כ' חשון התשפ"ה
21.11.2024
תוכנית אב ארצית

מהצפון ועד לדרום: מסופי תחבורה ציבורית יוקמו בנקודות אסטרטגיות

המסופים יוקמו בנקודות אסטרטגיות ברחבי מטרופולין גוש דן, מנתניה בצפון, דרך אוניברסיטת תל אביב ובן שמן-לוד, ועד נס ציונה בדרום המטרופולין

מהצפון ועד לדרום: מסופי תחבורה ציבורית יוקמו בנקודות אסטרטגיות
מסוף תחבורה צילום: דניאל לבטובסקי, דניאל אליאור וקובי בכר באדיבות חברת נתיבי איילון

מסופי תחבורה מתקדמים יוקמו ברחבי מטרופולין תל אביב, מנתניה בצפון ועד נס ציונה בדרום: הועדה הארצית לתכנון ובנייה (ות"ל) דנה היום (שני) בתוכנית להוספת ארבעה מתקני תשתית ומסופי תחבורה ציבורית המשלבים מגוון אמצעי תחבורה, ואישרה לפרסם הודעה לציבור בדבר הכנת תכנית למתקני תשתית.

המסופים יוקמו בנקודות אסטרטגיות ברחבי מטרופולין גוש דן, מנתניה בצפון, דרך אוניברסיטת תל אביב ובן שמן-לוד, ועד נס ציונה בדרום המטרופולין.

התוכנית היא חלק מתוכנית אב ארצית למתקני תשתית לתפעול תחבורה באוטובוסים לשנת 2040, שהכין משרד התחבורה באמצעות חברת נתיבי איילון, הנסמכת על תוכנית אסטרטגית ארצית לפיתוח התחבורה הציבורית. המתקנים החדשים הם יד חרוצים בנתניה, אוניברסיטת תל אביב מזרח, נס ציונה ובן שמן-לוד.

בתוכנית זו קבע משרד התחבורה יעד פיצול בין כלי רכב פרטיים לתחבורה ציבורית לאותה שנה ביחס של 60% לרכב פרטי ו-40% לתחבורה ציבורית. 

בשנה החולפת התבצעו בישראל 853 מיליון נסיעות בתחבורה הציבורית, מהן 740 מיליון, שהם 87%, באוטובוסים, התוכנית מתבססת על ההנחה כי גם לאחר הפעלת מערכות הסעת ההמונים המוקמות ומתוכננות כיום, כמו הרכבת הקלה והמטרו, ימשיכו האוטובוסים לשמש כרובד המשמעותי ביותר של התחבורה הציבורית.

מרכיב מרכזי בהפיכת מערכת התחבורה הציבורית ליעילה ואטרקטיבית יותר הוא חיבוריות וקישוריות. כדי לאפשר חיבוריות וקישוריות מיטביות נדרשת הקמת "האבים", מסופי תחבורה משולבים (מתח"מים) שבהם נפגשים אמצעי תחבורה שונים כמו רכבת, רכבת קלה ומסוף אוטובוסים, לצד נגישות נוחה ברכב פרטי ("חנה וסע"), באופניים, בכלי תחבורה קלה וברגל. 

כיום קיים מחסור חמור במתח"מים ומתקני תשתית נוספים כמו חניוני לילה, בעיקר במטרופולינים. לכן מקדמת שרת התחבורה מירי רגב תוכנית רחבת היקף להקמת מתקני תשתית חדשים בפריסה ארצית ובסמוך למוקדי הביקוש, ובהם מרכזי תעסוקה, לימודים, בריאות ופנאי. המתח"מים יפעלו תוך תיאום זמנים בין אמצעי התחבורה השונים ומעבר נוח ומהיר ביניהם, ופיתוח מסחרי ונדל"ני בסביבה הקרובה. מרכיבים חשובים נוספים של ה"האב" הם חניון אוטובוסים עם עמדות טעינה חשמלית, אזור תחזוקה וטיפול ומקומות מנוחה והתרעננות לנהגים. 

תוכנית האב הארצית, שהוכנה על סמך מתודולוגיה אחידה, כוללת ארבעה מחוזות מטרופוליניים. בשלב הראשון הוכנה תוכנית פריסה מרחבית של מתחמים למטרופולין תל אביב, ובהמשך יוכנו תוכניות ליתר המטרופולינים. עד כה אושרו תוכניות מפורטות ל-19 מתקני תשתית ברחבי מטרופולין תל אביב, וחלקם מצוי בשלבי ביצוע. במקביל, מקודמות תוכניות ל-30 מתקנים נוספים ברחבי הארץ, ממעלות וצפת בצפון ועד באר שבע ואשקלון בדרום.

תחבורה ציבורית משרד התחבורה מטרופולין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}