ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
"דרך ערך"

"להקל על העומסים בכבישים": הנהגים שירוויחו מהמדינה מענקים של אלפי שקלים

"דרך ערך"- ניסוי התחבורה המתמרץ נהגים באופן כספי, ממשיך לשלב השני, במטרה להעמיק ולבחון את השפעתם של תמריצים כלכליים על דפוסי הנהיגה בישראל

 "להקל על העומסים בכבישים": הנהגים שירוויחו מהמדינה מענקים של אלפי שקלים
עומס תנועה. אילוסטרציה צילום: מאיר וקנין, פלאש 90

משרדי התחבורה והאוצר, מקדמים בימים אלו את השלב השני של ניסוי התחבורה הלאומי: "דרך ערך", בביצוע חברת נתיבי איילון ובהפעלת חברת פוינטר טלוקיישן בע"מ. "דרך ערך" הינו ניסוי חדשני לניהול ביקושים על-ידי שינוי הרגלי הנסיעה ברכב פרטי, בדגש מיוחד על שעות העומס והגודש בכבישים ולא על-ידי הקמת תשתיות תחבורתיות. זאת, באמצעות מתן תגמול כספי לנהגים.

הניסוי, מלווה על-ידי כלכלנים מהפקולטה לניהול באוניברסיטת תל-אביב ומבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת סטנפורד. לשלב השני של הניסוי, המתחיל כעת, יגויסו בהדרגה אלפי נהגים, אשר ברכבם תותקן מערכת ניטור מתקדמת שתתעד נתוני נסיעה כגון מיקום, משך ומועד הנסיעה. המשתתפים יזכו למענקים כספיים משתנים של עד 2,000 שקלים בתקופת הניסוי, בהתאם להרגלי הנסיעה שלהם. זאת, במטרה לעודד שימוש מושכל יותר בכבישים ולהקל על העומס בכבישי המטרופולין.

בחלק הראשון של הניסוי, שהסתיים בסוף שנת 2023, השתתפו כ-10,000 מתנדבים. הממצאים משלב זה, בו נאספו מיליוני תנועות ונתוני נסיעה, מצביעים על שינויים גדולים בדפוסי הנסיעה של נהגים המשתתפים בניסוי. אלו עיקרם:

• השינוי בהרגלי הנסיעה הוא הדרגתי ומתייצב לאחר כ-10 שבועות מתחילת מתן התמריצים.

• השינוי מוערך בירידה של כ-10% בממוצע בנסיעות התורמות לגודש, כגון נסיעות בשעות השיא, נסיעות בין-עירוניות, נסיעות למטרופולין ונסיעות עבודה.

• הירידה בממוצע הנסיעות מושגת הן על ידי הפחתת כמות הנסיעות והן על ידי הסטת שעות הנסיעה.

• הנהגים שהפחיתו הכי הרבה את נסיעותיהם היו נהגים שהייתה להם נגישות טובה יותר לתחבורה ציבורית והרגלי נסיעה גמישים, ושתרמו יותר לגודש טרם קבלת התמריצים. 

הממצאים בשלב הראשון של הניסוי תומכים בגישה לפיה ניתן לעודד שינוי בהרגלי נסיעה ולתרום להפחתת הגודש בכבישי ישראל על ידי התמריצים הכספיים שנבחנו בניסוי. עם זאת, מציינים במשרד התחבורה כי אין פתרון אחד לבעיית הגודש, המטרה היא לייצר מכלול של פתרונות בתחום ההיצע: קידום מאסיבי של תחבורה מקיימת (נת"צים ושבילי אופניים) לצד עידוד שימוש בתחבורה ציבורית באמצעות כלכלה התנהגותית. הצורך בשלב שני לניסוי, נבע מהמלצת החוקרים לחיזוק הממצאים החיוביים שעלו בשלב הראשון של הניסוי וכן הרצון לדייק את הניסוי מבחינה מחקרית ולבחון פרמטרים נוספים, תוך הפקת לקחים ומסקנות מהשלב הראשון.

ניסוי משרד התחבורה מענק כספי עומסי תנועה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד