ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
פסק מפתיע

עמוד ההוראה לאמריקאים: "מי שיעמוד בשעת החופה תבוא עליו ברכה"

הגר"י זילברשטיין בפסק הלכתי מפתיע, קורא ומבקש לבני חו"ל הנוהגים לשבת בחופות, לנסות להחזיר את המנהג לקדמותו ולעמוד בחופה. הפסק המלא

עמוד ההוראה לאמריקאים: "מי שיעמוד בשעת החופה תבוא עליו ברכה"
חופה עם כסאות צילום: לוי נאזרוב

פסק הלכה מעניין ומפתיעמ תתפרסם השבוע בגליון 'דברי חמד' היוצא לאור מדי שבוע מתורתו של עמוד ההוראה הגאון רבי יצחק זילברשטיין המתייחס למעמד החופות בקרב בני חו"ל הנוהגים לשבת בחופות עם כסאות ליד החופות מה שלא נראה כמעט בחתונות בארץ.

כידוע, בדרך כלל בחופות הנעשות בחוץ לארץ, הרגילות היא שהציבור יושב במהלך כל החופה על כסאות, גברים לחוד ונשים לחוד. ואילו כאן בארץ הקודש נהוג שכל המשתתפים עומדים בכל מעמד החופה.

בני זוג שעמדו לפני שמחת נישואי בתם, שלחו מכתב שאלה לגר"י זילברשטיין שם נכתב כך: "בס"ד עומדים אנו לפני נשואי בתנו, ומכיון שאני ורעייתי נולדנו בחו"ל ולאחר שנישאנו עברנו לא"י ובתנו נולדה וגדלה כאן, והחתן גדל בחו"ל ורק למד בא"י בשנים האחרונות, ולמעשה רוב בני המשפחה הם מחו"ל שנוהגים לשבת בחופה, ולכן חשבנו שגם אנו ננהג כן, ובפרט שזה מיקל על הסבים והסבתות המבוגרים. אך מצד שני אולי זה שינוי ממנהג המקום, ושמא יש ענין שהציבור יעמוד דווקא בשעת החופה".

הרב זילברשטיין יצא בפסק ההלכה מנומק, כאשר בתחילה הרחיב במקורות המנהג לעמוד בחופה, והראה כי יש למנהג זה מקורות איתנים קדומים ומבוססים, או כמו שכתב בספר 'ארחות חיים' שחתן דומה למלך ולכן לכבוד החתן כולם עומדים, או משום שמעמד החופה דומה למעמד מתן תורה, ולכן לכבוד זה יש לעמוד.

בתוך דבריו הביא הגר"י זילברשטיין מה שכתב הגאון רבי שלמה קלוגר זצ"ל שמצא בתיקוני הזוהר הקדוש, שם נאמר שכל העולם חייבים לעמוד עם החתן והכלה, כשמברכים שבע ברכות תחת החופה, ואסור להם לשבת בשעת הברכות.

ולאחר שהאריך במקורות רבים, סיים הרב זילברשטיין וכתב: "ומבואר מכל הפוסקים שהמנהג הוא לעמוד, אלא שדנו לבאר מה טעם הדבר, האם הוא לכבוד החתן שהוא דומה למלך, או לכבוד הברכה או לכבוד המצוה, או דומיא דמתן תורה. ועכ"פ כיון שהמנהג לעמוד בחופות, וכן נהגו מקדמת דנא בכל מושבות ישראל בחוץ לארץ, ורק יש מקומות בארה"ב ששינו את זה, אבל לא מחמת סיבות הלכתיות עשו כן, ואדרבה דנו הפוסקים למצוא קצת סמך לשינוי שעשו".

ולפיכך, מכריע הגר"י זילברשטיין וכותב: "וכיון שכן, גם לתושבי חוץ לארץ אין כזה מנהג לשבת בחופות, אלא שיושבים מחמת סיבות שאינם הלכתיות, ולכן מי שיוכל לשנות זאת שם תבוא עליו ברכה, ובוודאי שאין לשבת כאן בארץ ישראל מחמת שהמחותנים מחוץ לארץ ורוצים להמשיך כאן את ה'מנהג' שבחו"ל, ואין להנהיג כאן מנהגים זרים שאינם הלכתיים, ודי לנו ששם אין משמרים את המנהג הקדום, ובאמת יש להמשיך את המנהג הקדום בכל תפוצות ישראל לעמוד בחופה", עד כאן דבריו הברורים של הגר"י זילברשטיין על חובת שמירת מנהגי ישראל מדור דור.

הרב יצחק זילברשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד