ט"ז תשרי התשפ"ה
18.10.2024
פגיעה בכלכלה

האזהרה של משרד האוצר: אל תתמקדו בגיוס חרדים עובדים

באוצר הביעו חשש מפני פגיעה בתרומה הכלכלית הישירה של אותם מלש"בים עובדים, הימנעות מהשתלבות בתעסוקה והגדלת התמריצים לעבודה בשחור

האזהרה של משרד האוצר: אל תתמקדו בגיוס חרדים עובדים
חרדים עובדים צילום: פלאש 90

סאגת הגיוס: משרד האוצר מזהיר כי ההחלטה לגייס דווקא את החרדים העובדים "תפגע קשות בשילוב חרדים בשוק התעסוקה".

כזכור, צה"ל החל לאחרונה לאסוף נתונים על חרדים בגיל גיוס שעובדים ומקבלים תלוש משכורת, על מנת לשלוח צווי גיוס אליהם ולגייס מתוכם את אותם 3,000-5,000 חרדים שהצבא מתכנן לגייס בקרוב על רקע פסיקת הבג"ץ. הצעד הזה נעשה מתוך הנחה שאת אותם בחורים יהיה קל יותר לשכנע להתגייס לשירות צבאי.

במצגת שהכין אגף התקציבים, פירטו באוצר את החששות בעקבות הצעד:

  • פגיעה בתרומה הכלכלית הישירה של אותם מלש"בים עובדים
  • הימנעות מהשתלבות בתעסוקה בעתיד לאור חשש מכניסה למאגר המיועדים לגיוס
  • הגדלת התמריצים לעבודה ב'שחור'
  • גיוס מלש"בים 'מבוגרים' בעלי משפחות, באופן שלא יספק מענה לצרכי הצבא
  • ובנוסף, מזהירים באוצר מפני שימור המצב בו השתתפות במסגרת תורנית מספקת הלכה למעשה פטור מחובת גיוס, במקרה שבו הצבא יתמקד רק בגיוס חרדים עובדים. 

משרד האוצרמתוך המצגת של משרד האוצרצילום: משרד האוצר

יוגב גרדוס, הממונה על התקציבים באוצר אמר היום בוועדת החוץ והביטחון שהתכנסה לדון בנושא הגיוס: "עד היום המצב היה שלבחור החרדי אסור היה לצאת לעבודה על גיל 26, זה גם לא הביא לגידול בשירות והיה אחד החסמים המרכזיים ליציאה לשוק העבודה. אני מוטרד מהמקום שהצבא הולך אליו שהוא קושר בין נתוני הביטוח הלאומי של תעסוקה לבין האוכלוסייה שהוא יטרגט לצורך גיוס. זה יסמן את מי שיוצא לעבודה כפוטנציאל גיוס, זו עלולה להיות בכייה לדורות במובנים שיהיה קשה להפוך את זה אחר כך. אם לא נלמד מטעויות העבר, אנחנו עלולים להיות למצוא את עצמינו בהפסד כפול, גם לא נעלה את הגיוס וגם נפגע בתעסוקה".

בתוך כך, לפי האוצר גיוס חרדים ישפיע באופן ישיר על גיוס חיילים וחיילות במילואים. לפי האוצר, גיוס של 1,000 חרדים לשירות קרבי מדי שנה, יוביל לחיסכון של 833 ימי מילואים קרביים בשנה. דהיינו, חיסכון של 10-14 ימי מילואים לכל פרט, וחיסכון כלכלי שיעמוד על כ-1.3 מיליארד ש"ח. 

בדיון שקיימה ועדת החוץ והביטחו על חוק הגיוס, התייחס יו"ר הוועדה ח"כ יולי אדלשטיין לדיווחים על כך שמתגבש נוסח מוסכם במקומות אחרים ואמר: "עדיין לא ראיתי נוסח לחוק הגיוס שמוסכם על כולם, המוצא הישר מוזמן למסור אותו אליי. וברצינות, מחר אנחנו ניגש לעבוד על נוסח החוק בצורה מקצועית ומדויקת, ואני מתחייב שהוא ישתנה מן הקצה אל הקצה, באופן כזה שיהיה מוסכם על הציבור ועל צרכיה הלאומיים של מדינת ישראל. הדרך לפתרון היסטורי שיוביל לגיוס חרדים ומענה אמיתי לצרכי צה״ל - מתחיל רק כאן בוועדת החוץ והביטחון".

במהלך הדיון התייחס יו"ר הוועדה לחוק להארכת השירות הסדיר ואמר: "כשהרמטכ"ל ושר הביטחון יגיעו לוועדה ויזעקו שהוועדה מעכבת את הארכת השירות - הם צריכים לדעת שבלי שיש בהירות לגבי חוק הגיוס - לא תהיה מהירות לגבי חוק הארכת השירות הסדיר. בלי בהירות - אין מהירות".

משרד האוצר צה"ל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}