י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
החילוץ והקרבות

הניו יורק טיימס בתחקיר על מבצע ארנון: 42 מבנים נהרסו

קרבות בזמן החילוץ, ירי מטורף בזמן הנסיגה, לפחות 19 תקיפות אוויריות ישראליות ועשרות פלסטינים הרוגים. ניתוח חזותי של העיתון מראה כיצד המבצע ב-8 ביוני היה עם מחיר גבוה בנוגע לאבידות פלסטיניות

הניו יורק טיימס בתחקיר על מבצע ארנון: 42 מבנים נהרסו
ההרס בנוסיראת אחרי מבצע חילוץ החטופים צילום: Khaled Ali/Flash90

ב-8 ביוני ערכה ישראל את אחד המבצעים בעלי הסיכון הגבוה ביותר של המלחמה - חילוץ לאור יום של ארבעה חטופים שהוחזקו בידי חמאס בנוסייראת, אזור צפוף אוכלוסין.

ישראל השיגה את היעד הזה, אבל תוך דקות, המבצע הסלים לקרבות אש וסדרה של תקיפות אוויריות שהרגו עשרות אנשים. בצה"ל אמרו שהכוחות ספגו אש עזה מצד חמאס והורו על התקיפות.

הניתוח של הטיימס באמצעות תמונות לוויין, כלל עדויות ויותר מ-60 סרטונים, התקיפות הרסו או גרמו נזק ל-42 מבנים לפחות. האזורים שנפגעו כללו בנייני דירות ושוק צפוף, שמסבירים את מספר ההרוגים הגבוה.

גורמי בריאות פלסטינים אמרו כי 274 בני אדם נהרגו, בהם 64 ילדים. ישראל קבעה כי מספר ההרוגים הכולל היה בסביבות 100, ורובם היו מחבלים.

העיתון איתר לפחות 19 תקיפות על פני קטע של ארבעה קילומטרים במרכז עזה, כולל לאורך השביל לחוף, לשם נלקחו המחולצים.

צה"ל אמר בהצהרה לאחר המבצע כי הוכנו מראש רשימה של יעדי חמאס ונפגעו עשרות אתרים "למען הצלחת המבצע". לא ברור אם התקיפות היו  חלק מתוכנית החילוץ, או שהן היו אסטרטגיית נסיגה לגיבוי אם הכוחות יספגו אש של חמאס.

רבים מהנפגעים היו נשים וילדים. בהצהרות לתקשורת, גורמים ישראלים אמרו כי חמאס מחזיק חטופים בבנייני דירות אזרחיים ויורה מאזורים אזרחיים, מה שהופך את זה ל"בלתי אפשרי" לחלץ את השבויים מבלי לפגוע בעוברי אורח.

ג'רמי לורנס, דובר משרד זכויות האדם של האו"ם, אמר בהצהרה כי "כל הפעולות הללו, של שני הצדדים, עלולות להסתכם בפשעי מלחמה".

בסביבות השעה 11:00 בבוקר ה-8 ביוני, נכנסו כוחות מיוחדים לשני בנייני דירות נמוכים במרחק של כ-250 מטרים זה מזה. הם חילצו מאחד מהם את נועה ארגמני, בת 26, והסיעו אותה שלושה קילומטרים למסוק שהמתין בחוף.

בשעה 11:15, פרץ קרב יריות כבד סמוך לבניין בו הוחזקו שלושה חטופים, אלמוג מאיר ג'אן, בן 22, אנדריי קוזלוב, בן 27 ושלומי זיו, בן 41. מפקד המבצע ארנון זמורה הי"ד נפל בקרבות.

מבצע ארנון מלחמת חרבות ברזל נועה ארגמני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}