ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
תעריף מוגדל

גידול של 65% במספר התלונות על התחבורה הציבורית | קנסות ללא הצדקה

קנסות בתעריף מוגדל שחולקו בגין אי תיקוף של מנוי תקופתי (יומי, שבועי, חודשי, סטודנט סמסטריאלי או שנתי) ניתנו בניגוד לנהלים של משרד התחבורה | נוסעי אגד נדרשו לשלם מלבד התעריף המוגדל שכלל דמי טיפול - דמי טיפול נוספים עבור גבייתו | עבור גביית חוב של תעריף מוגדל בחברת אגד בסך 100 ש"ח נדרש נוסע לשלם דמי טיפול נוספים בסך 153 ש"ח | יו"ר הוועדה ח"כ פינדרוס: "במצב כיום מבחינתי שלא יהיו פקחים במדינת ישראל"

גידול של 65% במספר התלונות על התחבורה הציבורית | קנסות ללא הצדקה
חרדים באוטובוס צילום: אביר סולטן, פלאש 90

הוועדה המיוחדת לפניות הציבור בראשות ח"כ יצחק פינדרוס מ'יהדות התורה' קיימה היום (שני) ישיבת מעקב בנושא סמכויות והתנהלות פקחים בתחבורה ציבורית: 1. גביית דמי טיפול של חברות תחבורה ציבורית על קנסות באוטובוסים 2. דיווח משרד התחבורה והבטיחות בדרכים על התקדמות הנושא.

ב-31 באוקטובר 2018, משרד התחבורה הוציא מסמך תחת הכותרת "רענון פריסת פקחים בקווי עליה מכל הדלתות", אשר נשלח למנהלי מפעילי התחבורה הציבורית ברחבי ישראל. הרענון שנשלח בשנת 2018 עדיין עומד בתוקפו עד אשר יוסדרו הנהלים החדשים שעובדים עלייהם כעת במשרד התחבורה.

לפי הנהלים של משרד התחבורה: "אין לדרוש תעריף מוגדל מנוסע שלא תיקף כרטיס מנוי תקופתי (יומי/שבועי/חודשי/סטודנט סמסטריאלי/שנתי). במקרה כזה יש להסביר שחובה לתקף כרטיס בכל מקרה". עוד באותו נוהל שנשלח לכלל מנהלי התחבורה הציבורית בישראל, נכתב כי: "כל מקרה של קבלת ערעור על דרישת תשלום תעריף מוגדל שתוגש למשרד, והחלטה בערעור יועבר עדכון למפעיל. יש לעצור הליכי גבייה, ריבית והצמדה עד להחלטה בעניין".

בפקודת התעבורה נקבע כי המפקח על התעבורה יקבע את התעריף המוגדל שיוטל על נוסע שלא שילם עבור הנסיעה. מכוח האמור קבע המפקח על התעבורה כי התעריף המוגדל יכלול רכיב של "דמי טיפול". בנציבות תלונות הציבור התקבלו עשרות תלונות של נוסעים שקיבלו התראה מאגד ונדרשו לשלם מלבד התעריף המוגדל שכלל דמי טיפול - דמי טיפול נוספים עבור גבייתו. למשל, עבור גביית חוב של תעריף מוגדל בסך 100 ש"ח נדרש נוסע לשלם דמי טיפול נוספים בסך 153 ש"ח. בינואר 2023 הוגשה לבית המשפט המחוזי בלוד בקשה לתובענה ייצוגית נגד אגד בנושא הדרישה לתשלום דמי טיפול.

דני שם טוב, דוברות הכנסתיצחק פינדרוס בוועדה לפניות הציבורצילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ח"כ יצחק פינדרוס, יו"ר הוועדה המיוחדת לפניות הציבור אמר בדיון: "במצב כיום מבחינתי שלא יהיו פקחים במדינת ישראל. מדינת ישראל מתנהלת בנושא הפקחים בתחבורה הציבורית כמו רפובליקת בננות. הפיקוח על הפקחים לא מתנהל בצורה ראויה. כואב לי על הפקחים שעומדים בחזית. מבחינתי לא להעניק סמכויות לפקחים עד שלא נסדיר את  הנהלים לפקחים כולל התגמולים על חלוקת קנסות. הלכה למעשה, מדינת ישראל היום משלמת את המשכורת לפקחים באמצעות חברות התחבורה הציבורית שמקבלות את המימון מהמדינה. תוכנית התמריצים של הפקחים לחלוקת דוחות לנוסעי התחבורה הציבורית צריכה להיות בתוך הנוהל המעודכן של משרד התחבורה. אנחנו עומדים על כך שהנהלים צריכים להיות ברורים ואחידים בין כל חברות התחבורה הציבורית. אנחנו מבקשים את עמדת משרד המשפטים".

ח"כ ירון לוי מ'יש עתיד' אמר: "כל מי שקיבל דוח בניגוד להנחיות של משרד התחבורה צריך לקבל החזר כספי על הקנס ששילם. לא יתכן שפקחים יתנהגו באגרסיביות כלפי נוסעים במטרה לתת דוחות לנוסעי התחבורה הציבורית. לפי איך שזה נראה לא יהיה נוהל מעודכן לפקחים בתחבורה הציבורית בזמן הקרוב. בנוהל של משרד התחבורה צריך להיות התייחסות אחידה לאופן חלוקת הדוחות של כל חברות התחבורה הציבורית, לא ייתכן שכל חברת תחבורה תקבע לעצמה תמריצים אחרים".

unsplashאילוסטרציהצילום: unsplash

לדברי דוד יוסף, מנהל אגף פיקוח ובקרה במשרד התחבורה: "הנהלים עדיין נמצאים במו"מ בין משרדי הממשלה והפקחים כעת עובדים לפי הנוהל הקיים, מקווים שבחודש הקרוב אנחנו נפרסם את הנוהל להערות הציבור. אנחנו נמצאים במו"מ מתקדם מול חברת אגד לשינוי של מודל ההפעלה והתגמול של הפקחים עבור דוחות שהם מחלקים. אנחנו בודקים את האפשרות של העברת הפקחים לחברה חיצונית. התקציב שלנו להפעלת התחבורה הציבורית בישראל מוערך בכ- 15 מיליארד שקלים בשנה ויש הפעלה של כ- 850 פקחים בחברות התחבורה הציבורית השונות ברחבי הארץ. התמריץ לחלוקת קנסות של הפקחים נקבע בין המפעיל לפקח ויש לזה יחסי עובד ומעביד וזה לא קשור באופן ישיר למשרד התחבורה".

לפי נתוני משרד מבקר המדינה, בשנת 2023 התקבלו 1,089 תלונות על הרשות הארצית לתח"ץ. זוהי עלייה של כמעט פי שניים במספר התלונות על הרשות לעומת שנת 2022 (574 תלונות) ועלייה של כמעט פי חמישה במספר התלונות לעומת שנת 2020 (217 תלונות).

400 תלונות שטופלו בנציבות תלונות הציבור בשנת 2023 עסקו בנושא השירות לציבור. זהו גידול של 65% במספר התלונות בנושא זה לעומת שנת 2022. 210 תלונות היו בנושא הדרישה לתשלום תעריף מוגדל לנוסעים באוטובוס, זהו גידול של כמעט פי חמישה במספר התלונות בנושא זה לעומת שנת 2022. בנציבות תלונות הציבור התקבלו 43 תלונות על התנהגות פקחים. בתלונות עלו טענות על פקחים שקיללו נוסעים וצעקו עליהם, עיכבו נוסעים, הורידו נוסעים מהאוטובוס, עצרו את האוטובוס, החרימו כרטיסי רב-קו ולקחו ללא רשות מנוסעים את הטלפון הנייד שלהם.

קנסות תחבורה ציבורית משרד התחבורה יצחק פינדרוס הוועדה לפניות הציבור תיקוף נסיעה רב קו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד