ט"ז תשרי התשפ"ה
18.10.2024
13 מכות חשמל

התמוטטה מדום לב, הייתה מחוסרת הכרה 3 ימים

בברזילי היא היתה מחוסרת הכרה 3 ימים, ושבוע לאחר מכן, כבר השתילו לה את הדפיברילטור. "הם בדקו שאני יציבה איתו במשך השבועיים הבאים לפני שהעבירו אותי לבית לוינשטיין לשיקום. במשך 3 חודשים שם, הייתי צריכה ללמוד ללכת, ולהרים דברים"

התמוטטה מדום לב, הייתה מחוסרת הכרה 3 ימים
אילוסטרציה צילום: pixabay

דינה ביטון בת 56 משדרות, נשואה +4, מספרת כי לפני 13 שנה, בגיל 43 קיבלה דום לב פתאומי וסבלה קשות עד שיצאה מהמצב הקשה. "זה היה יום שישי אחד, לקראת פגישה עם אחד ההורים בבית ספר, במסגרת עבודתי כיועצת חינוכית ביסודי. נכנסתי לחדר המנהלת שלי, אמרתי שחם לי ושאין לי אוויר, הורדתי את הצעיף והמעיל והתמוטטתי על הרצפה" סיפרה.

היא המשיכה לתאר: "אני לא מעשנת, אין לי משקל עודף, אני אוכלת בריא ועושה ספורט. הרופאים לא הצליחו לזהות את  הגורם  לדום הלב הפתאומי שלקיתי בו. אני אפילו לא זוכרת את האבא הימאי שזימנתי לפגישה איתי ושהיה הראשון לבצע בי את ההחייאה הראשונית, כי חשבו שרק התעלפתי. הפרמדיקים בבית הספר נתנו לי 13 מכות חשמל, ורק אחרי שווידאו שהדופק חזר, פינו אותי לבי״ח ברזילי".

באדיבות המצלםהדיפיבירילטורצילום: באדיבות המצלם

בברזילי היא היתה מחוסרת הכרה 3 ימים, ושבוע לאחר מכן, כבר השתילו לה את הדפיברילטור. "הם בדקו שאני יציבה איתו במשך השבועיים הבאים לפני שהעבירו אותי לבית לוינשטיין לשיקום. במשך 3 חודשים שם, הייתי צריכה ללמוד ללכת, ולהרים דברים. הדפיברילטור החזיק מעמד 12 שנים ואז היה צורך בניתוח פשוט להחליף את סוללה. אחרי הניתוח להחלפת הסוללה  קמתי עם כאבים. חיכיתי 3 ימים שאמרו לי להמתין לאחר הניתוח כי חשבתי שהכאבים מהפרוצדורה עצמה, אבל המצב רק הלך והחמיר".

היא המשיכה לתאר: "הפצע מהניתוח החל להיות אדום, להפריש ועלה לי החום. התברר שנוצר זיהום משמעותי והיה צורך לנקות את כל הגוף מהזיהום. ד"ר חלמייזר, מנהל יחידת האלקטרופיזיולוגיה מברזילי, הפנה אותי להוצאת הדפיברילטור והאלקטרודות במרכז הרפואי שיבא, שם עברתי את הניתוח על ידי פרופ' איל נוף".

לאחר הוצאת המכשיר היא היתה צריכה ללכת עם דפיברילטור חיצוני, שהוא וסט מסורבל שנלבש מתחת לבגדים. "בזמן הזה, פרצה המלחמה ובאותה שבת (השבעה באוקטובר) שהינו במשך שעות במרחב המוגן, כמו מרבית תושבי שדרות והסביבה. השנה שחלפה  לא הייתה קלה, בין השעות בממ"ד, לפינוי במלון ולקסאם שנפל על העסק של הבן שלי ושרף אותו מהיסוד".

פרופ' נוף הסביר לה שהיא צריכה פתרון קבוע ולכן נקבע ניתוח נוסף. הפעם היה מדובר בהשתלת דיפיברילטור חדש שלא נכנס ללב ולכן הסיכוי לזיהום נמוך יותר. עם פרופ' נוף, ניתח גם  ד"ר סרגיי אמונץ. דר חלמייזר הגיע במיוחד להיות נוכח בניתוח. "תודה לאל הניתוח עבר בהצלחה" אמרה.

באדיבות המצלםהדיפיבירילטורצילום: באדיבות המצלם

פרופ' אייל נוף מנהל שירות אלקטרו-פיזיולוגיה פולשנית במרכז הרפואי שיבא: "בעקבות זיהום ממנו סבלה המטופלת, לא ניתן היה להשתיל דפיברילטור עם אלקטרודות שחודרות ללב. הבנו שאנחנו צריכים להשתיל מכשיר שלא חודר דרך כלי הדם ללב באופן ישיר אלא מונח חיצונית על הלב. לכן החלטנו, להשתיל דפיברילטור חדשני מסוג AURORA EV ICD. בצורה זו מכשיר ייחודי זה חש את קצב הלב בצורה ישירה ובמידה ומזוהה הפרעת קצב מסכנת חיים הוא יכול לסיים את הפרעת הקצב עם שוק חשמלי או עם קיצוב מהיר. זהו המכשיר היחיד הקיים שהינו מצד אחד מחוץ ללב וכלי הדם ומצד שני יכול לסיים הפרעת קצב מסכנת חיים גם עם קיצוב מהיר ולא רק שוק חשמלי. עצם היותו מחוץ לכלי הדם וללב מונע סיבוכים עתידיים של זיהומים נרכשים החודרים לכלי הדם ויכולים לשבת על גוף זר כגון אלקטרודה בחלל הלב".

הניתוח בוצע לראשונה בארץ בבית חולים שיבא במרכז הלב עם צוות המנתחים פרופ' איל נוף מנהל שירות אלקטרופיזילוגיה פולשנית ודר סרגיי אמונץ מנתח לב בכיר.

באדיבות המצלםהדיפיבירילטורצילום: באדיבות המצלם

הניתוח מבוצע תחת הרדמנה כללית. מבוצעים 2 חתכים זעירים. אחד מתחת לבית השחי, שם מכינים כיס תת עורי להשתלת המכשיר עצמו. חתך נוסף מתחת לעצם בית החזה (סטרנום) דרכו מבוצעת חדירה לחלל בית החזה והכנסת האלקטרודה למעל הלב ומתחת לעצם בית החזה".

"אני בבית" מסכמת דינה, "הניתוח עבר בהצלחה, ללא סיבוכים ושוחררתי יום אחרי הניתוח במצב טוב. כרגע אני במנוחה ואסור לי להרים ידיים או לעשות מאמץ מיוחד. יש לי כיום בגוף 2 חתכים, אחד לאלקטרודה ואחד למכשיר. אני עדיין כאובה אבל משתדלת בינתיים ללכת ולעמוד. אני מאמינה שעוד כמה ימים שגם התפרים שלי ירדו, אני ארגיש יותר טוב. בטח בהשוואה לשנה האחרונה".  

ניתוח דום לב מכות חשמל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}