ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
סערה בוועדה

פרקליט המדינה איסמן התגונן על חקירת הלוחמים שהרגו את המחבל; הח"כים תקפו

ועדת החוקה של הכנסת דנה הבוקר בחקירת החיילים בחשד לרצח מחבל נוח'בה. פרקליט המדינה איסמן הסביר: "כשאדם לא מהווה סכנה - המתה שלו יכולה להוות עבירה". ח"כים תקפו: "תבקש סליחה מהלוחמים"

פרקליט המדינה איסמן התגונן על חקירת הלוחמים שהרגו את המחבל; הח"כים תקפו
עמית אייסמן צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הבוקר התקיים בועדת החוקה של הכנסת דיון בעניין התנהלות הפרקליטות והמשטרה בחקירת הלוחמים בגין "רצח מחבל נוח'בה". הדיון התקיים בהשתתפות פרקליט המדינה עו״ד עמית איסמן, שהסביר מדוע נפתחה חקירה. 

בפתח הדיון אמר יו"ר הועדה שמחה רוטמן: "כשקראתי את המילים 'רצח מחבל נוחבה' בהודעת המשטרה הצטמררתי לחלוטין. אני אביע את דרישתי שהתיק ייסגר בהקדם האפשרי". 

פרקליט המדינה עמית איסמן, הודה: "כן, אני אישרתי את החקירה... עשינו את זה בלב כבד, היינו ערים למשמעויות. ובכל זאת כאשר הוצבנו מול התשתית הראייתית, שביססה חשד סביר, אז חשד סביר הוא אחד הגורמים". 

ח"כ משה סעדה מהליכוד התפרץ לדבריו: "לא היה דבר כזה שבזמן לחימה מביאים לוחמים בחשד לרצח, ובית המשפט אומר להם שאין ראיות... אני מבקש שתקום ותבקש סליחה מהלוחמים האמיצים האלה ותמסור את המפתחות". 

איסמן המשיך והסביר את פתיחת החקירה: "הסיבה לפתיחה בחקירה היא חומרים שהיו לנו בתיק אחר. ביקשנו לעכב את העברת החומרים בתיק השני, עד שלא יכולנו לחכות כי אלה חומרים רלוונטיים בהגנה על נאשם בתיק. אבל לא רצנו לפתוח בחקירה, אלא השעינו את החקירה ככל שיכולנו".

איסמן הסביר כי "גם במצב לחימה, כאשר אדם לא מהווה עוד סכנה והוא מנוטרל לחלוטין, וכאשר מתבקש הלוחם להעביר אותו מנקודה א' לנקודה ב' - בשעה שיש לו ערך משמעותי לגוף הביטחון - המתה שלו יכולה לעלות כדי עבירה". איסמן אמר: "אנחנו לא מנחים את המשטרה כיצד לבצע את פעולות החקירה ואיזה פעולות לבצע". 

ח"כ לימור סון הר מלך מעוצמה יהודית הגיבה לדבריו: "האחריות על החקירה היא של המשטרה. כמובן שאם יש לה התלבטות או שאלה אנחנו שמחים לסייע. צריך להבדיל בין ליווי לבין מתן הנחיות. השאלה אם הוצגה לנו תוכנית החקירה - אז לא במקרה הזה. זה שפל מוסרי כלפי הציבור וכלפי הלוחמים שלנו".

רצח מחבל נוח'בה עמית איסמן ועדת חוקה שמחה רוטמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד