ט"ז אלול התשפ"ד
19.09.2024
במטרה להפעיל לחץ

בלי סמכויות: הוקמה "ועדת חקירה אזרחית" למחדל 7 באוקטובר

שופט בדימוס, מפכ"ל לשעבר, קצינים בצה"ל, ראש עיר ופרופסור יכהנו כחברי "ועדת החקירה" שתנסה לחקור את המחדל שהוביל לאסון

בלי סמכויות: הוקמה "ועדת חקירה אזרחית" למחדל 7 באוקטובר
ועדת החקירה האזרחית צילום: ועדת החקירה האזרחית

שישה אנשי ציבור בכירים לשעבר, הודיעו היום (חמישי) על הקמת "ועדת חקירה אזרחית" לחקר מחדל שבעה באוקטובר, במחאה על אי הקמתה של ועדת חקירה ממלכתית. יודגש כי "וועדת החקירה האזרחית" שהוקמה לא מונתה על ידי אף גורם רשמי ולמעשה אין לה סמכות לפעול כוועדת חקירה של ממש.

יו"ר הוועדה הוא השופט בדימוס גדעון גינת, וחבריה הם המפכ"ל לשעבר שלמה אהרונישקי, ⁠רפי בן שטרית - ראש עיריית בית שאן לשעבר, תא״ל במיל' יהודית גריסרו, ⁠אלוף במיל' איל בן ראובן ו⁠פרופ' אסא כשר.

יו"ר הוועדה, השופט בדימוס גדעון גינת ונציגי הארגונים נפגעי השבעה באוקטובר ציינו, כי מטרת הוועדה הינה להגיע לחקר האמת, "מה שיביא לתהליך תיקון אמיתי ועמוק בתוך כלל המערכות המדיניות והצבאיות, ועל מנת לוודא שמחדלים קשים כפי שקרו – לא יקרו עוד לעולם".

הוועדה מוקמת יחד עם שורת ארגונים אשר הוקמו עם תחילת המלחמה ומייצגים קבוצות שונות של נפגעי וקורבנות השבעה באוקטובר: פורום הקול שלהן - הורי התצפיתניות מבסיס נחל עוז, ⁠ועד משפחות נרצחי מסיבות השבעה באוקטובר, ⁠קומו - תושבי עוטף ישראל בדרום והצפון, ⁠לובי 1701 ו⁠קיבוץ בארי.

כאמור, הארגונים חברו יחדיו להקמת "הוועדה", ומינו דמויות מפתח בתחומי הביטחון ומערכת המשפט. "הוועדה תבצע בחודשים הקרובים הליך חקירתי מורכב ומקיף, באמצעות שמיעת עדויות ואיסוף חומרי ראיות, כשבסופו יפרסמו חברי הוועדה את ממצאים אשר יהוו את התשתית החקירתית לעבודת וועדת החקירה הממלכתית", כך נמסר בהודעת הוועדה. 

עוד על פי ההודעה: "הוועדה תבקש לחקור את האירועים שהובילו אותנו לאסון הנורא, מחדל השבעה באוקטובר עצמו, וכן את תפקוד המערכת מיד אחרי האסון. הוועדה תבחן את המחדלים ככל שתדרש, ללא מגבלת זמן, ותחקור את המערכת הצבאית והמדינית, במטרה להגיע לחקר האמת ולמנוע את האסון הבא".

הוועדה תתכנס במועדים קבועים אשר יקבעו מראש - שלושה ימים בשבוע, למשך 6 שעות פעילות בכל יום - בין השעות 09:30-15:30. לאחר סיום הפעילות יתכנסו חברי הוועדה עד השעה 17:00 לטובת סיכומי היום.

מהוועדה נמסר כי היא תפעל בשקיפות מלאה תוך צילום של כלל הפעילות, כתיבת פרוטוקולים ופרסומם, והקמת פלטפורמות דיגיטליות בהן יוכל הציבור הרחב לצפות ולהתעדכן בנעשה. 

בהודעה הודגש כי הוועדה תפעל בכפוף לחוקי הצנזורה ולא תפרסם תכנים אשר עלולים לפגוע בביטחון המדינה.

עוד ציינו חברי הוועדה, כי אין לה סמכות חוקית לחייב אף גורם להגיע לתת עדות. "במידה ויבחר גורם מסוים שלא להגיע לתת עדות, תקיים הוועדה דיון בעניינו שלא בפניו, בהשתתפות עדים וראיות כלל שימצאו. במקרה שכזה תאפשר הוועדה לאותו גורם לתת תגובה בכתב לממצאים שהועלו בעניינו בוועדה תוך 72 שעות".

"הוועדה תאפשר מתן עדות, וקבלת ראיות מכל גורם אשר יבקש לעשות כן. במידה ונותן העדות יבקש לעשות זאת מטעמי צנעת הפרט- תאפשר הוועדה למתן עדות תחת חיסיון ללא כל פרטים מזהים.

בנוסף, הבהירו המקימים "הוועדה הינה ועדת חקירה אזרחית, א- פוליטית, ולא תאפשר במסגרתה כל פעילות פוליטית, לרבות קריאות, הגעה לוועדה עם סממנים פוליטיים ו/או מחאתיים, או כל אלמנט של מחאה בין כתלי הוועדה.

לסיום ציינו: "מטרת הוועדה הינה הפעלת לחץ ציבורי רחב להקמת ועדת החקירה הממלכתית, כאשר תוקם ועדה זו, תפעל הוועדה לסיום פעילותה, ולהגשת ממצאיה אל יו"ר ועדת החקירה הממלכתית".

יו"ר הוועדה, השופט בדימוס גדעון גינת אמר: ״לפני תשעה חודשים מדינת ישראל עברה אירוע קשה שאזרחים רבים שילמו מחירים קשים. נשאל את כל השאלות, נשמע את כל הגורמים, נבקש מסמכים ונסיק מסקנות. כדי להביא עתיד טוב יותר למדינת ישראל. בכוונת הוועדה לחקור את הנסיבות אשר הובילו לאסון השבעה באוקטובר, את אירועי היום הנורא עצמו, ואת התנהלות כלל הגורמים מאז ועד היום".

איל אשל, אביה של התצפיתנית רוני אשל אמר: ״אני עומד כאן היום, לא רק בשם הכאב שלי, אלא גם בשם הצדק והאמת. מושגים שנדמה שמאז השבעה באוקטובר, התרוקנו מכל תוכן. לא נתעייף ולא נוותר כי זו משימת חיינו! למען שיקומה של מדינתנו. את הקול של הבנות שלנו השתיקו. אבל אנחנו לא נשתוק. לא עכשיו ולעולם לא".

ועדת חקירה ל-7 באוקטובר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}