ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
בפעילות נמרצת

נעצרו חילולי הקברים בקלינינגרד, הושבו העצמות של ישני העפר

בפעילות נמרצת נעצרו חיטוטי שכבי בעיר קלינינגרד שברוסיה. הופר הסכם מלפני שנים עם הרב הראשי של רוסיה. לאחר פעילות נמרצת הושבתו החפירות והושבו העצמות של ישני העפר

נעצרו חילולי הקברים בקלינינגרד, הושבו העצמות של ישני העפר
הושבתו החפירות והושבו העצמות צילום: נ. קוסטמויץ

בית החיים העתיק השוכן במרכז העיר קלינינגרד, מובלעת רוסית בתוככי אירופה, המוכרת בשמה הגרמני 'קניגסברג', נוסד בשנת תס"ה, שימש לקבורה עד שנת תרל"ה, וחולל בידי הצוררים בזמן השואה האיומה. בבית עולמים עתיק זה שוכנים גאוני ארץ יושבי על מדין ועומדים בפרץ, גאונים וקדושים מפורסמים, זכותם תגן עלינו ועל כל ישראל.

לפני עשרים שנה בדיוק, החלה העירייה לחפור במקום, ולאור פנייתו הדחופה של רב העיר הרב דוד שוועדיק נעצרה החפירה עד להגעתו של רבה הראשי של רוסיה הגאון רבי בערל לאזאר שליט"א, יחד עם יו"ר אתרא קדישא הרה"ג ר' דוד שמידל. הם ניהלו משא ומתן ארוך עם השלטונות, ובסופו חתמו על הסכם בו התחייבו בפני הרב הראשי לבל יחפרו יותר במקום.

לפני יומיים הגיעו שמועות כי שוב החלו בחפירות במקום, והפעם על ידי זכיין המתכנן בניית חניון גדול לרכבים. רב העיר הרב שוועדיק שיגר מיד מכתבים לעירייה, ויחד עם שליח חב"ד בקלינינגרד הרב אברהם ברוך דייטש, יצאו אל המקום והצליחו בס"ד לעצור את העבודות. בהכוונת הגר"ב לאזאר להתנהלות מול כל הגורמים המקומיים, יחד עם הדרכה הלכתית צמודה, הגיעו הרבנים בעיצומו של צום תענית שבעה-עשר בתמוז, יחד עם ראש הקהל מר אליעזר ירמיהו פילטמן ויהודים נוספים מהקהילה, והחזירו בדחילו ורחימו את כל העצמות בחזרה בדיוק למקומם וסתמו היטב את פתחי הקברים.

כעת מתנהל שיחות בין הגורמים, בהם האדריכלית נטליה לורנס - כדי לתחום את האתר כולו, לבל יפגעו חלילה שוב במקום קדוש זה, בו טמונים כאמור גדולי הדורות, ובהם: הג"ר יהודה אשכנזי מטיקטין בעל "באר היטב", הג"ר שמואל ב"ר אליעזר אב"ד פיליפאווי, הג"ר שלמה זלמן בהג"ר יהודה לייב מירקעס בעל "שולחן שלמה", הג"ר אריה לייב הלוי עפשטיין אב"ד קניגסברג בעל "הפרדס", הג"ר שמשון אב"ד קניגסברג, הג"ר אפרים בהג"ר משה מו"ץ בקניגסברג, הג"ר זאב וואלף בהג"ר שואל לאזעראן מו"ץ בקניגסברג, הג"ר יעקב צבי ב"ר גמליאל מעקלענבורג אב"ד קניגסברג בעל "הכתב והקבלה", הג"ר אברהם צבי אייזנשטאט - זכר צדיקים לברכה.

מייסד תנועת המוסר מרן הגה"ק רבי ישראל סלנטר זצוק"ל, קבור בבית חיים אחר בעיר, ועל קברו הוקם אוהל לפני מספר שנים בסיוע הרב ישראל מאיר גבאי יו"ר 'אהלי צדיקים', ורבים באים להתפלל על קברו, וביום היארצייט שלו מארגן שליח חב"ד בעיר מדי שנה מניין מתפללים על ציונו הקדוש.

רוסיה חילול קברים הרב לאזאר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד