כ"ב כסלו התשפ"ה
23.12.2024
במהירות נמוכה

"טסים כל הזמן ליד המתדלקים": פרטים על מבצע "יד ארוכה"

"טסים כל הזמן ליד המתדלקים, אתה כל הזמן נכנס-יוצא כדי לא להגיע למצב שיש לך מעט מדי דלק בשביל לחזור"

"טסים כל הזמן ליד המתדלקים": פרטים על מבצע "יד ארוכה"
מטוסי F35 צילום: דובר צה"ל

השר לשעבר מתן כהנא הוא קצין צה"ל במילואים בדרגת אלוף-משנה, ששירת כלוחם בסיירת מטכ"ל, כטייס קרב בחיל האוויר הישראלי וכמפקד טייסת F-16. בשיחה אמש עם יאיר שרקי ואברי גלעד בערוץ 12 חשף מעט מהדרך בא נערכים למבצע כמו "יד ארוכה" אליה יצא חיל האוויר הישראלי בסוף השבוע.

"חיל האוויר יודע לטוס רחוק מאוד", הסביר כהנא ולשאלת גלעד השיב כי הוא בעצמו טס "רחוק מאוד" בעת שירותו.

כהנא הסביר כי "טיסות כאלה מתכוננים אליהן הרבה זמן. צריך לארגן את האופרציה. בסוף יש פה עשרות כלי טייס: מטוסי מודיעין, מטוסי תדלוק, ערכת חילוץ אני מניח שהייתה".

כמה פעמים צריך לתדלק בדרך?

"ממה שאני זוכר טסים כל הזמן ליד המתדלקים, אתה כל הזמן נכנס-יוצא כדי לא להגיע למצב שיש לך מעט מדי דלק שלא מספיק לחזרה".

איך זה עובד?

"אתה טס במהירות של המטוס המתדלק - מראש טסים די לאט כדי לטוס בצורה חסכונית. אתה מגיע קרוב למטוס המתדלק ופה יש את המכוון שעושה את הניהוג העדין ומכניס את חדק התדלוק לתוך חור התדלוק של מטוס הקרב ומעביר את הדלק".

מבחינת מרחק, 1,700-1,800 ק"מ, מה המרחק לאיראן?

כהנא השיב כי תלוי איפה באיראן, ויש יעדים ברפובליקה האיסלאמית שאף קרובים יותר מהמרחק בו חיל האוויר תקף אמש בתימן ובהחלט יש כאן מסר חד לטהרן.

 

 

מבצע יד ארוכה מתן כהנא חיל האוויר תימן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}