ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
עשרות מקרים בעולם

בת חודש נותחה להסרת גידול נדיר: סבלה מחסימה של נתיב האוויר

רק עשרות מקרים בעולם: בת חודש נותחה ברמב"ם להסרת גידול נדיר מחלל הפה והלוע. בשל גדלו של הגידול, התינוקת סבלה מחסימה של נתיב האוויר ואי יכולת להיות מוזנת באופן טבעי

בת חודש נותחה להסרת גידול נדיר: סבלה מחסימה של נתיב האוויר
תינוקת. אילוסטרציה צילום: freepik

חודש לאחר לידתה, חייה של י', תינוקת קטנטנה, ניצלו בזכות ניתוח מורכב ודרמתי שעברה ברמב"ם. י' נולדה עם מום מסכן חיים – גידול נדיר ומסיבי שהתפתח בחלל הפה והלוע שלה בעודה ברחם אמה ותפס חלק ניכר מהאזור. בשל גדלו של הגידול, התינוקת סבלה מחסימה של נתיב האוויר ואי יכולת להיות מוזנת באופן טבעי, דרך הפה. 

י', שהעבירה את ימיה הראשונים לחייה בסכנת מוות מתמשכת, הועברה לטיפול ברמב"ם מבית חולים אחר. במשך זמן מה היא טופלה ביחידה לטיפול נמרץ ילדים במרכז הרפואי החיפאי, שם הוזנה באמצעות זונדה והייתה תחת פיקוח רפואי צמוד על מדדי הנשימה, לחץ הדם ורמות החמצן שלה.

ברגע שמצבה הרפואי אפשר זאת, הוחלט לנתח את התינוקת, על אף העובדה שמדובר בניתוח מורכב ומאתגר בשל מיקומו של הגידול, גודלו וגילה הצעיר. "המטופלת שלנו הייתה תינוקת צעירה וזעירה", מסביר ד"ר טל קפושה, מתמחה בכירורגיה פה פנים ולסתות ברמב"ם אשר לקח חלק בניתוח, "במקרה הזה ישנה רגישות גבוהה לכל סיבוך, קושי בביצוע ההרדמה ובניהול דימומים. הדבר מצריך מיומנות גבוהה של הצוות הרפואי, אשר עבר הכשרה ייחודית לביצוע פעולות כאלה בילדים ותינוקות קטנים". 

במהלך הניתוח, שארך מספר שעות, ביצע צוות רב תחומי כריתה של הגידול החוסם בשלמותו, תוך שמירה על רקמות בריאות שנמצאות מסביבו. ההליך הכירורגי העדין, אותו ביצעו ד"ר עומרי אמודי, וד"ר טל קפושה מהמחלקה לכירורגיה פה ולסתות בניהולו של פרופ' עדי רחמיאל, וכן, ד"ר וסילה ראצ'ה מרדים בכיר, הסתיים בהצלחה ובסופו הועברה התינוקת להמשך התאוששות ביחידה לטיפול נמרץ ילדים, שם שהתה מספר ימים. ד"ר קפושה מציין כי בהמשך יתכן ויהיה צורך בטיפולים נוספים משלימים, ובעקבות כריתת הגידול יתכן שהפעוטה תזדקק לטיפול שיקומי וכירורגיה משחזרת של החך להשלמת הטיפול בה. 

"גידול מסוג זה בתינוקות כל כך צעירים נחשב לנדיר מאוד", מבהיר ד"ר קפושה, "הסיבות האפשריות להתפתחות שלו כוללות מומים מולדים, מחלות גנטיות או חשיפה לגורמים טרטוגניים ברחם. לפעמים זה יכול להיות גם ממקור לא ידוע. כך או כך, בספרות הרפואית מדווח על עשרות מקרים בודדים בשנה בלבד,  בעולם כולו. ההצלחה בטיפול מורכב זה זו היא דוגמה נפלאה למקצועיות ולמסירות של צוותי הרפואה ברמב"ם, אשר לא חסכו מאמץ כדי לטפל ולהציל את חיי התינוקת".

רמב''ם ניתוח תינוקת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד