ט"ז תשרי התשפ"ה
18.10.2024
סערת הצווים

כתב 'בחדרי' בגל"צ: "הרבנים לא יאשרו לגייס גם בחור שנחשב לגוי"

העיתונאי יענקי פרבר התראיין לתחנה הצבאית בנושא הגיוס: "זאת פשוט חובבנות לבוא לכנסת ולא לדעת את הפרטים הללו. זה מזכיר קצת את ה-7 באוקטובר"

כתב 'בחדרי' בגל"צ: "הרבנים לא יאשרו לגייס גם בחור שנחשב לגוי"
לשכת הגיוס תל השומר צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

על רקע ההפגנות והסירוב החרדי לשתף פעולה עם הגיוס, שוחח היום (רביעי) כתב 'בחדרי חרדים' יענקי פרבר בתוכניתה של יעל דן בגל"צ עם הכתב יואלי ברים שפרסם פרטים לגבי אופיה הצפוי של החטיבה החרדית שמתכנן צה"ל להקים.

אלו הפרטים לפי הפרסום של יואלי ברים:

1- בגדודי החטיבה החרדית לא יהיו נשים. החיילים לא יפגשו חיילות או מפקדות מרגע כניסתם ללשכת הגיוס עד שחרורם. 

2- סעיף מעניין ביותר: יוקם גוף אזרחי-רבני בשיתוף משרד הביטחון, שיורכב מרבנים, שינחו את מפקדי החטיבה באשר לכללי הדת. 

3- המפקדים יהיו בנים בלבד, שומרי תורה ומצוות, בדגש על בני המגזר החרדי. דרישה של הרבנים המעורים בנושא. 

4- מסלול טרום גיוס של שבועיים עם המתגייסים החרדים להכרת צה"ל. 

5 - התחייבות של החייל כי הוא שומר תורה ומצוות ושומר על אורח חיים חרדי 

6- הצו הראשון ושרשרת החיול יבוצע על ידי סגל חרדי.

בשיחתם פרבר היה נחרץ וטען כי הדבר לא ייצא לפועל: "לא יהיה גיוס חרדים המוני כמו שהצבא או המדינה מתכננים. החרדים טוענים 'לקחתם לנו תקציבים, ביטלתם לנו תורתו אומנותו, ואתם רוצים שאנחנו נשלח לכם שלושת אלפים צעירים לצבא?, אם יחזירו לנו את התקציבים ויחזירו לנו את הסכם תורתו אומנותו ויגיעו אותנו להסדר הגיוני, יכול להיות שאנחנו נשקול' ולכן אין סיכוי לשיתוף פעולה מצד החרדים".

פרבר המשיך: "השיח הזה לא הולך למקום הנכון, החרדים לעולם לא יסכימו להתגייס בצורה רשמית. מי שאנחנו רואים בנצח יהודה צנחנים וגבעתי החרדים, זה מעצמם, כי הם רוצים לתרום. אף אחד לא ביקש מהם להתגייס, אף אחד לא קרא להם להתגייס".

"גם היום צעיר חרדי שמתגייס לא מתקבל יותר מדי בברכה בחברה החרדית, אז זה לא באמת משנה" אמר פרבר, והוסיף: "הצבא לא יכול ולא רוצה לגייס חרדים".

הוא הזכיר כי "היום בדיון בכנסת על גיוס חרדים נציגי צה"ל לא ידעו לענות את מי הם יגייסו כמה הם יגייסו ואיך הם יגייסו. זאת פשוט חובבנות לבוא לכנסת ולא לדעת את הפרטים הללו. זה מזכיר קצת את ה-7 באוקטובר, אנשים עושים הכל בחובבנות".

לגבי הגיוס עצמו אמר פרבר: "אין שום מידע את מי מגייסים, הצבא רוצה לגייס חרדים אבל במינון נכון. מבחינת הצבא יש את נצח יהודה ואת תומר גבעתי, ואת חץ צנחנים, ומי שרוצה מוזמן להתגייס, הצבא לא מוכן להפוך את הצבא שיהיה סוג של ישיבה, הם רוצים להקים יחידה מיוחדת שתראה קצת כמו ישיבה, זה לא יקרה".

בהמשך טען הכתב יואלי ברים כי הצבא עושה מאמצים גדולים לרצות את הרבנים, ופועל לייצר את התנאים הנדרשים. פרבר הגיב על כך: "הרבנים לא מאשרים לגייס אפילו בחור שנחשב לגוי והכיפה שלו בגודל של מכסה של פרילי, והוא מסתובב כל היום ברחוב עם סמארטפון".

"למה שלא יגייסו אותו אם הוא לא לומד?" נשאל פרבר. "הדעה של הפלג הירושלמי והדעה של המיינסטרים החרדי היא אותו דבר", השיב. "הפלג הירושלמי זה 'נמות ולא נתגייס' המיינסטרים החרדי זה 'לא נתגייס אבל בא נדבר עם הממשלה והצבא ועם בגץ - אבל אנחנו לא מתגייסים'. זה הכל שיח, זה הכל עניין של איך אנחנו מדברים".

פרבר הסביר את החשש החרדי: "אם נראה 5000 חרדים צעירים עם מדים וכיפות שחורות וציציות בחוץ מסתובבים ברחבות הערים החרדיות, למעשה זה לנרמל את הצבא בחברה החרדית, החברה החרדית תתפרק. מי שקשה לו בישיבה יעזוב את הישיבה, בחורים יעזבו את הישיבות ויתגייסו לצבא וזה דבר שהרבנים לא יתנו שיקרה".

 
גיוס חרדים מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}