י"ט אב התשפ"ד
23.08.2024
הושלכו כדומן

זעזוע: עצמות על האדמה ונזק כבד בבית העלמין היהודי באיראן

בית העלמין היהודי העתיק גיליארד, ליד טהראן, סובל מהזנחה ומחוסר טיפול. עצמות אדם נראו מחוץ לקברים מושלכות על האדמה. לטענת יהודים מהאזור, חלק מהקברים נהרסו והוציאו עצמות של מתים בכוונה כדי לחפש בקברים אוצרות

זעזוע: עצמות על האדמה ונזק כבד בבית העלמין היהודי באיראן
מצבות הרוסות בגיליארד - איראן צילום: באדיבות המצלם

בית קברות יהודי בגיליארד ליד טהראן, מוזנח ונראה במצב רע מאד. לטענת יהודים מהאזור, אלמונים הרסו חלק מהקברים והוציאו עצמות של מתים וחיפשו בקברים אוצרות.

בית הקברות ממוקם במערב שכונת גיליארד בדמאוונד, אחת הערים של מחוז טהראן, עם גבעה המשקיפה על הרחוב הראשי ומצפון לעיירה ג'יהאד. העיר מושכת מדי שנה תיירים, מטיילים ומהגרים רבים. אחת הערים הטובות והנעימות לטיולים ונופש אשר ממוקמת 45 קילומטרים מהבירה טהראן.

בית הקברות היהודי בגיליארד שבאיראן צילום: באדיבות המצלם

בית הקברות היהודי מחולק לשני חלקים, חדש וישן יותר, בהם יש קברים מלפני שש מאות שנה. בית הקברות היהודי גיליארד, נמצא בבעלות יהודים מאז 720 לפני הספירה. בעיר לא נשארו עקבות של בית הכנסת והמקווה. המצבה העתיקה ביותר בחלק החדש מתאריך 1304.

בית הקברות ההיסטורי גיליארד נרשם ברשימת האתרים הלאומיים של המדינה, בחלקו הדרום-מזרחי של בית הקברות היהודי, ישנם עקבות לבית הקברות המוסלמי, בו ניתן למצוא כלי חרס שבורים מהתקופה הסלג'וקית יותר מ-1200 שנה.

לאחר הכרזה על המקום כאתר היסטורי, במקום הותקן שלט על ההכרזה הרשמית, אך השלט נעלם על ידי אלמונים.

מספר קטן מאוד של יהודים מתגוררים או נוסעים באזור, עד לפני 80 שנה התגוררו במקום כ-500 יהודים. בעיר היו 4 בתי כנסת ומקווה, אך הם לא קיימים, האזור גם היה מקום בו יהודים היו באים לנפוש.

היהודים נקברים בטהראן, אך על פי צוואתו של הנפטר, הועברה גופתו מטהראן לגיליארד ונקברה בבית הקברות הזה. אך בית הקברות גיליארד לא במצב טוב ולא קוברים בו. עקב חוסר השימוש בבית העלמין, הוא הפך לבית עלמין נטוש.

המצבות שבורות ומפוזרות, בחלקו הדרום מזרחי והמזרחי של בית העלמין גיליארד, יש הצטברות של אשפה, לכלוך, ופסולת בניין, והשטחים החקלאיים מסביב נרכשים בהדרגה ועם בניית מבנים האזור ישתנה. בעבר תוכנן לבנות חומה סביב בית הקברות כדי להגן על המורשת ההיסטורית הזו, אך בינתיים זה לא קרה.

 

רבות מהמצבות של בית הקברות הזה נשברו נעקרו והתפזרו, חלק מהן נשדדו כדי להעבירן לחו"ל למכירה כשריד היסטורי.

איראן גיליארד בית קברות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד