י"א אלול התשפ"ד
14.09.2024
חטא הקונספציה

התחקיר הפנימי חושף: הסימנים היו על השולחן, באמ"ן עצמו עיניים

התחקיר הפנימי של אמ"ן: חמאס החל לתכנן את המתקפה לפני 7-8 שנים. למרות שכל הסימנים היו על השולחן, באגף המודיעין בחרו להאמין שחמאס מורתע ושפניו של סינוואר להסדרה

התחקיר הפנימי חושף: הסימנים היו על השולחן, באמ"ן עצמו עיניים
האלוף אהרן חליוה צילום: Oren Ben Hakoon/Flash90

התחקיר הפנימי של אגף המודיעין של צה"ל, שמנסה לענות על השאלה כיצד פיספס אמ"ן את כל הסימנים שהעידו על כוונתיו של ארגון הטרור חמאס, חושף את אם כל הקונספציות: למרות שכל הסימנים היו על השולחן, באגף המודיעין בחרו להאמין שחמאס מורתע ושפניו של סינוואר להסדרה. 

לפי ממצאי התחקיר הפנימי של אמ"ן, שנחשף הערב (רביעי) בערוץ 12, חמאס החל לתכנן את המתקפה הרצחנית כבר לפני 7 או 8 שנים. לא פחות. למרות זאת אגף המודיעין פספס את הסימנים המקדימים.

כאמור, באמ"ן הניחו שחמאס מורתע מישראל ופניו של מנהיג הארגון, יחיא סינוואר, להסדרה בדמות שיפור המצב הכלכלי של תושבי הרצועה תוך ביסוס מעמדו הריבוני ברצועה. חוקרי המודיעין האמינו שחמאס "לא רוצה ולא יכול" לצאת למלחמה נגד ישראל.

בנוסף, בתחקיר הפנימי עלה כי הפרשנות לכך שחמאס נמנע מלהשתתף בשני העימותים שקדמו ל-7 באוקטובר כי הוא מתכנן מלחמה - נזנחה לחלוטין על ידי חוקרי המודיעין. למרות שהיו חוקרים שחשבו כך, ואף טענו שחמאס צריך את הכסף הקטארי לתכנון המתקפה, הם הצטרפו לבסוף לקונספציה ולדעה הרווחת בחיל. 

ראש אמ"ן, אהרון חליוה, קיבל את הקביעות שעלו בתחקיר. עם זאת, גם עכשיו אגף המודיעין לא יודע לקבוע בוודאות כיצד ניתן למנוע מקרים כאלו בעתיד ובחיל מקיימים בימים אלו דיונים כדי להבין את המשמעויות העמוקות שצריך להסיק כדי שאירוע כזה לא יתרחש שוב בעתיד.

דובר צה"ל מסר בתגובה: "כשיסתיימו התחקירים, הם יוצגו בצורה שקופה לציבור".

אגף המודיעין צה"ל השבעה באוקטובר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}