ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
שיחות בהיכלי התורה

המקובל הירושלמי שריגש את יהדות ארה"ב

הרה"ג רבי מיכאל בורנשטיין מי ששמו הולך לפניו בזכות ידענותו המופלגת בנגלה כמו בתורת הנסתר, סיים השבוע מסע קצר שערך בארה"ב. במהלך המסע הקצר, נדחסו מפגשים עם מחנכים, שיעורים עמוקים, וכן פגישות עם גדולי התורה ואף עם מאות רבות של יהודי ארה"ב שביקשו לקבל ברכתו. סיכומו של המסע שעורר הדים בקרב הקהילה החרדית בארה"ב

המקובל הירושלמי שריגש את יהדות ארה"ב
הגר"מ בורנשטיין בארה"ב צילום: באדיבות המצלם

מסעו של המקובל הירושלמי שריגש את יהדות ארה"ב: בימים האחרונים שב לארץ המקובל הרה"צ רבי מיכאל בורנשטיין, לאחר שערך מסע קצר אך רב תהודה בארה"ב. במסגרת המסע, שהתמשך על פני שבוע אחד, הצליח הרב לדחוס שורה ארוכה של שיעורים אותם מסר בפני מיטב הלומדים בארה"ב, הוא נפגש עם גדולי התורה וכן קיים שיחות הדרכה למחנכים, ובין לבין אף קיבל מאות רבות של יהודים שבאו לאכסנייתו לקבל ברכתו ועצתו.

הגר"מ בורנשטיין נחשב לדמות מסתורית, כאשר לצד העובדה שהוא נחשב לאחד מגאוני הדור ובעל ידע עצום בכל חלקי התורה (אחד מ'חיבוריו' הנודעים, הוא ש"ס 'בית שער' – דיסקאונקי שבו רוכזו שיעוריו על כל הש"ס, כשלכל דף מוקדשות 15 דק' בהן הוא מגיש את הדף, עם הראשונים והאחרונים, בבהירות מפליאה), הוא אף ידוע כבקי יחיד בדורו בתורת הנסתר. בייחודיות שאין דומה לה, הוא משלב בשיעוריו את הנגלה והנסתר (תורת האריז"ל אך גם תורת הגאון מוילנא) גם יחד, כשהוא מוכיח שכל התורה אחת היא.

על אף גאונותו והעובדה שהוא מחברם של ספרים רבים ונודעים ביניהם 'בית שער' על שערי אורה, 'אוצרות חיים', 'משנת חסידים' על המועדים ועל הש"ס ועוד – אגב, ספרו נחשב לספר הקבלה היחיד שזכה להסכמת שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצ"ל -  הוא הולך בצידי הדרכים, כשבשכונת עזרת תורה הירושלמית הוא מוכר כתושב צנוע המעורב בין הבריות שמסביר פנים לכל. רובם לא העלו על דעתם כי למד במשך קרוב ל40 שנה  בחברותא עם הגאון רבי משה שפירא, וכך גם עם להבלח"ט רבי יעקב משה הלל.

עם זאת, מי שהיה שכנו במשך שנים ואף רכש את הקומה שמעליו רק משום שברצונו "לגור ליד בית שספוג בתורה", הלא הוא המשגיח רבי דן סגל, מרבה לספר בשבחו. לזכותו של המשגיח, שדרך קבע מפנה אליו רבים לבקש ברכתו, אף מיוחסת העובדה שהגר"מ יצא בשנים האחרונות מדלי"ת אמותיו ושמו נפוץ למרחוק.

מסיבה זו טורח ויוצא הגר"מ אחת לתקופה לארה"ב, במטרה לחזק את קהל מעריציו ולאור ההפצרות הרבות שמגיעות לפתחו מצד ראשי הקהילות. לפני שבוע הוא ערך שוב מסע, שעל אף שהוא נמשך במשך מעט יותר משבוע ימים, הוא התאפיין בהספק עצום ומפתיע. עם זאת, מקורביו אומרים ש"מי שמכיר את הרב שסדר יומו מחושב לדקות ולרגעים, אינו מתפלא על ההספק שנדחס לו בתוך פרק זמן כה קצר".

המסע החל בניו יורק, לשם הגיע המקובל הירושלמי היישר מהמטוס לביתו של הנגיד ר' ארווין לנגר שבלורנס, שם התקבצו מספר נגידים מחשובי הקהילה היהודית בניו יורק ששמעו מהרב שיחה מיוחדת להם. משם המשיך לטיימס ריוור שבניו ג'רזי, ליד ליקווד, שם שהה במהלך הימים הקרובים בביתו של המארח הנגיד רבי יונתן רוזנברג שבעיר אדיסון שם שוכנת הישיבה הוותיקה RJJ, כאשר הקהילה החרדית הענקית שבליקווד סוערת כולה מביקורו של הגאון.

כבר ביומו הראשון בארה"ב מסר הרב שיחה לציבור גדול של מחנכים שהתכנס בבית האכסניה, כאשר הוא עומד בפני המחנכים על המשנה הראשונה בערכין ובולל, כדרכו, נגלה ונסתר גם יחד. בשיחתו הרחיב על מעלתו של כל ילד יהודי, והוא הפציר בפני המחנכים, בדמעות, להשקיע בכל ילד. "כל אחד מתלמידיכם יוכל להיות רבי אהרן קוטלר או רבי משה פיינשטיין של הדור הבא", אמר, "הכל תלוי בכם". לצד זאת, הביע התפעלותו מרמתם הרוחנית, התורנית והמקצועית של המלמדים, כשהוא משבח את המחנכים שניכר בהם כי בני עליה הם. לאחר השיחה קיבל הרב למשך שעות ארוכות את המחנכים, שהעלו בפניו את לבטיהם בנושאים חינוכיים או אישיים, עד השעות הקטנות של הלילה.

למחרת השתתף הגאון בחתונת מקורבו הרה"ג רבי שמחה בונים לובינסקי, ראש הכולל בלייקווד, כאשר בחתונה הוא נפגש עם מנהיגי היהדות החרדית בארה"ב הגאון רבי מלכיאל קוטלר ראש ישיבת בית מדרש גבוה ליקווד והגאון רבי רבי ירוחם אולשין. שני הגאונים רקדו עם הגאון הירושלמי, חיבקוהו ונישקוהו, כאשר הגר"י אולשין אף מכנהו קבל עם ועדה כי הוא "הגאון המופלא של הדור".

סדר היום הצפוף המשיך אף ביום שלמחרת, במהלכו מסר שיעור בכולל למצויינים 'חשק שלמה' שנחשב לגולת הכותרת של ליקווד התורנית. בשיעור שעסק בנושאי שבת, נדה ובין המצרים, שוב בלל הגאון נגלה ונסתר, תורת האר"י ותורת הגאון מוילנא, ועשאן כמקשה אחת. בימים אלו אף נפגש עם גדולי ארה"ב, ביניהם הרבנים הגאונים ר"מ קוטלר, ר"י אולשין, וכן רבי חיים לובין, רבי אורי דויטש, רבי שלום קמינצקי, ועוד.

בשבת התארח בביתו של הנגיד רבי אברהם נח רוזנברג בבלטימור, כאשר את תפילותיו ערך בבית המדרש החסידי של קהילת 'ניימארק' כשלמקום נהרו המונים מתושבי המקום. בהמשך מסר שיעור לאברכים חשובים ממספר כוללים שהתקבצו יחד, כאשר בפניהם דיבר בענייני 'שער הניקודים' ו'שבירת הכלים'. כן השתתף בהנחת אבן הפינה לשטיבל החסידי המפואר שיוקם בשכונת טיימס ריוור.

בערב האחרון לשהייתו בארה"ב מסר הרב שיחה נוספת, הפעם בבית המדרש 'לוצק', כמו גן בהיכל בית המדרש הוותיק של ישיבת RJJ שבראשות הרה"ג רבי יוסף אייכנשטיין והרב בוסל. לשיחה זו נהרו גם רבים מציבור הבעלי בתים, שהיו מרותקים במשך שעה ארוכה לדבריו שכוונו אליהם. בסיום אף הפתיע את הנגיד האמריקני הנודע, רבי אהרן וולפסון, עת הגיע לחתונת בנו. הנגיד שהתרגש עד דמעות מבואו של האורח הרם – עמו הוא מצוי בידידות קרובה במשך יותר מ30 שנה – אף זכה לריקוד ממושך ונדיר עם הרב.

טרם שובו לארץ, מסר הרב שיחת הדרכה מיוחדת לגבאי הצדקה של קרן הצדקה 'עוזר דלים' ליקווד, במהלכה העלו הגבאים לפניו שורה של נושאים שדרשו הכרעה ושמעו מפיו את הנחיותיו בכל הנוגע להלכות צדקה.

במהלך כל הימים חזר ונשנה על עצמו המראה המפליא, כאשר לביתו נהרו מאות רבות של יהודים, מכל העדות והחוגים, שביקשו לקבל את ברכתו ועצתו במגוון נושאים, החל משידוכים, בריאות, שלום בית, עסקים, ואף בשיחות של דברי תורה. ביניהם נראו מנהלי מוסדות חינוך שביקשו לשמוע את דעתו בנושאים חינוכיים מורכבים. מחזות אלו התקיימו בכל ערב, כאשר עד לשעה 3 בלילה בכל יום נמשכה קבלת הקהל, שנקטעה רק משום שמקורביו של הרב שידעו כי הוא מעורר השחר, חרדו לבריאותו והם נאלצו לדחות את הבאים שצבאו על הבית.

היה זה, ללא ספק, מסע רב רושם שהכה גלים בקרב קהלים נרחבים בארה"ב, אם כי היה זה מסע קצר – על אף הבקשות הרבות שהגיעו מצד גדולי תורה ומנהיגי קהילות שביקשוהו להאריך את המסע. ועדיין, על אף שהוא נמשך רק מספר ימים, בארה"ב אומרים כי הוא הצליח לחולל מהפך וכי השפעותיו הורגשו ויורגשו ביבשת הזהב.

הרב מיכאל בורנשטיין לייקווד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד