ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
השני בישראל

בעל מעגן הורשע בהליך פלילי על רקע סרבנות גט

בשנת 2004 הגישה האשה תביעת גירושין בבית דין רבני בארה"ב, אך הבעל סירב לשתף פעולה עם ההליך והאישה נותרה בעגינותה. מדובר במקרה השני במדינת ישראל בו מורשע בפלילים אדם בגין סרבנות גט

בעל מעגן הורשע בהליך פלילי על רקע סרבנות גט
גירושין צילום: Freepik

בית משפט השלום בחיפה הרשיע היום (שלישי) סרבן גט, בעבירה פלילית על רקע סירובו העיקש לתת גט לאשתו זה עשרים שנה.

הצדדים הינם אזרחים אמריקאיים שנישאו בארצות הברית בשנת 1997 ולהם שלושה ילדים.

בשנת 2004 הגישה האשה תביעת גירושין בבית דין רבני בארה"ב, אך הבעל סירב לשתף פעולה עם ההליך והאישה נותרה בעגינותה.

בשנת 2011 במהלך טיול בר-מצווה של המשפחה בארץ, פתחה האישה בתביעת גירושין בבית הדין הרבני בישראל. המקרה הופנה לסיוע האגף למניעת עגינות, הבעל עוכב בארץ והחלו להתנהל בעניינו הליכים בבית הדין שבמהלכם החליט בית הדין הרבני החלטה לחייבו ואף לכפותו בגט.

משסירב הבעל לתת גט לאשתו הוא נעצר בשנת 2012 ונכלא למשך שבע שנים בישראל. בשלב מסוים בקשה האישה להפסיק את ההליך והאיש שוחרר מבית הסוהר.

בעקבות הנחייה של פרקליט המדינה משנת 2016 בעניין נקיטת הליכים פליליים כנגד סרבני גט, הוגש על ידי התביעה המשטרתית בסיוע הייעוץ המשפטי של בתי הדין הרבניים כתב אישום כנגד סרבן הגט בגין אי-ציות להוראת בית הדין לתת גט לאשתו ולשחררה מעגינותה. בעוד שבעבר ההליכים כנגד סרבני גט היו בישראל במשך שנים בעיקרם במישור האזרחי בלבד, הנחיית פרקליט המדינה איפשרה גם פתיחה בהליכים פליליים כנגד סרבני הגט, אשר עונשי מאסר בצידם.

במהלך המשפט שהתנהל כנגד האיש, נוכח תשובותיו התמוהות, הפנה בית המשפט את סרבן הגט לבדיקה פסיכיאטרית לבחינת כשירותו לעמוד לדין. ממצאי הבדיקה העלו כי הוא אכן כשיר לעמוד לדין.

בעקבות ההליך בבית משפט השלום, נתנה היום השופטת כרמית פאר גינת הכרעת דין בה הרשיעה את סרבן הגט וקבעה כי "המאשימה (מדינת ישראל) הוכיחה מעבר לכל ספק סביר כי הנאשם הפר צו בית משפט (בית דין רבני), שנועד להגן על אדם והיה מודע לכך".

מדובר במקרה השני במדינת ישראל בו מורשע בפלילים אדם בגין סרבנות גט. בפעם הקודמת היה זה סרבן הגט מאיר גורדצקי באחת מפרשיות העיגון הקשות ביותר בתולדות בתי הדין הרבניים.

מנהל בתי הדין הרבניים הרב אלי בן דהן התייחס למקרה: "מדובר בצעד משפטי חשוב ומשמעותי המטיל על סרבני גט גם את הדין הפלילי באופן שיסייע לפתיחת הליכי הסגרה בינלאומיים כנגד סרבני גט השוהים בחו"ל. בתי הדין הרבניים ימשיכו לפעול בכל הכוח ובכל הכלים ההלכתיים אשר החוק מאפשר להם במלחמתם הבלתי מתפשרת בסרבני הגט ובמניעת במקרי העגינות".

עיגון גט בית משפט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד