ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
חקר המחדל

ועדת חקירה או כלום: בג"ץ הורה על המשך הקפאת הביקורת

בג"ץ הורה למבקר המדינה ולמשרד הביטחון לנהל מו"מ על היקף הביקורת. צו הביניים המקפיא את הביקורת נותר בתוקף

ועדת חקירה או כלום: בג"ץ הורה על המשך הקפאת הביקורת
בית המשפט העליון צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בית המשפט העליון קבע היום (רביעי) שמבקר המדינה וגורמי הביטחון יעדכנו בנוגע לאפשרות להמשיך באופן הדרגתי את ביקורת מבקר המדינה. זאת לאחר דיון בעתירות נגד ביקורת מבקר המדינה על אירועי 7 באוקטובר ומלחמת "חרבות ברזל". 

העתירה, שהוגשה על ידי התנועה לאיכות השלטון בשיתוף עם פורום חומת מגן לישראל, ביקשה להשהות את הביקורת על צה"ל ומערכת הביטחון בעת הלחימה לאור הפגיעה במאמץ המלחמתי, וטענה כי ועדת חקירה ממלכתית היא הגוף המתאים לחקור את האירועים.

בהחלטתם, הורו השופטים נעם סולברג, יעל וילנר ודוד מינץ למבקר המדינה ולמשרד הביטחון לנהל שיג ושיח בנוגע לאפשרות מימוש שלב א' של הביקורת, הכולל ביקורת המתנהלת בפן המדיני והאזרחי (ולא על הלחימה), ולהגיש הודעת עדכון עד ה-28 ביולי.

בג״ץ הורה גם למשיבי המדינה להגיש עד ה-31 באוקטובר הודעה מעדכנת בדבר עמדתם ביחס לאפשרות ביצוע שלב ב' של הביקורת, הכולל ביקורת שבה צה״ל הוא המבוקר העיקרי ונוגעת לנושאי ליבה מבצעיים מסוימים. בנוסף, הציעו השופטים לצדדים לשקול הגעה להבנות בנוגע לסיום ביקורות הנמצאות בשלבים מתקדמים.

צו הביניים שניתן ב-16 ביוני, המקפיא את הליכי הביקורת, יישאר בתוקף עד להחלטה אחרת.

כזכור, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה הצטרפה לעמדת העותרים נגד ביקורת מבקר המדינה: "המשך ביצוע הליכי ביקורת בעת הזו בצה"ל ובשב"כ יסיט את קשב המפקדים מהלחימה; יפגע בתפקודם; יפגע ביכולת להשלים את התחקירים המבצעיים הדרושים לשם הפקת לקחים ובשמירה על ביטחון הכוחות; וכנגזרת מכך תיגרם פגיעה בביטחון המדינה". 

ב'כאן חדשות', נמתחה ביקורת חריפה על עמדתה, מפי ד״ר מתן גוטמן, ששימש כרמ"ט של המבקר יוסף שפירא: "עמדת היועמ״שית שגויה משפטית, מנוגדת לפרקטיקה הנוהגת, קבלת עמדתה שומטת את הקרקע תחת אין ספור דוחות ביקורת מדינה. עמדתה מסוכנת ועלולה להוביל לעיקור אחד משומרי הסף המרכזיים בדמוקרטיה הישראלית".

בג"ץ מבקר המדינה השבעה באוקטובר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד