו אותו באופן רשמי. לעומת זאת, הרפובליקאים קיבלו את נתניהו בזרועות פתוחות". עוד נכתב כי "הנאום הרביעי של נתניהו בפני הקונגרס... הדגיש את מעמדה של ישראל כחלק מרכזי ממדיניות החוץ של ארה"ב וכמדינה המקבלת הכי הרבה סיוע צבאי ממנה".

העיתון המוביל הנוסף 'וול סטריט ג'ורנל', היה נייטרלי יותר כשתיאר כי נתניהו "סיפק נאום חריף... ברגע רגיש מאוד בפוליטיקה האמריקאית". לפי העיתון, "הוא הפגין על במת הקונגרס את נטייתו שכוילה במשך שנים, להתערב בפוליטיקה האמריקאית, כשירה חצים מושחזים כלפי הדמוקרטים ולעתים פיאר את דונלד טראמפ".

בנוגע לדרישות ממשל ביידן כי ישראל תספק פרטים לגבי החזון שלה לעזה וליהודה ושומרון, נכתב בעיתון כי "נתניהו לא אמר רבות מעבר למה שכבר נאמר על כוונותיה של ישראל". הוא הזכיר מעל במת הקונגרס כי עזה צריכה להיות מפורזת ואמר כי בטווח הקרוב תהיה בה שליטה ביטחונית ישראלית.

גם ברשת CNN בחרו להתייחס בהרחבה דווקא לביקורת שמתח נתניהו על המוחים, כאשר הכותרת הראשית בערוץ לדיווח על הנאום הייתה: "נתניהו כינה את מתנגדי המלחמה בעזה 'אידיוטיים שימושיים של איראן' בנאום בקונגרס". עוד צוין בכתבה שנתניהו הכיר תודה לביידן למרות "מערכת היחסים הקרה ביניהם".  
 

ראש הממשלה נתניהו הנשיא ביידן הניו יורק טיימס וול סטריט ג'ורנל CNN

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד