ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
ראיון לא שגרתי

עזתי שנמלט לברלין: "חמאס כמו דאעש עם יחסי ציבור טובים"

חמזה הווידי, שעזב את הרצועה זמן קצר לפני ה-7 באוקטובר, מתאר את החיים תחת משטר אסלאמיסטי מדכא, יוצא נגד מפגינים מערביים פרו-חמאס: "הם תומכים בטרוריסטים עם יחסי ציבור טובים"

עזתי שנמלט לברלין: "חמאס כמו דאעש עם יחסי ציבור טובים"
מחבלי חמאס צילום: פלאש 90

בשנת 2019, הפעילים העזתיים חמזה הווידי ואמין עבד השתתפו בהפגנות נגד תנאי החיים הקשים ברצועת עזה. שניהם נעצרו על ידי חמאס והושמו באותו תא כלא, מדי יום הם ספגו מכות ועינויים.

באוגוסט האחרון הצליח הווידי, בן 26, לעזוב את עזה לאחר מעצר נוסף. עבד בן 35, נשאר מאחור, הוא לא היה מסוגל לעמוד בדמי היציאה המופקעים מעזה.

גם לאחר ה-7 באוקטובר, סירב עבד לשתוק לנוכח ההרס שהביאה ארגון הטרור על עזה. מוקדם יותר החודש פרסם פוסט נגד חמאס: "חמאס ידע כבר מהרגע הראשון [שישראל תנקום], אבל הוא היה מוכן לתת כל דבר בתמורה להמשך שלטונו, התרנגולת המטילה ביצי זהב למנהיגיה והשקעותיה בחו"ל".

זמן קצר לאחר פרסומו, עאבד הותקף על ידי למעלה מ-20 אנשי ביטחון של חמאס עם מסכות ואלות וסכינים בבית הספר בו חי עם משפחתו. ידיו ורגליו נשברו.

"עבד הוא העזתי האמיץ ביותר שאי פעם יכולת לפגוש", אמר הווידי על חברו הנועז וחברו לשעבר לתא המאסר, בראיון ל"טיימס אוף ישראל" ממקום מושבו בברלין שם קיבל מקלט מדיני.

"לא פעם אני שומע ישראלים שואלים את העזתים מדוע לא התנגדנו והפלנו את חמאס. אתם יכולים לראות מה קרה לעבד על כתיבת פוסט בפייסבוק. אז רק דמיינו את ההשלכות של יציאה להפגנה", אמר. "זה יכול להרוג אותך".

הוא טוען כי האכזריות של חמאס, אז כמו היום, היא סימפטום לחולשתו. "חמאס מפחד. הם יודעים שאנשים כועסים ורוצים להחליף אותם, אבל מפחדים מכדי למחות כי הם יודעים איך חמאס יגיב. ניסינו הרבה פעמים".

הוא סיפר על השתלטות חמאס ביוני 2007 בעזה: "הייתי צעיר, אבל אני זוכר את האלימות. כשהשתלטו על עזה, חמאס התחיל לרדוף אנשי פתח", אמר הווידי.

"הם קשרו את גופותיהם לאופנועים שלהם וגררו אותם ברחובות השכונה שלי", הוא נזכר. "זה היה סיוט. המטרה שלהם הייתה לזעזע את האנשים על ידי חשיפתם לאכזריות הכי גרועה שאפשר כדי שהם ישתקו לאורך זמן", אמר.

"זו הייתה אותה טקטיקה שבה השתמש דאעש במוסול" בעיראק ב-2014. "התמונות האלה, וסצנות החגיגות, תקועות בראש שלי, ובראש של כל עזתי, בדיוק כמו סצנות החגיגות ב-7 באוקטובר. אדם נורמלי לא חוגג את מותו של מישהו", אמר הווידי.

"כפי שאמרתי, זה כמו דאעש", הוסיף, "אבל עם יחסי ציבור טובים. הם יודעים להראות את הנרטיב של לוחם החופש. ובזכות המשטר הקטארי והטורקי הם יכולים לממן את עצמם".

כשהאווידי נעצר לראשונה ב-2019, מעצרו היה קצר יחסית לזה של כמה מחבריו. עם זאת, הכלא של חמאס היה מקום מפחיד. "שלושה שבועות של מכות מדי יום ועינויים זה זמן מאוד מאוד ארוך. כשאנשים במערב חושבים על כלא, הם חושבים על עורך דין ובית המשפט. בעזה היינו תחת משטר טרור. לא היה לנו שום דבר מזה, המשפחה לא יכולה לבקר אותך, אין לך מושג מה הולך לקרות לך" אמר ל"טיימס אוף ישראל".

הווידי אמר כי חמאס המציא אישומים נגדו, כמו גם נגד עצורים אחרים. "הם האשימו אותנו בדברים הכי מגוחכים. למשל, בימים הראשונים הואשמתי בשיתוף פעולה עם הרשויות הישראליות. אחר כך האשימו אותי בעבודה עם הרשות (הפלסטינית). ואז, בימים האחרונים, אני זוכר שהם אמרו לי שאני ממומן על ידי איחוד האמירויות הערביות. חשבתי מה לעזאזל! מחיתי רק כי אני רוצה עבודה!".

האוידי אמר שהברוטליזציה היומית כמעט שברה אותו. "בסופו של דבר, אתה פשוט חושב להודות באשמה כדי שיפסיקו להכות אותך. אני חושב שאם הייתי נשאר יותר, הייתי מודה בכל מה שהם רוצים", אמר.

הוא נעצר בשנה שעברה במחאה נגד חמאס למשך שבועיים. משפחתו שילמה כדי להוציא אותו מהכלא 5,000 דולר. הווידי איבד כל תקווה שעזה תוכל להפוך למקום שאפשר לחיות בו. הוא החליט לעזוב את עזה, ולהצטרף לכ-300,000 עזתים שכבר עזבו לפני ה-7 באוקטובר בחיפוש אחר חיים טובים יותר בחו"ל.

בעודו בעזה, הוא יצר קשר בחשאי עם מספר ישראלים ברשתות החברתיות מתוך סקרנות, והתיידד עם כמה מהם. כיום הוא מייעץ לחבריו העזתיים להכיר גם את שכניהם.

"הישראלים הם אנשים נורמליים. יש מיעוט קטן של קיצוניים, אבל עם רובם אפשר להגיע לפיוס", אמר. "אתה צריך פשוט להבין את החששות שלהם - במיוחד כשמדובר באבטחה. רק תסתכל על ההיסטוריה שלהם" אמר ל"טיימס אוף ישראל".

הוא סיפר על חמאס שמנצל מתקנים אזרחיים ללחימה: "אנשים בעזה ידעו את זה ב-100%. במבצעים צבאיים קודמים תמיד היינו אומרים אחד לשני להתרחק מבתי ספר ובתי חולים, כי ידענו שחמאס מסתתר שם. עם זאת, כשאנחנו רואים שהמקומות האלה ממוקדים (על ידי צה"ל) ויש אבדות אזרחיות, אנחנו לא יכולים לומר שזה מקובל כי חמאס פועל שם. חייב להיות דרך אחרת להילחם בהם".

לאחר שפרסם מאמר ב'ניוזוויק' באפריל האחרון, בשיא ההפגנות נגד ישראל בקמפוסים של אוניברסיטאות אמריקאיות ומערביות, שבהן הטיח במפגינים על אי גינוי הטרור והאדרת האלימות.

"אתם יודעים מה יעזור לפלסטינים בעזה? שתגנו את הזוועות של חמאס. ככל הנראה הם לא מבינים שהאינתיפאדות היו הרות אסון הן לפלסטינים והן לישראלים, בדיוק כפי ש-7 באוקטובר היה הרסני עבור תושבי עזה", כתב הווידי במאמרו.

בראיון שלו ל"טיימס אוף ישראל" הוא הכפיל את הביקורת שלו על המפגינים: "הבעיה היא שהאנשים במערב מאמינים בנרטיב של לוחמי החופש, וזה שגוי לחלוטין. כן, ישראל ראויה לביקורת רבה - אני אישית מבקר את ישראל. אבל מה שחמאס עושה זה לא להילחם למען החופש, ולא להגן על זכויות העם הפלסטיני", אמר.

"מפגינים בקמפוס מאמינים שישראל מורכבת מבעלי עליונות לבנים. הם לא יודעים שלמעלה מ-50% מהישראלים הם צאצאים של יהודים ערבים", הוסיף.

"אני לא רוצה להגיד להם במי לתמוך, אבל הם צריכים להשקיע יותר זמן בקריאה על הסכסוך הזה לפני שהם בוחרים את אויביהם ואת הגיבורים שלהם. אילו ידעו מה חמאס עשה לפלסטינים, מלבד מה שהוא עשה לישראלים ב-7 באוקטובר, למשל, מה עשו לנו המפגינים ב-2019, הם היו מבינים שהם תומכים בטרוריסטים, אבל עם יחסי ציבור טובים".

חמאס גרמניה ברלין מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד