ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
דוח הרשויות

מבקר המדינה חושף: היישובים שלא הפעילו מוקד חירום לאורך שעות היממה

מבקר המדינה אנגלמן טוען כי רשויות קטנות לא הקימו מערך חירום הזמין לאורך שעות היממה מאז תחילת המלחמה • בדוח מתייחס המבקר לקריית יערים - טלז סטון וכותב כי היא לא הכשירה בעלי תפקידים במסגרת תוכנית "מובילים דיגיטליים"

קרית יערים
קרית יערים צילום: באדיבות המצלם

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן המתפרסם הצהריים (שלישי), נכתב כי המבקר מצא שתחום המחשוב ברשויות המקומיות אינו מוסדר. משרד הפנים לא פרסם הנחיות מחייבות לרשויות המקומיות ולא הגדיר סטנדרט לרמת המחשוב בהן, ולכן כל רשות פועלת על פי ראות עיניה.

למרות שני ניסיונות מיפוי שעשה משרד הפנים ב-2020 וב-2021, אין לשום גורם ממשלתי ולא למרכז השלטון המקומי תמונת מצב בנוגע למערכות המידע הקיימות ברשויות המקומיות, תשתיות התוכנה והחומרה, ערוצי הפנייה והמידע או מערך השירותים המקוונים שלהן.

משרד הפנים ומערך הדיגיטל הלאומי לא קבעו מה הן המערכות המומלצות לניהול רשות מקומית, ובפועל כל רשות מקומית נדרשת להחליט בעצמה אילו מערכות לרכוש.

נכון ליולי 2023 רק בכ-80 רשויות מקומיות מתוך 259 הרשויות המקומיות מועסקים מנמ"רים (מנהלי מערכות מידע ראשיים), ומהם כ-30 מועסקים במיקור חוץ. ממצאי הביקורת מלמדים כי אף אחת מהרשויות המקומיות שנבדקו אינה מטפלת כראוי בנושא אבטחת המידע שלה.

12 רשויות מקומיות קטנות בלבד, שהן כ-10% מכלל הרשויות המקומיות הקטנות, השתתפו בתוכנית המובילים הדיגיטליים של משרד הפנים מאז תחילתה בשנת 2017 (69 רשויות מקומיות מתוך 259 הרשויות המקומיות - כ- 27%). אף אחת מהרשויות המקומיות שנבדקו - אליכין, בית דגן, ג'לג'וליה, מרחבים, פרידיס וקריית יערים - לא הכשירה בעלי תפקידים במסגרת תוכנית "מובילים דיגיטליים".

בעת מלחמת "חרבות ברזל", 28 רשויות מקומיות, מתוכן 20 רשויות מקומיות קטנות, לא הפעילו מוקד חירום הזמין לאורך כל שעות היממה; 19 רשויות מקומיות, מתוכן 13 רשויות מקומיות קטנות, סיפקו לתושביהן מענה מקוון בלבד, באמצעות פנייה באתר המרשתת או הודעת טקסט. דרכי מענה אלו לא הלמו את שעת החירום, שחייבה את קיומו של מענה אנושי מיידי לתושב.

בשום רשות מהרשויות שנבדקו אין אפשרות לקיים צ'אט באתר המרשתת; הרשויות שנבדקו אינן מעמידות עמדת מידע ממוחשבת (קיוסק) עבור תושבים שאין להם גישה פרטית למחשב או למרשתת.

עוד נמצא כי 231 רשויות קיבלו כתב התחייבות ממערך הדיגיטל הלאומי במסגרת קול קורא לשדרוג תשתיות, אולם כ-24.5 מיליון ש"ח (כ-56%) מסכום ההתחייבויות לא מומשו. אחוז המימוש הנמוך מצביע, בין היתר, על היעדר ליווי נכון בהליך ההגשה לקול קורא ובהליך המימוש והדיווח וכן על מודל תקצוב לא מיטבי.

המבקר אנגלמן ממליץ לרשויות המקומיות שנבדקו לתקן את הליקויים שהועלו בדוח זה בתחום ההגנה על מערכות המידע ואבטחת מאגרי המידע שברשותן. נוכח הקושי של רשויות מקומיות קטנות להעסיק מנמ"ר מומלץ להן למנות גורם מקצועי, הנמנה עם השדרה הניהולית של הרשות, שינהל ויקדם את התחום או להיעזר בשירותי מנמ"ר באשכולות האזוריים.

מבקר המדינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד