י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
נחשף לראשונה

הלוחמים היהודים במלחמת העולם ה-1 ביקשו: "מזון כשר וסידורי תפילה"

לרגל 110 שנים לפרוץ מלחמה העולם הראשונה מוצגים בכנסת מכתבים ופריטים של לוחמים יהודים בצבא הבריטי. בין הפריטים המוצגים: מברק מאת יוסף טרומפלדור, שהיה מהלוחמים היהודים המפורסמים ביותר אל זאב ז'בוטינסקי - שהיה ממקימי הגדוד העברי

הלוחמים היהודים במלחמת העולם ה-1 ביקשו: "מזון כשר וסידורי תפילה"
תצלום קבוצתי נדיר שבו נראה לוטננט זאב ז'בוטינסקי (יושב במרכז) עם קבוצה של חיילי הגדוד ה-38 של קלעי המלך צילום: מכון ז'בוטינסקי בישראל

השבוע הכנסת הצדיעה לכח היהודי הלוחם הראשון לרגל יום ז'בוטינסקי. לכבוד המאורע, קיים מכון ז'בוטינסקי תצוגה מיוחדת במבואה המובילה למליאת הכנסת, הכוללת פריטים נדירים מאוספי המכון שרואים אור בפעם הראשונה.
 
במלאת 110 שנים למלחמת העולם הראשונה שבה הופיעו לראשונה גדודים צבאיים המונים אלפי יהודים ככח יהודי לוחם בשדה הקרב ועל רקע מאורעות המלחמה הנוכחית, הופיעה בקומת הממשלה בכנסת תצוגה של פריטים ייחודיים מעיזבונו של זאב ז'בוטינסקי השופכים אור על אחד ממפעליו החשובים ביותר וידועים פחות - הקמת ליגיון יהודי.

 מכון ז'בוטינסקי בישראלהיחידה היהודית הלוחמת נשאה תג משלה, בצורת מנורת שבעת הקניםצילום: מכון ז'בוטינסקי בישראל

 
בין הפריטים שהוצגו: מברק מאת יוסף טרומפלדור שהיה מהלוחמים היהודים המפורסמים ביותר אל זאב ז'בוטינסקי בעניין גיוס בחורים לגדוד העברי; בקשה של חיילי הגדוד הירושלמי  אל ועד הצירים קבוצה של מתנדבים ארץ-ישראלים לגדוד העברי, בעת שחנה במצרים, ובו הם מבקשים לספק להם מזון כשר, סידורי תפילה ועוד; מכתב ששיגר מפקד גדוד נהגי הפרדות, ג'ון הנרי פטרסון, ימים אחדים לאחר פרסום "הצהרת בלפור". במכתב זה מפציר פטרסון בלורד רוטשילד להפעיל לחץ על קבינט המלחמה, כדי שישלח לחזית גדוד של כוח הלוחמים היהודים המאומן, ויאפשר להם להשתתף בשחרור ארץ ישראל. בין פטרסון וז'בוטינסקי נוצרו קשרי ידידות עמוקים.

 מכון ז'בוטינסקי בישראל המכתב של פטרסון ללורד רוטשילד, עם דיוקן פטרסון ועליו הקדשה ליוהנה ז'בוטינסקיצילום: מכון ז'בוטינסקי בישראל

 
התערוכה כוללת גם תצלום קבוצתי נדיר שבו נראה לוטננט זאב ז'בוטינסקי (יושב במרכז) עם קבוצה של חיילי הגדוד ה-38 של קלעי המלך. על זרועם של החיילים רקום מגן דוד כחול. בנוסף, יוצגו בתצוגה מספר חפצים אישיים של ז'בוטינסקי כחייל בצבא הבריטי – ובהם מצפן צבאי מתוצרת .Co & Mordan .S אשר שימש אותו בתקופת שירותו בגדוד העברי, ותג הכובע שלו מתקופת שירותו בגדוד. התג נוסד בעקבות הלחץ שהפעיל ז'בוטינסקי על גנרל גֶדֶס, מפקד אגף הגיוס בצבא הבריטי. היחידה היהודית הלוחמת נשאה תג משלה, בצורת מנורת שבעת הקנים ותחתיה הסיסמה שטבע ז'בוטינסקי: המלה העברית "קדימה".

 מכון ז'בוטינסקי בישראל פריטים אישיים של לוטננט זאב ז'בוטינסקיצילום: מכון ז'בוטינסקי בישראל

 
ד"ר משה פוקסמן שע"ל, מנהל מוזיאון הכנסת אמר כי השפעתם של גדודים אלו היתה חשובה בשדה הקרב התודעתי לא פחות מאשר שדה הקרב הצבאי: ״הם ניפצו את הדימוי של היהודי הנרדף וחסר ישע והציגו בפני העולם יהודים לוחמים המוכנים להלחם למען ארצם וכינון מולדתם״.

 מכון ז'בוטינסקי בישראל מכתב ששיגר מפקד גדוד נהגי הפרדות, ג'ון הנרי פטרסון, ימים אחדים לאחר פרסום "הצהרת בלפור"צילום: מכון ז'בוטינסקי בישראל

 
"זו הפעם הראשונה מזה אלפיים שנה שקם כוח צבאי עברי, שזכה להשתתף באופן אקטיבי בכיבוש ארץ ישראל", הסבירה יו"ר מכון ז'בוטינסקי ניבה פון וייזל. 

"זו הזדמנות חשובה להציג חלק מן האוצרות הטמונים במכון ז'בוטינסקי, שמספרים את ההיסטוריה של כולנו", הוסיף מנהל הארכיון ואוצר התצוגה, ד"ר גיל וייסבלאי.

ז'בוטינסקי טרומפלדור מלחמת העולם הראשונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}