ט"ז תשרי התשפ"ה
18.10.2024
ישראל נשארת מאחור

וירוס הפפילומה - לא רק סרטן - אלא גם מחלות לב

הוכח כבר לפני שנים שניתן למנוע גידולים ממאירים, טרום ממאירים ומחלות הנגרמות על ידי נגיפי הפפילומה באמצעות חיסון, רצוי לתת אותו לפני החשיפה לנגיף

וירוס הפפילומה - לא רק סרטן - אלא גם מחלות לב
בדיקה רפואית צילום: פריפיק

מידי שנה מאובחנות אלפי נשים, כ 10% מהאוכלוסיה, כנשאיות של וירוס הפפילומה, שפוגע בנשים וגברים כאחד, ועלול להוביל לתחלואה בסרטן קשה אם לא מאבחנים בזמן. לאחרונה אף פורסם מחקר מקיף הקושר את נגיף הפפילומה גם לבעיות לב וכלי דם ושבץ מוחי. אז מהו הוירוס הזה? איך מאבחנים? והאם ישראל בדרך למיגור התחלואה? ד"ר אדוארדו שכטר, מנהל המרכז לבריאות האישה במכבי השלום בתל אביב ומומחה בתחום נגיפי הפפילומה עונה על השאלות.

ראשית, מהו וירוס הפפילומה? איך תדעו אם אתם נשאים?

סרטן צוואר הרחם הוא סרטן ממאיר ונחשב למחלת הסרטן הרביעית בשכיחותה בקרב נשים בעולם. הוא נגרם ע"י וירוס הפפילומה האנושי (HPV), ועשוי להיות מועבר גם במגע של עור בעור באיזורים הנגועים.

בישראל, נשים בגיל 64-25 זכאיות על פי סל הבריאות לבצע בדיקת סריקה אחת לשלש – חמש שנים. הבדיקה מתבצעת באמצעות בדיקת PCR, לאיתור נוכחות זני נגיף הפפילומה שהם בעלי סיכון לגרימת סרטן צוואר הרחם. בדיקה זו רגישה יותר מאשר בדיקת הפאפ (PAP Smear) שהייתה נהוגה בעבר.  

גילוי מוקדם של גידול טרום סרטני עשויים למנוע התפתחות סרטן צוואר הרחם. לאחרונה פורסם מחקר שקושר בין וירוס הפפילומה למחלות לב וכלי דם- מהו המחקר ומה משמעותו?.

מדובר במחקר שבוצע בקוריאה על כ-160,000 נשים, אשר הוכיח שנשים אשר נשאית לנגיף הפפילומה נמצאות בסיכון גבוה יותר לחלות במחלות כלי דם (לב ושבץ מוחי) בהשוואה לנשים שאינן נשאיות. זוהי הוכחה משמעותית שהווירוס יכול לגרום להרבה תופעות אחרות בגוף מעבר לסרטן.

אחד ההסברים המוצעים לממצאים המדאיגים הוא שהווירוס יכול לגרום לעיתים לשינויים דלקתיים שמשפיעים גם על כלי הדם, וייתכן כי ישנה משמעות גם לחרדה והלחץ הנפשי שחשות נשים הנושאות את הווירוס, מה שעלול להביא להיארעות של מחלות לב ושבץ.

עוד עלה מן המחקר כי בקרב האוכלוסייה הנשאית לווירוס שסובלת גם מעודף משקל, הסיכון למחלות לב וכלי דם ולשבץ גבוה אף יותר. למעשה, לווירוס הפפילומה יש השפעה כללית על הגוף מעבר להשפעות הגינקולוגיות שהתרכזנו בהן בהתחלה.

אז האם יש איך להימנע מתחלואה בוירוס? 

ההמלצה המרכזית היא קודם כל להתחסן כנגד נגיף הפפילומה, אשר יעיל ב-90% במניעת סרטן צוואר הרחם ויבלות, אך אחוזי ההתחסנות בארץ נמוכים מאוד ועומדים רק על כ-50%, לעומת העולם המערבי כמו בארה"ב ואוסטרליה ששם אחוזי ההתחסנות הם כ-90%. בנוסף גם המלחמה משפיעה, ואחוזי ההתחסנות במסגרת בתי הספר ובקרב הנשים ירדה משמעותית.

הוכח כבר לפני שנים שניתן למנוע גידולים ממאירים, טרום ממאירים ומחלות הנגרמות על ידי נגיפי הפפילומה באמצעות חיסון, רצוי לתת אותו לפני החשיפה לנגיף, אך בנוסף, מתן החיסון יעיל גם אחרי גיל ההתבגרות וגם אחרי החשיפה לנגיף ואף אחרי התפתחות גידולים הנגרמים על ידי נגיפי הפפילומה. כמו כן חיסון כנגד זני נגיף הפפילומה יעיל ביותר אם ניתן לשני המינים - בנות ובנים. בישראל, מ 2013 ניתן החיסון לבנות בבתי הספר, ומ 2015 הוא ניתן לבנות ולבנים בכיתות ח׳. החיסון הוכרז על ידי ארגון הבריאות העולמי כחיסון יעיל ובטוח ביותר. הוא רשום בישראל מגיל 9 עד גיל 45 לבנים ובנות, כאשר בארצות אירופה הוא רשום ללא גיל עליון.
בנוסף, ישנן המלצות נוספות חשובות בתקופה זו ובכלל והן ביצוע בדיקת נשאות למוטציות BRCA השכיחות בקרב האוכלוסיה האשכנזית, ביצוע בדיקת ממוגרפיה מעל גיל 50 ועד גיל 75 כל שנתיים, לגילוי מוקדם של הסרטן, באוכלוסיה שאינה בסיכון וכדומה.

אם יש איך למנוע את התחלואה, מדוע ישראל נשארת מאחור? ואיך המלחמה משפיעה?

בישראל כ-10% מהאוכלוסיה נשאית לנגיף, בדומה לכל העולם, ויש כ-250 מקרים חדשים של סרטן צוואר הרחם כל שנה וכ-2000 מקרים של נגעים טרום סרטנייים מדרגה גבוהה. על אף חשיבות החיסון וההוכחות ליעילותו, אחוזי ההתחסנות בישראל כאמור נמוכים מאוד. 

בעקבות המלחמה, ישראלים רבים, ובפרט נשים ביטלו או דחו לגמרי תורים לבדיקות סקר חשובות למניעת תחלואה בסרטן, כאשר אחת מהן היא בדיקת הסקר לאבחון מוקדם של הסרטן.

הירידה באחוזי ביצוע בדיקת הסריקה, ביחד עם ההשלכות הנוספות של המצב הביטחוני והיעדר המעקב הרפואי, עלולים להוביל לירידה בגילוי המוקדם ובמניעה של סרטן צוואר הרחם ולצפי שבעקבות זאת יעלה שיעור התפתחות סרטן צוואר הרחם.

ידוע לנו כי סיכויי ההחלמה מסרטן צוואר הרחם עומדים על 90% במידה והמחלה מתגלית בשלב מוקדם, וככל שהמחלה מתגלה בשלב מאוחר, כך סיכויי הריפוי פוחתים. 

מאז כניסת החיסון והבדיקה לגילוי הוירוס, ירדה שכיחות הופעת המחלה באופן דרמטי במדינות מפותחות בעולם. לאחרונה, ארגון הבריאות העולמי אף הכריז שסרטן צוואר הרחם ניתן ל״אלימינציה״ (״סילוק״) בעזרת הקפדה על חיסון, בדיקות סריקה מצוואר הרחם וטיפול ייעודי. מדובר בהזדמנות יקרה מפז עבור המדינה, והצעדים המרכזיים בה הם חיסון ובדיקות סקר. גם בישראל הוגשה לאחרונה תוכנית כזו, שטרם יצאה לפועל.

לסיכום, חשוב להבין כי המלחמה והמצב במדינה בחודשים האחרונים, בשילוב המודעות הנמוכה לתחלואה בוירוס והחיסון שמונע אותה, עלולים להוביל לעלייה בתחלואה, בקרב הנשים והגברים כאחד. ישנו חיסון יעיל למניעת התחלואה, וחשוב לנו להבין את ההשלכות של אי מתן החיסונים.

 

סרטן ארגון הבריאות העולמי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}