ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
אומתה כחסינה

נחשף בישראל: נמצא הפתרון לשיבושי GPS בעקבות המלחמה

הטכנולוגיה הייחודית אומתה כחסינה למגוון שיבושים וחסימות של GPS בחיפה וסביבתה, בעוד הסמארטפונים מהמותגים המובילים והחדישים ביותר כשלו | חשיפת הניסויים והטכנולוגיה בוצעו לאור התגברות מתקפות וחסימות ה-GPS ברחבי העולם ובפרט חסימות ה-GPS של רוסיה במזרח ובצפון אירופה

נחשף בישראל: נמצא הפתרון לשיבושי GPS בעקבות המלחמה
טכנולוגיית L5-direct™ צילום: oneNav

חברת הטכנולוגיה oneNav מקליפורניה הכריזה על תוצאות פורצות דרך של ניסוי שטח שנערך בישראל בתנאי אמת, שהוכיח את החוסן של הטכנולוגיה החלוצית שפיתחה החברה לנטרול הפרעות ושיבושי GPS מסוג חסימות (Jamming) וזיופים (Spoofing).

הניסויים בוצעו באזור חיפה ובחנו את הביצועים של מקלטי GPS המשולבים בטלפונים ובשעונים חכמים. ניסויים אלה הם הראשונים מסוגם שבוצעו בעולם באזור מלחמה פעיל. במסגרת הניסויים, oneNav בדקה את מקלט ה-GPS שלה L5-direct™ ומקלטי GPS המשולבים במכשירי אייפון, סמסונג גלקסי, פיקסל של גוגל ושעוני גרמין. בעוד שכל המכשירים האלה סבלו משגיאות ניווט ומיקום (לדוגמא, מיקום שווא בשדה התעופה בבירות) L5-direct™ הציג מיקומים מדויקים על אף שיבושי GPS מכוונים באזור.

חסינות זו נובעת מהיכולת של L5-direct™ לרכוש את אותות ה-GPS המודרני ביותר, המשודרים בתחום תדר L5, ולייתר לחלוטין את הצורך לרכוש את אותות ה-GPS המשודרים בתחום תדר L1, שפותחו לפני 50 שנה. בעוד שמקלטי GPS המשולבים בסמארטפונים מסחריים, במערכות GPS של כלי רכב ובמטוסים מסוגלים לקלוט בתחום תדר L5 הם יכולים לעשות זאת אך ורק במערכת היברידית שפועלת תחילה בתחום תדר L1 המבוסס כאמור על טכנולוגיה מיושנת. משמעות הדבר היא שכדי להשתמש באותות ה-GPS החדשים ביותר המכשיר צריך להתבסס על אותות ה-L1 – שהם בדיוק האותות שבהם יש כיום שיבושים וזיופים בישראל וברחבי העולם.

לאור התפקיד החיוני של ה-GPS כיום – לא רק עבור משתמשי סמארטפונים אלא גם לצוותי חירום, יחידות צבאיות ומטוסים – ההתבססות על אותות L1 במערכת GPS היברידית יוצרת סיכון לאומי בממדים עצומים בתחום הצבאי ובתחום ביטחון הציבור.

אותות ה-GPS המשודרים בתחום תדר L5 חסינים לשיבושים פי 30 לעומת תחום תדר L1 ומאפשרים ביצועים משופרים באזורים קשים לניווט כמו סביבות עירוניות עם בניינים רבי קומות ואזורים מיוערים. לטכנולוגיה החדשה יש פוטנציאל לחולל מהפכה בתחום ה-GPS החל במכשירי הקצה האישיים של כל אחד וכלה במערכות הקריטיות של מדינות.

oneNavטכנולוגיית L5-direct™צילום: oneNav

סטיב פויזנר, מנכ"ל oneNav אומר: "יש לנו עתה הוכחה ברורה ובלתי ניתנת לערעור שטכנולוגיית L5-direct™ שפיתחנו חסינה מפני שיבושי GPS רחבי היקף ומסוגלת לספק מיקומים מדויקים באזורים מאותגרים. הניסוי שערכנו בישראל מאמת ומתקף את הטכנולוגיה החלוצית שלנו ומעיד על הפוטנציאל שלה לחולל מהפכה באופני השימוש ב-GPS לצרכים צבאיים ואזרחיים".

ניסוי השטח התבצע אמנם בישראל, אך שיבושי GPS הם מקור לדאגה ביטחונית ברחבי העולם בגלל מתקפות נרחבות נגד מערכות GPS. באוקראינה, רוסיה מתמודדת נגד מערכות נשק אמריקאיות מתוחכמות באמצעות טכנולוגיה לשיבוש GPS. היא מואשמת גם בניסיונות שיבוש מערכות GPS של יותר מ-46,000 טיסות ברחבי אירופה. מחקר שטח שביצעה oneNav בנושא בחודש אפריל חשף ניסיונות שיבוש מערכות GPS רחבי היקף שביצעה רוסיה מפינלנד ועד טורקיה שהוכיחו שאותות בתחום תדר L5 חסינים מפני ניסיונות השיבוש הרוסים בתחום תדר L1.

אדמירל משנה (במיל.) מארק מונטגומרי, חבר במועצה המייעצת של oneNav, המכהן גם כדירקטור בכיר במרכז לחדשנות סייבר וטכנולוגיה במכון האמריקני להגנת הדמוקרטיות: "בעוד היכולות של יריבינו לשבש מערכות GPS הופכות למתוחכמות יותר, הצורך לבצע מודרניזציה של טכנולוגיה קריטית זו ברורה לכל. אל תטעו, אם שיבושי GPS מתרחשים באזורי עימות, הם יכולים להתרחש בכל מקום אחר בעולם ועלולות לסכן את התשתיות האזרחיות הקריטיות. ניסויי השטח של oneNav הוכיחו שיש כיום טכנולוגיה שמסוגלת להתמודד עם האיומים הללו – צריך רק להשתמש בה".  

ה-IP של החברה זמין לביצוע בדיקות ולאינטגרציה על ידי יצרני שבבים, שותפים, ולקוחות נבחרים. השבבים והמודולים המאופיינים בממדים, משקל וצריכת הספק (SWaP) זעירים, יהיו זמינים בקרוב ללקוחות ולשותפים נבחרים. טכנולוגיית ה-L5-direct™ תואמת למגוון קונסטלציות של מערכות ניווט לווייניות (GNSS) לרבות GPS, Galileo, BeiDou ועוד.

"חברת oneNav  מחויבת לשיתופי פעולה עם שותפים באקו-סיסטם המקומי ולהעצמתם באמצעות טכנולוגיית L5-direct™", אמר דרור מאירי מצוות הפיתוח העסקי העולמי של oneNav, המנהל גם את הפעילות בישראל. "מעבר לשימושים במגזר הביטחוני, ל-L5-direct™ גם תהיה השפעה בשוק האזרחי על משתמשי  הקצה שהטלפונים והמכשירים האחרים החדישים שלהם מתבססים על GPS מיושן. הצעת הערך של הטכנולוגיה הזו קריטית לא רק בישראל אלא בכל מקום בעולם וזוהי אבן דרך חשובה בהתחשב בגידול בשיבושי GPS ברחבי העולם".

אודות oneNav

oneNav מפתחת את הדור הבא של שבבי סיליקון למערכות ניווט לווייניות. החברה, שהמטה שלה נמצא בקליפורניה, מפתחת מקלט L5-direct לצורך ניווט לוויני עבור סמארטפונים, מכשירים לבישים, רחפנים, מכשירי מעקב ועוד והיא פיתחה סל של מוצרי פס L5 שנרשמו כפטנט. צוות החברה כולל מומחי ניווט לווייני יוצאי קוואלקום, אפל, אינטל, SnapTrack, SiRF, Trimble ו-eRide. לצוות ניסיון עשיר בארכיטקטורה של מערכות ניווט לווייניות, בלימת מתקפות מרובות ערוצים, עיבוד אותות, תכנון ASIC, AI ולמידת מכונה. באמצעות ידע זה מהנדסי החברה תכננו ובנו מיליארדי מקלטים למערכות ניווט לווייניות הנמכרות בשוק ורשמו למעלה מ-300 פטנטים על שמם. בין משקיעות ההון סיכון המובילות בעולם שהשקיעו בחברה: Google Ventures, Norwest Venture Partners ו-IQT.

oneNav GPS שיבושי GPS שיבושי תנועה L5-direct™

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד