ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
משלבים כוחות

ראשי הערים נגד שר הפנים: "עצור את התהליך לאלתר"

שר הפנים הצית סערה בשלטון המקומי עם החלטתו לקדם מהלך לאיחוד הרשויות גבעת שמואל, גני תקווה וקריית אונו. המרכז לשלטון מקומי גינה את המהלך. שלושת ראשי הרשויות פנו במכתב משותף ששלחו לשר הפנים: "עצור את התהליך לאלתר"

ראשי הערים נגד שר הפנים: "עצור את התהליך לאלתר"
גבעת שמואל. אילוסטרציה צילום: Yossi Aloni/Flash90

שר הפנים משה ארבל, הצית סערה חסרת תקדים בשלטון המקומי עם החלטתו ביום חמישי האחרון לקדם מהלך רחב לאיחוד רשויות בישראל, שבמוקד איחוד כפוי של רשויות חזקות בגוש דן: גבעת שמואל, גני תקווה וקריית אונו. ההחלטה על הקמת ועדה לבחינת איחוד רשויות התקבלה בחוסר שקיפות מוחלט וללא התראה מוקדמת, תוך התעלמות מוחלטת מהניסיון הכושל של איחודי רשויות בעבר. לאחר שבמרכז לשלטון מקומי מיהרו לגנות את המהלך, ראשי הערים של גבעת שמואל, גני תקווה וקרית אונו יצאו כעת במכתב חריף שנשלח אל שר הפנים.

במכתב משותף ששלחו לשר הפנים הפצירו בו לעצור את התהליך לאלתר ולקיים דיון מעמיק עם כל הגורמים הרלוונטיים לפני נקיטת צעדים נוספים. הם קראו למשרד הפנים להתמקד בחיזוק הרשויות המקומיות ובפתרון הבעיות האמיתיות, במקום לקדם תוכניות איחוד שכבר הוכחו ככישלון בעבר. 

ראשי הערים שטחו את טענותיהם במכתב: "האיחוד המוצע, הינו טעות חמורה שיש בה כדי לפגוע באיכות  חייהם של למעלה מ-100,000 תושבים במגוון רחב של היבטים ובהם פגיעה קריטית בשירות לתושב, אובדן הזהות הקהילתית של כל עיר ופגיעה בתכנון ארוך טווח על פי תוכניות המתאר של הערים, שכן כל רשות נמצאת בשלב התפתחות שונה ובעלת חזון עירוני ייחודי. לא ייתכן שנשמע לראשונה על פרסום כתב המינוי לבחינת איחוד הרשויות דרך אמצעי התקשורת, ומבלי שניתנה לראשי הרשויות כל התראה מוקדמת, כמצופה משר הממונה על השלטון המקומי. בהתאם לכך, אנו מבקשים לקבל באופן מיידי את עבודת המטה שנעשתה בעניי הרשויות שלנו".

חשוב לציין כי גל איחוד הרשויות הקודם שנעשה בשנת 2003 חווה הצלחה חלקית מאוד. האיחוד של מג'ד אל כרום, בעיינה ודיר אל אסד נכשל; האיחוד של ירכא, ג'וליס, יאנוב ואבו סנאן, נכשל; האיחוד של באקה אל ע'רביה וג'ת נכשל; והאיחוד של דליית אל כרמל ועוספייה נכשל. בקרב היישובים היהודים שצלחו את השינוי נמצאו רק יישובים קטנים כמו יהוד מונוסון וקדימה צורן שחיברו ערים קטנות יחדיו שאינן עולות מ-30,000 אלף תושבים. הדוגמא הבולטת ביותר לניסיון כושל של איחוד רשויות גדולות הוא מקרה לבחינת איחוד רשויות בין תל אביב לבת ים שיצא לדרך בשנת 2017 בקול תרועה רמה ובוטל בשנת 2021 על ידי שר הפנים דאז אריה דרעי.

באדיבות המצלםמכתב ראשי העריםצילום: באדיבות המצלם

רה"ע גבעת שמואל, יוסי ברודני מסר: ״המהלך לאיחוד רשויות גבעת שמואל, גני תקווה וקריית אונו, הוא שערורייתי ונעשה במפתיע מעל ראשיהם של התושבים. מהלך שגוי זה, יוביל בהכרח לפגיעה קשה ברמת השירותים הציבוריים ובאיכות חייהם של של למעלה מ-30 אלף תושבי גבעת שמואל. לפני כשנתיים, זכינו בתואר הנכסף עיר איתנה, תואר לו זכו רשויות בודדות בישראל, וזאת בזכות מינהל תקין וניהול כלכלי נכון של העיר לאורך השנים. גבעת שמואל היא עיר משגשגת, שניצבת בצמרת הערים בישראל בחינוך, בגיוס לצה״ל, בהתנדבות ובעוד שורה ארוכה של מדדים. עיר שפועלת על פי חזון ברור ובהתאם לתוכנית מתאר, במסגרתה גדלה האוכלוסייה בעיר משנה לשנה וצפויה להכפיל את עצמה בתוך כעשור.  מהלך לאיחודה של העיר, לא רק שיערער את מצבה הכלכלי האיתן ויפגע בתדמידה ובצביונה הייחודי, אלא גם יפגע בתושבים עצמם ובעשרות אלפי משפחות נוספות, שתכננו את עתידן ואת מגוריהן בעיר בשנים הקרובות. חבריי ראשי הרשויות ואני, מתנגדים נחרצות למהלך זה ומבקשים משר הפנים להסירו מסדר היום של הוועדה".

רה"ע גני תקווה, ליזי דלריצ'ה הוסיפה: "החלטת שר הפנים לבחון איחוד של גני תקווה עם קרית אונו וגבעת שמואל היא פזיזה, מנותקת מהשטח ולא מבוססת מקצועית.  גני תקווה, עם דירוג סוציו-אקונומי 9, אינה זקוקה למהלך הזה, שאין לו שום יתרון כלכלי מוכח. איחודים בשלטון המקומי הוכחו פעם אחר פעם ככישלון . במקום לחזק רשויות מתפקדות שמתמודדות בגבורה עם אתגרי המלחמה, השר בחר במהלך חד צדדי עליו ראשי הרשויות שמעו באמצעי התקשורת, דבר המעלה חשש לשיקולים לא מובנים. אני קוראת להסיר את ההצעה מסדר היום ולעצור את התהליך לאלתר".

רה"ע קריית אונו מיכל רוזנשיין סיכמה: "החלטת שר הפנים, עת צירף את קריית אונו, גני תקווה וגבעת שמואל למהלך איחוד הרשויות דורשת בחינה מחדש. אין מדובר באיחוד בין רשות גדולה לרשות קטנה לשם שיפור השירות לתושבים, אלא בהחלטה שרירותית לאחד שלוש ערים, שכל אחת מהן הצטיינה בטיפול בתושביה הן במשבר הקורונה והן במלחמת חרבות ברזל. בשלוש הרשויות מתבצעת בשנים אלה תוספת אוכלוסין ושלושתן מציגות תקציב עירוני יציב והנהלת עיר יציבה. על כן אני פונה לשר הפנים בדרישה להסיר את הנושא מסדר היום ולאפשר לכל אחת משלוש הרשויות להמשיך להעניק לתושביהן את השירות המצויין שניתן להם כעת".

גבעת שמואל גני תקווה קרית אונו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד