ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
נעדרים קורת גג

פרויקט ייחודי מסדיר חובות כספיים של דרי רחוב: כך זה פועל

פרויקט ייחודי הוקם להסדרת חובות לדרי רחוב, החיים במרחב הציבורי ונעדרים קורת גג ומקורות קיום קבועים | הפרטים המלאים

פרויקט ייחודי מסדיר חובות כספיים של דרי רחוב: כך זה פועל
קבצן ברחוב צילום: pixabay

רבים מדרי הרחוב שרויים בחובות כבדים, מה שמהווה את אחת מהסיבות המרכזיות להגעתם של דרי הרחוב אל הרחוב ואת אחד החסמים העיקריים בפני שיקומם. כדי להעניק מענה למצוקה זאת ולסייע לדרי הרחוב בהתמודדות עם ההליכים המשפטיים הנוגעים לחובות, הסיוע המשפטי במשרד המשפטים, יחד עם רשות האכיפה והגבייה ובשיתוף עם עמותת 'מגרש ביתי' העוסקת בשיקום דרי רחוב, יזמו מודל מיוחד להסדרת חובות של דרי רחוב בהוצאה לפועל.

בשלב ראשון המודל החל לפעול כפיילוט במחוז תל אביב של הסיוע המשפטי, שבו ישנו ריבוי של דרי רחוב. מטרת הפיילוט היא ליצור הליך המותאם למאפייני אוכלוסיית חסרי הדיור, על מנת לסייע לאוכלוסייה זו להסדיר את החובות ובכך לקדם את שיקומה הן ברובד הכלכלי והן ברובד האישי. 

במסגרת המודל, הסיוע המשפטי בתל-אביב מקבל פנייה מטעם גופים, עמותות ורשויות מקומיות, המלוות דיירי רחוב, בצירוף בקשה לסיוע משפטי. בעקבות הפניה, ולאחר בדיקת זכאות כלכלית ושיחה ראשונית עם עורך דין ייעודי, מתמנה עורך דין מטעם הסיוע המשפטי המתמחה באוכלוסיית דיירי הרחוב, לטיפול משפטי מותאם. 

בשלב הבא מוגשת בקשה לרשמת ייעודית בהוצאה לפועל המוכוונת לעיסוק באוכלוסייה פגיעה זו. שיתוף הפעולה בין הגורמים המלווים את דר הרחוב – הסיוע המשפטי, הליווי הסוציאלי מטעם הגורם המפנה והרשם הייעודי בהוצאה לפועל, מהווים את לב לבו של המודל והסיבה העיקרית להצלחתו.

אחד המקרים שלווה במסגרת הפיילוט הוא של ג', בן 58 ואב לשני ילדים בגירים, אשר עלה לישראל וסמוך לאחר עלייתו החל לרצות תקופת מאסר במהלכה התמכר לסמים ואלכוהול. ההתדרדרות האישית הובילה לניתוק הקשר של ג' עם משפחתו והוא נותר ללא תמיכה וללא עורף משפחתי כלשהו. בצד ההתדרדרות האישית חווה ג' גם התדרדרות כלכלית; הוא צבר חובות רבים של למעלה מ-400,000 שקלים (בגין קרן חוב של כ- 70,000 שקלים אשר תפחה עם השנים). לאחרונה, החל ג' בהליך שיקום משמעותי במסגרתו נגמל מסמים ואלכוהול, החל לקבל תמיכה וליווי של הרווחה והמחלקה לדרי רחוב בת"א וכחלק מהליך השיקום ביקש להסדיר את חובותיו. ג' קיבל ייצוג משפטי של הסיוע המשפטי במחוז ת"א ועורך דינו הגיש בשמו בקשה להסדרת חובותיו בהוצאה לפועל במסגרת הפיילוט. 

הרשמת הייעודית ברשות האכיפה והגבייה, הרשמת חן לוי, התייחסה לנסיבות חייו של ג', להליך השיקום שהוא עובר, ולכך שהוא מבקש לשקם את חייו ולצאת ל"חיים חדשים", והחליטה להפחית ריביות שנצברו בתיקי ההוצאה לפועל של ג' ולקבוע הסדר התואם את יכולתו הכלכלית. ג' עומד בהסדר שנקבע לו ואין ספק כי הסדרת החובות מהווה אבן דרך משמעותית בשיקום חייו האישיים והכלכליים.

מספר נתונים שעלו במהלך הפיילוט:

מאז תחילת הפיילוט נפתחו 113 תיקים בסיוע המשפטי העוסקים בטיפול משפטי בחובות ומיצוי זכויות, לרבות מעמד אישי, ביטוח לאומי ודיני עבודה

עיקר הפניות הגיעו דרך הפניה של עיריית תל אביב (81 תיקים), עיריית רמת גן ועמותת מגרש ביתי (9 הפניות כל אחד), מרפאת יסעור לבריאות הנפש (6 הפניות) ועיריית חולון (5 הפניות).

בפילוח הגילאים של משתתפי הפיילוט עולה מרביתם (31.9%) בגילאי 40-50, בגילאי 50-60 (28.8%) ומעל גיל 60 (20.6%).

רובם של המשתתפים בפיילוט לא ידעו להצביע על גובה החובות (46.9%), כאשר ל-10% נתגלו חובות בגובה למעלה מ-200 אלף שקלים, 7.5% עם חובות בגובה 100-200 אלף שקלים, 16.3% עם חובות בין 10 ל-50 אלף שקלים ו-11.3% עם חובות עד גובה של 10 אלף שקלים.

חוב הלוואה ריבית חסר בית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד