ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
שואף להפסקת המלחמה

הנשיא ביידן בהודעת פרישה: "החלטתי להעביר את הלפיד לדור חדש"

הנשיא ביידן התייחס למלחמה בעזה בנאום הפרידה שלו הלילה: "אני הולך להמשיך לעבוד כדי לסיים את המלחמה בעזה, להחזיר הביתה את כל החטופים ולהביא שלום וביטחון למזרח התיכון ולסיים את המלחמה הזו"

הנשיא ביידן בהודעת פרישה: "החלטתי להעביר את הלפיד לדור חדש"
הנשיא ביידן צילום: הבית הלבן

לאחר שהודיע בתחילת השבוע על פרישתו מהמירוץ לבחירות 2024, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נשא הלילה את נאום הפרישה הרשמי שלו בחדר הסגלגל שבבית הלבן.

התמלול המלא של הנאום

חבריי האמריקאים, אני מדבר אליכם הלילה בחדר הסגלגל. בחלל הקדוש הזה, אני מוקף בפורטרטים של נשיאים אמריקאים יוצאי דופן. תומס ג'פרסון כתב את המילים האלמותיות שמנחות את האומה הזו. ג'ורג' וושינגטון הראה לנו שהנשיאים אינם מלכים. אברהם לינקולן הפציר בנו לדחות זדון. פרנקלין רוזוולט נתן לנו השראה לדחות פחד.

אני מעריץ את המשרד הזה, אבל אני אוהב את המדינה שלי יותר. זה היה הכבוד של חיי לשמש כנשיא שלכם. אבל בהגנה על הדמוקרטיה, שעל כף המאזניים, אני חושב שזה חשוב יותר מכל תואר. אני שואב כוח ומוצא שמחה בעבודה למען העם האמריקאי. אבל המשימה הקדושה הזו של להפוך את האיחוד שלנו למושלם יותר אינה קשורה אליי, אלא אליכם. המשפחות שלכם, העתיד שלכם.

זה נוגע בנו, העם. ואת זה לעולם לא נוכל לשכוח. ומעולם לא שכחתי בעצמי. הבהרתי שאני מאמין שאמריקה נמצאת בנקודת פיתול. באותם רגעים נדירים בהיסטוריה, כאשר ההחלטות שאנו מקבלים כעת קובעות את גורלנו של האומה שלנו ושל העולם לעשורים הבאים, אמריקה תצטרך לבחור בין להתקדם או לאחור, בין תקווה לשנאה, בין אחדות לפילוג. עלינו להחליט: האם אנו עדיין מאמינים ביושר, הגינות, כבוד, חופש, צדק ודמוקרטיה.

ברגע זה, אנחנו יכולים לראות את אלה שאנחנו לא מסכימים איתם לא כאויבים אלא בתור אמריקאים אחרים - האם אנחנו יכולים לעשות את זה? האם האופי בחיים הציבוריים עדיין חשוב?  אני מאמין שאתם יודעים את התשובה לשאלות האלה כי אני מכיר אתכם, העם האמריקאי, ואני יודע את זה.

אנחנו אומה גדולה כי אנחנו עם טוב. כשבחרתם בי לתפקיד הזה, הבטחתי תמיד, להגיד את האמת. והאמת, המטרה הקדושה של המדינה הזאת, גדולה יותר מכל אחד מאיתנו. אלה מאיתנו שמוקרים אותנו מוקרים את המטלה הזאת כל כך. המטלה לדמוקרטיה האמריקאית עצמה. עלינו להתאחד כדי להגן עליה.

בשבועות האחרונים התברר לי שאני צריך לאחד את המפלגה שלי במאמץ הקריטי הזה. אני מאמין שהרקורד שלי כנשיא, המנהיגות שלי בעולם, החזון שלי לעתידה של אמריקה, ראויים לכהונה שנייה. אבל שום דבר, שום דבר לא יכול להפריע להצלת הדמוקרטיה שלנו. זה כולל שאפתנות אישית.

אז החלטתי שהדרך הטובה ביותר קדימה היא להעביר את הלפיד לדור חדש. זו הדרך הטובה ביותר לאחד את האומה שלנו. אני יודע שהיה זמן ומקום לשנים ארוכות של ניסיון בחיים הציבוריים. יש גם זמן ומקום לקולות חדשים, קולות רעננים, כן, קולות צעירים יותר. והזמן והמקום הזה הם עכשיו.

במהלך ששת החודשים הבאים, אהיה מרוכז בביצוע עבודתי כנשיא. זה אומר שאמשיך להוזיל עלויות למשפחות שעובדות קשה, להצמיח את הכלכלה שלנו. אמשיך להגן על החירויות האישיות וזכויות האזרח שלנו, מזכות ההצבעה ועד לזכות הבחירה. אני אמשיך לקרוא נגד למעשים של שנאה וקיצוניות, ואבהיר שאין מקום באמריקה לאלימות פוליטית או לאלימות כלשהי, נקודה. אני אמשיך לדבר כדי להגן על הילדים שלנו מפני אלימות בנשק, על הכוכב שלנו ממשבר אקלים כאיום קיומי.

אני אמשיך להילחם למען היוזמה שלי לתרופה נגד מחלת הסרטן, כדי שנוכל לשים קץ לסרטן כפי שאנו מכירים אותו כי אנחנו יכולים לעשות את זה. אני הולך לקרוא לרפורמה בבית המשפט העליון כי זה קריטי לדמוקרטיה שלנו - רפורמה בבית המשפט העליון, אני אמשיך לעבוד כדי להבטיח שהעם האמריקאי יישאר חזק, בטוח ומנהיג העולם החופשי.

אני הנשיא הראשון של המאה הזו שדיווח לעם האמריקני שארצות הברית לא נמצאת במלחמה בשום מקום בעולם. נמשיך לגבש קואליציה של מדינות כדי למנוע מפוטין להשתלט על אוקראינה ולגרום נזק נוסף. אנחנו נשמור על נאט"ו חזק יותר, ואני אהפוך אותו לעוצמתי ומאוחד יותר מכל זמן בכל ההיסטוריה שלנו. אני אמשיך לעשות את אותו הדבר עבור בעלי בריתנו באוקיינוס ​​השקט.

זה כבר לא המקרה. ואני הולך להמשיך לעבוד כדי לסיים את המלחמה בעזה, להחזיר הביתה את כל החטופים ולהביא שלום וביטחון למזרח התיכון ולסיים את המלחמה הזו. אנחנו גם עובדים מסביב לשעון כדי להביא הביתה אמריקאים שנעצרו שלא בצדק בכל רחבי העולם.

כיום יש לנו את הכלכלה החזקה בעולם, יצרנו כמעט 16 מיליון מקומות עבודה חדשים, שיא. השכר עולה, האינפלציה ממשיכה לרדת, פער העושר הוא הנמוך ביותר מזה 20 שנה. אנחנו ממש בונים מחדש את כל האומה שלנו - קהילות עירוניות, פרבריות, כפריות ושבטיות. הייצור חזר לאמריקה.  אנחנו שוב מובילים את העולם בשבבים ובמדע וחדשנות. סוף סוף אחרי כל השנים האלה הוזלנו את העלות של תרופות מרשם לקשישים.

אני הולך להמשיך להילחם כדי לוודא שנוריד את העלות עבור כולם, לא רק לקשישים. ליותר אנשים יש היום שירותי בריאות באמריקה מאי פעם. חתמתי על אחד החוקים המשמעותיים ביותר שעוזרים למיליוני חיילים משוחררים ובני משפחותיהם שנחשפו לחומרים רעילים. חוק האקלים המשמעותי ביותר אי פעם, אי פעם בהיסטוריה של העולם. חוק בטיחות הנשק הגדול הראשון מזה 30 שנה.

והיום, שיעור הפשיעה האלימה נמצא בשפל של 50 שנה. אנחנו גם מאבטחים את הגבול שלנו מאשר כשהממשל הקודם עזב את תפקידו. עמדתי בהתחייבות שלי למנות את האישה השחורה הראשונה לבית המשפט העליון של ארצות הברית של אמריקה. שמרתי גם על המחויבות שלי שיהיה ממשל שנראה כמו אמריקה ולהיות נשיא לכל האמריקאים, זה מה שעשיתי.

התמודדתי לנשיאות לפני ארבע שנים כי האמנתי, אמריקה היא רעיון, רעיון חזק יותר מכל צבא, גדול מכל אוקיינוס, חזק יותר מכל דיקטטור או עריץ. זה הרעיון החזק ביותר בהיסטוריה של העולם. הרעיון הזה הוא שאנחנו מאמינים שהאמיתות האלה מובנות מאליהן. כולנו נוצרנו שווים, שניחנו על ידי הבורא בזכויות מסוימות שאין להן ביטול: חיים וחירות.

בעוד מספר חודשים בלבד, העם האמריקני יבחר את מסלול עתידה של אמריקה. עשיתי את הבחירה שלי, הסברתי את דעותיי. אני רוצה להודות לסגנית הנהדרת שלנו, קמלה האריס. היא מנוסה, היא קשוחה, היא מסוגלת. היא הייתה שותפה מדהימה עבורי ומנהיגה עבור המדינה שלנו.

עכשיו הבחירה תלויה בכם, העם האמריקאי. כשתעשו את הבחירה הזו, זכאו את המילים של בנג'מין פרנקלין התלויות על הקיר שלי כאן בחדר הסגלגל, לצד גדולים כמו ד"ר קינג ורוזה פארקס וסזאר צ'אבס. כאשר נשאל בן פרנקלין, האם המייסדים העניקו לאמריקה מונרכיה או רפובליקה, תשובתו של פרנקלין הייתה: "רפובליקה, אם אתה יכול לשמור עליה".

חבריי האמריקאים, זו הייתה הזכות של חיי לשרת את האומה הזו במשך יותר מ-50 שנה. בשום מקום אחר על פני כדור הארץ ילד עם גמגום בסקרנטון, פנסילבניה ובקליימונט, דלוואר, לא יכל יום אחד לשבת בחדר הסגלגל כנשיא ארצות הברית, אבל הנה אני כאן.

זה מה שכל כך מיוחד באמריקה. אנחנו אומה של הבטחות ואפשרויות, של אמריקאים רגילים שעושים דברים יוצאי דופן. נתתי את הלב והנשמה שלי לאומה שלנו, כמו רבים אחרים. ואני התברכתי מיליון פעמים בתמורה באהבה ובתמיכה של העם האמריקאי. אני מקווה שיש לכם מושג כמה אני אסיר תודה לכולכם.

הדבר הגדול באמריקה הוא שכאן מלכים ודיקטטורים לא שולטים, האנשים הם אלו ששולטים. ההיסטוריה בידיים שלכם. הכוח בידיים שלכם. הרעיון של אמריקה נמצא בידיים שלכם. אתם רק צריכים לשמור על אמונה - לשמור על האמונה - ולזכור מי אנחנו. אנחנו ארצות הברית של אמריקה, ואין שום דבר, שום דבר מעבר ליכולתנו כשאנחנו עושים את זה ביחד. אז בואו נפעל ביחד, נשמור על הדמוקרטיה שלנו. שאלוהים יברך את כולכם ואלוהים ישמור על חיילינו. תודה.

הנשיא ביידן בחירות בארה"ב קמלה האריס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד