ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
צביעות בהאג

בית הדין הבינלאומי קבע: "ישראל כח כובש בעזה למרות ההתנתקות"

חוות הדעת ניתנה בעניין "הכיבוש הישראלי בטריטוריה הפלסטינית". חוות הדעת אינה מחייבת, אך היא עלולה להביא לצעדים מעשיים של מדינות, דוגמת עיצומים. השופט אמר כי גם לאחר ההתנתקות, ישראל היא כוח כובש בעזה

בית הדין הבינלאומי קבע: "ישראל כח כובש בעזה למרות ההתנתקות"
התנחלות בחומש צילום: פלאש 90

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג פרסם היום את חוות דעתו בעניין "הכיבוש הישראלי בטריטוריה הפלסטינית". מדובר בפעם הראשונה שבית הדין מפרסם עמדה משפטית העוסקת בשליטה הישראלית ביהודה, שומרון ומזרח ירושלים.

את חוות הדעת ביקשה העצרת הכללית של האו"ם במהלך שיזמה וקידמה הרשות הפלסטינית. חוות הדעת אינה מחייבת, אך היא עלולה להביא לצעדים מעשיים של מדינות, דוגמת עיצומים. כמו כן, יש חשש הדבר ישפיע על בית הדין הבינלאומי הפלילי, שדן בימים אלה בסוגיית מעצרי הבכירים הישראלים בגין המלחמה בעזה.

השופטים דחו את הטענה שאין להם סמכות שיפוט בסוגיה וטענו: "יש להתייחס לגדה המערבית, מזרח ירושלים ורצועת עזה כיחידת שטח אחת".

בכאן חדשות דווח, כי השופט סלאם הלבנוני הבהיר כי חוות הדעת שגובשה לא מתייחסת למעשיה של ישראל בשטחים לאחר 7 באוקטובר, אלא רק לתקופה שקדמה לה. עוד אמר: "השטח הפלסטיני הכבוש נחשב יחידה גיאוגרפית אחת מבחינת החוק הבין-לאומי, שיש לשמורה".

בית הדין הבינלאומי קבע כי למרות שיצאה במסגרת ההתנתקות מעזה, ישראל עדיין כח כובש כי היא שולטת בכמה אספקטים גם אם ישראל פיזית לא שם.

השופט המשיך: "בסכסוך ב-1967 ישראל כבשה את השטח שבין הקו-הירוק והגבול המזרחי של המנדט הבריטי לשעבר. רצועת עזה היא חלק מהשטח הזה כולו, ולאחר 1967 ישראל שמה את עזה תחת שליטתה. ב-2004 הודיעה על נסיגת כוחות ופינוי תושבים, מה שהושלם ב-2005. הסוגיה בכיבוש היא היכולת להטיל מרות על שטח, וישראל ממשיכה לשלוט באוויר ובמים, מה שהתעצם באוקטובר 2023. שליטה האפקטיבית של ישראל על עזה לא נחלשה, חרף נסיגת הכוחות".

עוד אמר השופט סלאם. "יש גם ראיות שישראל מכשירה מאחזים תוך הפרה של חוקים ישראליים. בניית ההתנחלויות מלווה גם בתשתיות אזרחיות שהמדינה מעבירה ובהעברת האוכלוסייה לגדה ולמזרח ירושלים, מה שמנוגד לאמנת ז'נבה. ביה"ד קובע שהרחבת ההתנחלויות בגדה ובמזרח ירושלים מבוססת על הפקעת שטחים גדולים. מדיניות זאת אינה עולה בקנה אחד עם נהלי האג".

בית הדין גם קבע כי "ההתנחלויות בגדה ובמזרח ירושלים בניגוד לחוק הבינ"ל". ביה"ד ציין "דאגה גדולה" לדיווחים שמדיניות ההתנחלויות התרחבה מאז החל ביה"ד לשבת על חוות הדעת.

הנשיא הוסיף: "ישראל פועלת להביא לסילוק אוכלוסייה פלסטינית בגדה ובמזרח ירושלים. זה מאפשר את הרחבת ההתנחלויות לתוך השטח הישראלי. הניצול של משאבי הטבע מנוגדת לזכויות של הפלסטינים לריבונות על משאבי הטבע".

ביה"ד קבע כי "המדיניות הזאת והמעשים מסתכמים לסיפוח של חלקים גדולים של השטח הפלסטיני".

 

יהודה ושומרון מזרח ירושלים בית הדין בהאג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד