ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024

עבירות מס הכנסה וההבדלים ביניהן

עבירות מס הכנסה מפורטות בפקודת מס הכנסה בסעיפים 215–220 כאשר העבירות מחולקות לעבירות טכניות שמבוצעות לרוב בשל התנהלות לקויה ולא מתוך כוונה פלילית ועבירות מהותיות הדורשות כוונה להתחמק או להשתמט מתשלום מס

עבירות מס הכנסה וההבדלים ביניהן
עו"ד יוסי חמצני מומחה לעבירות מס הכנסה צילום: יח"צ

עבירות מס הכנסה טכניות

עבירות מסוג זה מוגדרות כעבירות עוון, הן פחותות בחומרתן וביצוען נעשה לרוב בשל התנהלות לקויה ולא מתוך כוונה להתחמק מתשלום מס ובכללן עבירות של אי-הגשת דו"ח שנתי במועד, אי-הגשת הצהרת הון במועד, אי ניכוי מס במקור או אי העברת מס שנוכה לפי פקודת מס הכנסה.

כתבי האישום בעבירות מס הכנסה טכניות מוגשים לרוב על ידי התובעים של מדורי התביעות האזוריים של מס הכנסה. במקרה בו מוגש כתב אישום בגין ביצוע עבירות מס הכנסה טכניות אפשר, במקרים המתאימים בלבד, להגיש בקשה להמרת כתב האישום בקנס מנהלי ובכך לאיין את החשש מהרשעה פלילית והטלת עונש מאסר בפועל.

התיישנות על עבירות מע"מ טכניות הינה 6 שנים מיום ביצוע העבירה.

עבירות מס הכנסה מהותיות

עבירת מסוג זה מוגדרות כעבירות פשע, שמבוצעות בכוונה להתחמק מתשלום מס ובכללן השמטת הכנסות, הגשת דו"חות כוזבים, ניהול פנקסי חשבונות כוזבים וסיוע לאחר להתחמק מתשלום מס.

העונש על עבירת מע"מ מהותית הוא עד 7 שנות מאסר לצד קנס משמעותי.

בנוסף, עבירות מס הכנסה מהותיות מהוות עבירת מקור לפי חוק איסור הלבנת הון, שיובילו להחמרה בענישה לצד חילוט רכוש בשווי והטלת קנסות.

כתבי האישום בעבירות מס הכנסה מהותיות מוגשים לרוב על ידי פרקליטות מיסוי וכלכלה או ע"י מדורי התביעות של מס הכנסה. במקרה בו מוגש כתב אישום בגין ביצוע עבירות מס הכנסה מהותיות אפשר, במקרים המתאימים בלבד, להגיש בקשה להמרת החשדות בכופר כסף ובכך לאיין את החשש מהרשעה פלילית והטלת עונש מאסר בפועל לצד קנסות גבוהים.

התיישנות על עבירות מע"מ מהותיות הינה 10 שנים מיום ביצוע העבירה.

חקירת עבירות מס הכנסה

כאשר עולה חשד לביצוע עבירת מס הכנסה העוסק עשוי להידרש למסור את ספרי החשבונות שלו לצד חומרים ומסמכים נוספים.

אם נמצא כי העוסק פעל בניגוד לפקודת מס הכנסה, הוא יזומן לחקירה תחת אזהרה, אליה מומלץ להגיע לאחר קבלת ייעוץ של עו"ד מס הכנסה. במקרה בו קיים בסיס לביצוע עבירות מס הכנסה, התיק יעבור לידי הפרקליטות שתחליט אם לסגור את התיק, להגיש כתב אישום, או לבצע השלמת חקירה.

 

חשיבות הייצוג המשפטי המקצועי בעבירות מס הכנסה

אם אתם מוזמנים לחקירה במס הכנסה או שהוגש נגדכם כתב אישום המייחס לכם ביצוע עבירות מס הכנסה, חשוב כי תפנו לקבלת ייעוץ וייצוג משפטי מעו"ד בעל ידע וניסיון בייצוג בעבירות מס הכנסה, שיכול במקרים מסוימים להביא למחיקת כתב האישום, להמרת החשדות בכופר כסף או בהגעה להסדר טיעון מקל.

עו"ד מע"מ יוסי חמצני, יוצא רשות המסים, בעל ניסיון רב בייצוג חשודים ונאשמים בביצוע עבירות מס הכנסה הן בעבירות טכניות והן בעבירות מהותיות בתיקים מורכבים ורחבי היקף ומייצג החל משלב החקירה או המעצר ועד לייצוג בבתי המשפט וניהול מלא של התיק.

כמו כן מעניק ייעוץ, ייצוג וליווי בהליכים מנהליים כגון: פניות לועדת כופר, בקשה להמרת כתב אישום בקנס מנהלי, שומות אזרחיות, פסילת ספרים, השגות וערעורים לבית המשפט המחוזי.

עו"ד יוסי חמצני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד