ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
אל תתפתו

מזמינים חופשה בחו"ל? אשכנזים וספרדים צריכים לברר היטב

ימים אלו רבים סוגרים חבילות נופש לקראת בין הזמנים, ושואלים להיכן אפשר לנסוע ועל מי אפשר לסמוך בענייני כשרות, מומחה הכשרות הנודע הרב יוחנן רייכמן מסביר מדוע בני עדות אשכנז לא יכולים לאכול במסעדות בקייטרינג בבית מלון ועוד, בכשרות בני עדות המזרח וההיפך

מזמינים חופשה בחו"ל? אשכנזים וספרדים צריכים לברר היטב
אילוסטרציה צילום: pixabay

בני עדות אשכנז אינם יכולים הלכתית לאכול במסעדות, בקייטרינג, בבית מלון ועוד, בכשרות בני עדות המזרח וההיפך.

בימים אלו רבים סוגרים חבילות נופש לקראת בין הזמנים, ושואלים להיכן אפשר לנסוע ועל מי אפשר לסמוך בענייני כשרות, מומחה הכשרות הנודע הרב יוחנן רייכמן מסביר מדוע בני עדות אשכנז לא יכולים לאכול במסעדות בקייטרינג בבית מלון ועוד, בכשרות בני עדות המזרח וההיפך.

א. הספרדים אוכלים חלק אחורי של הפרה (כמו שייטל, פילה, סינטה,) כאשר האשכנזים נוהגים בו איסור,
גם אם תרצו לאכול שם חלקי בשר שבני אשכנז נוהגים לאכול כלומר החלק הקידמי עד צלע 12, אבל כל הכלים במטבח - תנורים גסטרונומים, סירים מחבתות סכינים וכו׳ כולם בלועים באיסור.

ב. לדעת מרן הבית יוסף בצק מבושל או מטוגן כמו סופגניות, או ספינג׳ או אטריות, פטורים מהפרשת חלה, האשכנזים מחמירים ומפרישים חלה בלי ברכה, אם כן השמן והכלים לכאורה בלועים מטבל, וכל מה שטוגן בשמן זה אחר כך כגון צ׳יפס או חצילים או שניצלים ועוד, הם אסורים באכילה, כמו״כ אם חיממו בצקים אלו בתנור כל הכלים נאסרים, וטבל לא בטל.

ג. לדעת מרן הבית יוסף מותר לבשל מוצר פרווה למשל אטריות בסיר בשרי בן יומו ולאכול את האטריות עם חלב כאשר לדעת האשכנזים אסור. לדוגמא בבית מלון בצפון הקונדיטוריה חלבית ואופים שם בורקסים פרווה לארוחה בשרית, שנאכלת עם רוטב בשרי.

ד. לדעת מרן הבית יוסף כלי שבא במגע עם אוכל שאינו ראוי לאכילה רק אחרי בישול וכו' כמו מגרדת או קולפן שמיועד רק לתפוחי אדמה, פטור מטבילה, והאשכנזים מחמירים לטבול בלי ברכה, ואוכלים בכלים שאינם טבולים.

ה. לחמניות מזונות, לדעת מרן הבית יוסף מספיק הרגשת המתיקות, ולדעת הרמ״א צריך רוב מי פירות, אחרת ברכתו המוציא, וכן להיפך אם יש רוב מי פירות אבל לא מרגישים מתיקות לדעת הספרדים ברכתו המוציא ולדעת האשכנזים ברכתו מזונות.

ו. כלים מיוחדים לצליית כבד, לדעת מרן הבית יוסף כלים שנוגעים בכבד בזמן צלייתו לא נאסרים, ולדעת הרמ״א הם נטרפים וצריכים הגעלה, ייתכן שבכשרות ספרדית מבשלים בכלים שצלו בהם כבד והמאכלים אסורים לבני אשכנז.

ז. בישול אחר אפיה בשבת: לדעת מרן הבית יוסף מותר, לדוגמא, פשטידה שאפו אותה בתנור ביום שישי, מותר לחמם אותה בתוך תבשיל רותח (חמין) בשבת, ולדעת האשכנזים נוהגים להחמיר בכל זה כדעת הרמ"א.
וכן לדעת מרן מותר להוסיף מלח בישול לתבשיל שמונח על הפלטה בשבת כי המלח עובר תהליך אפיה מלא, ולדעת האשכנזים אסור.

וההיפך:

א. האשכנזים מקילים בבישול גוי שמספיק הדלקת האש ע״י יהודי, כאשר לדעת מרן, היהודי חייב גם להניח את האוכל על האש, וכן מתירים קילוף שווארמה ע״י גוי כאשר לדעת הספרדים אסור, וברוב עסקי המזון ובפרט בחו״ל נוהגים כדעת הרמ״א בנוגע לבישול.

ב. בשר חלק לדעת הרמ״א אינו כשר לספרדים, למשל שחיטת הרב לנדא עם תווית ״גלאט״ לא טוב לספרדים.

ג. לדעת מרן אסור לאכול דג עם חלב כמו פיצה עם טונה או עם אנשובי וכן יש מוצרי חלב עם ג׳לטין דגים, ולאשכנזים מותר.

ד. לדעת מרן צריך לחתוך כבד לפני הצליה שתי וערב והאשכנזים לא נוהגים כך. ועוד ועוד. 

בבקשה עשו חושבים לפני שהנכם מתפתים לפרסומים וסגרים נופש בכשרות שלא מתאימה למסורת שלכם.

למידע ולהתייעצות:
טלפון: 052-7112543
וואטסאפ: 054-7694615
דוא״ל: [email protected]

כשרות ספרדים אשכנזים מלון קייטרינג יוחנן רייכמן חופשה נופש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד