י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024
מחדל

המתקפה על חורפיש: קצינים התריעו, המח"ט התעלם והאסון התרחש

אחרי נפילתו של סמ"ר במיל' רפאל קאודרס ופציעתם של 11 נוספים במתקפה על חורפיש, מתברר כי קציני הגדוד התריעו שוב ושוב על המיקום המסוכן של המחנה, אך לא נענו

המתקפה על חורפיש: קצינים התריעו, המח"ט התעלם והאסון התרחש
סמ"ר במיל' רפאל קאודרס הי"ד צילום: דובר צה"ל

הקצינים התריעו, המח"ט לא היה מוכן לשמוע והמציאות התפוצצה בפנים: בחודש שעבר נפל סמ"ר במיל' רפאל קאודרס ונפצעו 11 חיילים, במתקפת כטב"מים של חיזבאללה לעבר מתחם הכדורגל בו שהו החיילים בחורפיש. 

ב-ynet חושפים הבוקר (חמישי) התכתבויות מהן עולה כי קודם לאסון התריעו אנשי הגדוד שוב ושוב בפני שרשרת הפיקוד ובראשה אלוף-משנה אורי דאובה, על הקמת המחנה שלהם במגרש הכדורגל החשוף בפאתי הכפר חורפיש, אך נפלו על אוזניים אטומות. 

במשך כמה ימים, עוד לפני שקיבלו על עצמם את האחריות לגזרה, ניסו אנשי הגדוד שוב ושוב להביא לשינוי מיקומם המיועד. אלא שכל הטיעונים כבדי המשקל שהציגו בפני גורמי הפיקוד הסדירים, לא הצליחו לשכנע עד כמה ההחלטה להציב כוחות במתחם הלא-מוגן מסוכנת וזועקת לאויב מלבנון לנסות לפגוע בו. 

גם באותו בוקר, אחרי שהתמקמו, עוד ניסו בגדוד לשנות את ההחלטה. "כל דקה כאן מסכנת את חייהם של עשרות חיילים. אנחנו צריכים לדלג למיקום חדש מחורפיש", כתב מפקד פלוגת המינהלה בגדוד למנהל הבינוי באוגדה 146, האחראית על הגזרה.

באחת מפגישות אישור תוכניות ההגנה שהציגו למפקד החטיבה, אל"ם דאובה – תואר בתחקיר – הם ציינו שוב ושוב שהם לא מעוניינים לשהות בשטח החשוף. "המח"ט הרים את קולו וקבע: 'מי מאשר למי תוכניות? אני מאשר לכם או אתם לי?'".  

באותו יום, ארבע דקות לפני השעה 18:00, החלה מתקפת הכטב"מים של חיזבאללה. איש מבין כוחות המילואים ששהו בשטח הכינוס לא שמע את הכטב"ם הראשון עמוס חומר הנפץ, שהתרסק על אוהלי המגורים בלב המתחם. רבע שעה לאחר מכן, בעיצומם של מאמצי הטיפול הרפואי והמאמץ להצלת חיי הנפגעים, התרסק כטב"ם חרישי נוסף סמוך לכוחות ההצלה והחילוץ.  

התוצאה הייתה קשה מאוד: סמ"ר (במיל') קאודרס, נשוי ואב לארבעה מצור הדסה, ששירת בגדוד כרכז דת ומסורת, נהרג ו-11 נוספים נפצעו, אזרח ועשרה חיילים, מתוכם חיילת שנפצעה קשה. 

לוחם מילואים בגדוד החי"ר 5030, שנכח במתקפת הכטב"מים סיפר: "ידענו שהשהות במגרש הכדורגל בחורפיש היא מסוכנת. הדבר היחיד שיכולנו לעשות כדי למנוע את האירוע הזה היה לסרב פקודה, אבל לא רצינו לפגוע בגדוד. הרגשנו שם כמו ברווזים במטווח".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "בעקבות המקרה בוצע תחקיר מעמיק שטרם הוצג למשפחה השכולה ולמשפחות הפצועים. לקחי התחקיר נלמדים. צה"ל משתתף בצערה של המשפחה השכולה וימשיך ללוותה".

חורפיש רפאל קאודרס חיזבאללה צה"ל אורי דאובה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}