ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
נתונים מדאיגים

כ-2000 איש מאובחנים במלנומה  - סרטן ממאיר ומסוכן

בכל שנה מאובחנים בישראל כ-12,000 נשים וגברים בסרטן העור. למרות המספר המדאיג של כמות החולים במחלת סרטן העור, שיעורי התמותה בישראל הם מהנמוכים בעולם. הגורם העיקרי לסרטן העור הוא קרינת השמש – בעיקר קרינה אולטרה סגולית הגורמת נזק מצטבר לעור

כ-2000 איש מאובחנים במלנומה  - סרטן ממאיר ומסוכן
אילוסטרציה צילום: pixabay

הטמפרטורות עולות, הלחות מרקיעה, וגלי החום שבאים בתדירות הולכת וגדלה עלולים להציב סיכונים לעובדים החשופים לשמש הקופחת. המוסד לבטיחות ולגהות והעמותה הישראלית לסרטן העור מפרסם דגשי בטיחות למזעור הסיכונים והפגיעה לעובדים ולמעסיקים שצפויים להרגיש את החום מקרוב.

בעונת הקיץ, שבה הטמפרטורה והלחות גבוהות באופן ניכר, עולה הסיכון להתפתחות סרטן העור, נתונים שמפרסמת העמותה הישראלית לסרטן העור מעידים על כמות של 12,000 חולים חדשים מדי שנה.

רוב החולים מאובחנים בסרטן עור מסוג נון מלנומה שהוא לרוב אינו מסכן חיים וכ-2000 מאובחנים במלנומה  - סרטן ממאיר ומסוכן. למרות המספר המדאיג של כמות החולים במחלת סרטן העור, שיעורי התמותה בישראל הם מהנמוכים בעולם. 

הגורם העיקרי לסרטן העור הוא קרינת השמש – בעיקר קרינה אולטרה סגולית הגורמת נזק מצטבר לעור וכתוצאה מכך הופעה של גידולים ממאירים. בשנים האחרונות נרשמת עליה בקרב ילדים ובני נוער עקב השהייה המרובה בחודשי הקיץ בשמש ללא מקדמי הגנה. 

בקרב עובדים נרשמת עליה גם כן כיוון שענף התעסוקה עדיין לא הפנים עד כמה חשוב להגן על עובדים שנחשפים לשמש, כך מסרה לנו קרן ביתן- שמש, מנכ"לית העמותה הישראלית לסרטן העור. 

בחודש יוני האחרון ציינו את שבוע המודעות לסרטן העור ובה העמותה בשיתוף עם חברת לה רוש פוזה, ביצעו בדיקות חינם לגילויי סרטן העור ברחבי הארץ. יש חשיבות עליונה בגילוי מוקדם של המחלה. תסמינים כמו שומה חדשה, שומה שהשתנתה, או כל נגע חריג על העור שאינו חולף, יכולים להיות התחלה של תהליך ממאיר. ככל שיתגלה מוקדם יותר, כך עולה הסיכוי להסירו ללא כל סיכון נוסף. גילוי מוקדם מציל חיים! 

לא רק הקרינה מסוכנת. גם עומס החום הגבוה עלולים להשפיע על השוהים/עובדים בחוץ. התסמינים האופייניים של עומס חום פיזיולוגי עשויים להיות אובדן כושר ריכוז, התכווצות שרירים, גירוי עור ופריחה מעודף הזעה, התייבשות וצימאון קיצוני, עילפון, תשישות, סחרחורת וערפול חושים, בחילה, כאבי ראש ובמקרים החמורים אף מכת חום, אשר מתבטאת בתופעות של עור יבש וחם, בלבול, עוויתות, הזיות ואובדן הכרה. 

מכת חום עלולה להסתיים במוות, במידה שאינה מאובחנת ומטופלת בשלביה המוקדמים.  

האמצעים העומדים לרשות המעסיק לצמצום ולמניעת גורמי הסיכון לעומס חום הם:

  • שימוש באמצעים הנדסיים לבקרת טמפרטורה, לדוגמה, ביצוע שינויים בתהליכי ייצור הגורמים לתנאי חום, שימוש באוורור מאולץ ובמיזוג אוויר, התקנת מחיצות פיזיות למיסוך קרינת חום ממתקנים המקרינים חום.
  • שילוב טכנולוגיה בעבודה להחלפה של העובד בתהליך, לדוגמה, על ידי שילוב מכונות/רובוטים.
  • הקטנת משך זמן חשיפת העובד לסביבת חום תיעשה על ידי:
  • תכנון ותזמון העבודה לשעות שבהן הטמפרטורה בסביבת העבודה היא מתחת לערך מסוים (שייקבע על ידי המעסיק על סמך נתונים מטאורולוגיים), או, לחילופין, לשעות הקרירות יותר של היום או לעונה הקרירה, בהתאם לסוג העבודה.
  • הסדרת אישורי עבודה, המפרטים את משך זמן העבודה המותר במצבי סיכון לעומס חום.
  • הסדרת משטר עבודה-מנוחה, הכולל הפסקות מנוחה כל פרק זמן והתקנת עמדות ואמצעים למנוחה והתקררות.
  • מניעת התייבשות: אספקת שתייה קרה במקום העבודה ועידוד העובדים לשתיית כמויות קטנות לעתים קרובות לפני העבודה, במשך העבודה (כשמתאפשר) ולאחר ביצוע העבודה.
  • אספקת ביגוד מתאים, המאפשר למערכות הוויסות ובקרת חום הגוף לתפקד ביעילות לצורך נידוף נוזלים מבוקר, לדוגמה, בגדים העשויים מאריגים "נושמים", ככותנה, ולא מאריגים סינתטיים, ושימוש בציוד הגנת נשימה או ביגוד להגנת הגוף באופן המונע התחממות והזעת יתר.
  • הדרכת עובדים, ובמיוחד עובדים חדשים וצעירים להעלאת המודעות והכרת הסיכונים לעומס חום ולזיהוי הסימנים לעומס חום, ליישום שיטות עבודה בטוחות ולהכרת אמצעי הגנה בחירום לטיפול בסובלים מעומס חום.
  • זיהוי עובדים הרגישים יותר לעבודה בתנאי חום, כגון עובדים מבוגרים, נשים בהריון או אנשים הסובלים מבעיות לב, והתייעצות לגביהם עם מומחה לבריאות תעסוקתית.
  • העסקת עובדים שמתאימים לעבודה בתנאי חום (מבחינה פיזיולוגית כמו גיל ומצב בריאותי תקין) ואקלום הדרגתי שלהם.

מנכ"ל המוס"ל, ד"ר מיקי וינקלר סיכם ואמר: "מדי חודש מתים בישראל מסרטן העור כ-15 אנשים, קיים חשש שהמספרים יעלו בעקבות התראות בארץ לעלייה בטמפרטורה. אני קורא למנהלים לנהל סיכונים בכל יום מחדש וגם תוך כדי היום לחשיפה לקרינת השמש ולעלייה בטמפ' בסביבת העבודה, למזער את הסיכונים למניעת הפגיעה בעובדים ולשמירה על בריאותם וחייהם. הנזקים לעובדים עלולים להיות בלתי הפיכים. על המעסיקים להכיר את הסיכונים בעבודות בשמש, בעבודה עם מקורות חום, לפעול ולדאוג לשמירה על בריאות העובדים תוך כדי הקפדה על הנחיות הבטיחות והגנה מפני סיכוני החשיפה לקרני השמש ומקורות חום. לדאוג לעובדים לציוד מגן אישי, הדרכה ומידע מתאים לסכנות והדרכים למזעור הסיכונים. אני מזמין את המעסיקים לפנות והתייעץ עם מומחי המוס"ל שיסייעו לכם ללא עלות. מאחל לכולם עבודה בטוחה בקיץ ושמירה על בריאותכם. זכרו, הנזקים עלולים להיות בלתי הפיכים".

קרן ביתן- שמש מנכ"לית העמותה הישראלית לסרטן העור סיכמה ואמרה: "משבר האקלים גורם לתחלואה עולה ומדאיגה של סרטן העור. אנו מבקשים מאוד ממעסיקים, מעובדים ומהורים לילדים ובני נוער אנא הקפידו על ההנחיות לשמירה על בריאותכם, השפעותיו של סרטן העור יכולות להיות הרסניות ובלתי הפיכות. הקפידו על מיגון מתאים מפני השמש".

סרטן משבר האקלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד