ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
אתגר ביטחוני

הגנת ה"הייטק" האווירית של ישראל מתקשה מול איום המל"טים

המל"טים מאלצים את צה"ל להקצות משאבים יקרים כדי להתגונן מפניהם. בעוד שהמל"טים האיראניים בשימוש חיזבאללה יכולים לעלות 5,000 דולר ליחידה, שעת טיסה של מטוס F-16 שיורה שני טילים עומדת על כ-45,000 דולר. יירוט על ידי כיפת ברזל הוא אפילו יקר יותר ויכול לעלות 100,000 דולר או יותר

הגנת ה"הייטק" האווירית של ישראל מתקשה מול איום המל"טים
זירת נפילת הכטב"ם בתל אביב צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

ה'וול סטריט ג'ורנל' מדווח כי לישראל יש בעיה בהתמודדות עם איום המל"טים. הם קטנים וקשים לזיהוי ואינם נעים במסלולים צפויים או פולטים את החום של מנועי רקטות שמקלים על מעקב והשמדתם על ידי טילים. הם גם זולים ויש מהם בשפע, ומשוגרים במספרים הולכים וגדלים ובתחכום. 

חיזבאללה הוכיח את היכולת לפגוע בישראל עם מל"טים בחילופי האש היומיומיים מאז ה-7 באוקטובר, לעתים קרובות, הארגון שולח כמה בבת אחת - לפחות אחד לסיור ואחר עם חומרי נפץ שפוגע בבסיסים צבאיים, גורם למוות של אזרחים וחיילים. כולל פגיעה בציוד צבאי רגיש, כולל בלון מעקב ומכ"מים בשווי מיליוני דולרים.

כיפת ברזל, מתקשה להתמודד עם האתגר. האלטרנטיבה הייתה לשלוח מטוסי קרב, פתרון יקר שעלול להיות מסוכן בגלל שזה מאלץ טייסים לטוס נמוך באזורים הרריים וחושף אותם למערכות הנ"מ של חיזבאללה. 

רגע הפיצוץ בתל אביב צילום: מצלמת רכב

כאשר כל השאר נכשל, חיילים התבקשו להשתמש ברובים שלהם, שלחלקם חובר טכנולוגיה שיכולה להפוך את היריות שלהם למדויק יותר, כך על פי גורמי צבא ששוחחו עם ה'וול סטריט ג'ורנל'.

"מל"טים הפכו לאיום העיקרי מבחינת היכולת שלנו להתמודד איתם, כי לצבא אין כרגע אמצעים מלבד שימוש במטוסי F-16", אמר אריאל פריש, איש ביטחון מקרית שמונה, "אנחנו מאוד מאוד מודאגים מזה".

המל"ט שפגע בתל אביב מוקדם בבוקר יום שישי היה דגם גדול שלדעת מומחי הגנה אווירית צריך להיות קל יותר להפלה. המיליציה החות'ית הנתמכת על ידי איראן בתימן לקחה אחריות על המתקפה, ואמרה שהיא השתמשה ברחפן חדש שיכול לחמוק ממערכות הגנה אווירית.

המל"ט התקרב מהים התיכון מערבה וזוהה על ידי המכ"ם דקות לפני פגיעתו. אנשי ההגנה האווירית היו צריכים להחליט אם זה מזל"ט ישראלי, כלי טיס של בעלות הברית, כלי טיס אזרחי או אפילו להקת ציפורים. 

המל"ט מתימן טס בנתיבים המשמשים בדרך כלל מטוסים אזרחיים, אם כי בגובה נמוך בהרבה, אמר קצין בכיר לעיתון. "למרבה הצער זה גרם לבקרי חיל האוויר לסווג את זה לא כאיום", אמר הקצין.

המל"טים מאלצים את צה"ל להקצות משאבים יקרים כדי להתגונן מפניהם. בעוד שהמל"טים האיראניים בשימוש חיזבאללה יכולים לעלות 5,000 דולר ליחידה, שעת טיסה של מטוס F-16 שיורה שני טילים עומדת על כ-45,000 דולר, אמר ל'וול סטריט ג'ורנל' יהושע קלינסקי, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי בתל אביב. יירוט על ידי כיפת ברזל הוא אפילו יקר יותר ויכול לעלות 100,000 דולר או יותר. 

הפלת מל"טים באמצעות מטוס קרב מחייבת את הטייסים לאתר מל"טים עוינים שקשה לזהות ולהבדיל ביניהם ממל"טים ידידותיים, מטוסי קרב וכלי טיס אזרחיים. למל"טים יש חום נמוך, כך שהמטוסים צריכים להגיע מאחוריהם ולהיות קרובים ככל האפשר כדי שהטילים יתחברו למל"ט ויורידו אותו, אמר טייס חיל האוויר לעיתון.

המורדים החות'ים לבנון חיזבאללה מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד