ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
דוח המבקר

צה"ל לא עמד במשימות ההגנה שהציב ביו"ש, עלייה דרמטית בירי בכבישים

דוח מבקר המדינה מתניהו אנגלמן שפורסם היום מעלה כי חלה עלייה של 330% באירועי הירי לעבר צירי תנועה ביהודה ושומרון. הדוח קובע כי צה"ל לא עמד בכל משימות ההגנה אשר קבע לעצמו

צה"ל לא עמד במשימות ההגנה שהציב ביו"ש, עלייה דרמטית בירי בכבישים
כוחות צה"ל בג'נין צילום: נאסר אישתיה, פלאש 90

דוח מבקר המדינה שפורסם היום מעלה כי על אף התגבור של הכוחות בשטחי איו"ש, צה"ל לא עמד בכל משימות ההגנה אשר קבע לעצמו. עוד קבע כי בתגבורי הכוחות הנוספים, לרוב לאחר התרחשותם של פיגועים, לא היה כדי לייצר את הביטחון הנדרש באופן עקבי ושיטתי. 

המבקר מצא כי חלה עלייה של 330% באירועי הירי לעבר צירי תנועה ביהודה ושומרון בין חודש ינואר 2022 לבין חודש יוני 2023 - בהשוואה לשנים 2019-2021.

לפני נתוני המבקר, מתחילת שנת 2022 חלה עליה במספר אירועי הפח"ע בצירי איו"ש אשר בהם נרצחו 19 אזרחים, מתוכם 13 במחצית הראשונה של 2023. מנתוני פקמ"ז עלה כי מספר אירועי הטרור העממי (אירועים שאינם כוללים ירי) באיו"ש במהלך שנת 2022 הסתכם בכ-3,780 אירועים (בממוצע 315 אירועים בחודש), אשר 646 (17%) מהם היו אירועי הנחת מטענים וזריקת בקבוקי תבערה. חלקם בוצעו בצירים ראשיים שמשמשים תושבים ישראליים רבים. 

עוד עלה מנתוני פקמ"ז כי בשנת 2022 מספר אירועי הירי באיו"ש גדל פי ארבעה לעומת שנת 2021 (167 אירועים לעומת 41 בהתאמה). 

כ-14%-57% ממשימות ההגנה בשלושת החטמ"רים שנבדקו (שומרון, בנימין ועציון) לא בוצעו לפי התכנון, בהן הצבת תצפיות, סיורים רגליים ורכובים, הצבת מארבים, הצבת מחסום זמני על גבי הצירים ואבטחת טרמפיאדות.

מרבית המפגעים אשר ביצעו אירועי ירי בשנים 2019 - 2023 יצאו מהערים ג'נין (145 מפגעים), שכם (104 מפגעים) ורמאללה (72 מפגעים). בשנת 2023 חל גידול במספר הפיגועים אשר מקורם בעיר ג'נין, לעומת קיטון במספרם בערים האחרות. אין ביציאות מערים אלו מחסומים קבועים. 

עוד עלה בביקורת כי משטרת ישראל באמצעות מחוז ש"י אינה מספקת מענה מהיר ואפקטיבי לאזרחים, ומוקדי החירום הרשותיים נותנים את המענה החסר וזוכים לאמון רב יותר מהציבור. כך, בלפחות 75% מהאירועים המתועדים ביומן הקריאות של משטרת מחוז ש"י, זמני התגובה של שוטרי המחוז לא נמדדו או שהם מציינים רישום שאינו אמין. 24% בלבד מהמשיבים לשאלון משרד מבקר המדינה שחוו אירוע ביטחוני בצירים, דיווחו עליו למוקד 100 של המשטרה - בעוד ש-75% דיווחו למוקד חירום. 64% מתושבי איו"ש שהשיבו לשאלון העידו על שביעות רצון נמוכה מזמני ההגעה של משטרת ישראל לאירועים ביטחוניים בצירים.

תגובת דובר צה"ל לדו"ח מבקר המדינה בנושא ההגנה על צירי תנועה באזור יהודה ושומרון: "צה"ל רואה חשיבות בביקורת ולומד את ממצאיה. ממצאי הדו"ח מתייחסים לנתונים שלפני במלחמה עד לספטמבר 2023, ואינם משקפים את המצב הקיים בשטח. פריסת הכוחות והמחסומים במרחב יו"ש נקבעת בהתאם להערכת המצב, והוצגו לדרג המדיני". 

"במקביל לפעולות רבות שנעשו לחזק את מאמץ ההגנה בצירים, מתקיים מאמץ התקפי רב בפיקוד המרכז אשר כולל אלפי פעולות התקפיות בהם נעצרו וחוסלו חוליות המחבלים בתוך הכפרים והערים טרם יציאה לביצוע פיגוע. מתחילת המלחמה חוסלו מאות מחבלים, נעצרו למעלה מ-4,200 מבוקשים ובוצעו 57 תקיפות מהאוויר ע״י כלי טיס שונים ביו"ש", נמסר.

ממשטרת ישראל נמסר: "אשר לזמני הגעת שוטרים לזירות נבהיר כי זמני התגובה נמדדים ע"י מערכת "שיטור חדשה" אשר מודדת באופן אוטומטי זמני הגעה לאירוע, באופן שכל שיחת טלפון שמגיעה למוקד מתועדת ונרשמת. תפקידה של המערכת הוא לבחון את זמני הגעת ניידות המשטרה לאירועים עפ"י חומרתם (רגיל, סכנת חיים, דחוף, קיצון).
מנתוני שנת 2023 המתייחסים למשך זמן האיחור לאירועים הרשומים אצלנו, ניתן להיווכח כי לא קיימת חריגה משמעותית בזמני התגובה של מחוז ש"י".

מבקר המדינה דובר צה"ל יהודה ושומרון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד