י"ט אב התשפ"ד
23.08.2024
בתוך המשפחה

השופטת הורתה לנשיא העליון: השב לעתירה בנוגע למינוי נציב

העתירה מאשימה את מ"מ הנשיא פוגלמן ב"חריגה בוטה מסמכות ובקבלת החלטות בלתי סבירות באופן קיצוני", ברקע העיכוב במינוי נציב תלונות על השופטים

השופטת הורתה לנשיא העליון: השב לעתירה בנוגע למינוי נציב
השופט עוזי פוגלמן צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

העתירה למינוי נציב תלונות על השופטים: השופטת יעל וילנר הורתה היום (ראשון) למשיבים, ובהם מ"מ נשיא בית המשפט העליון השופט עוזי פוגלמן, להשיב לעתירת ארגון לביא בנוגע לאי-מינוי נציב תלונות הציבור על שופטים.

צילום מסךהחלטת השופטת וילנר בעתירה למינוי נציבצילום: צילום מסך

בשבוע שעבר הגיש ארגון לביא עתירה לבג"ץ נגד מ"מ נשיא בית המשפט העליון השופט עוזי פוגלמן ושר המשפטים יריב לוין, בדרישה למנות באופן מיידי נציב תלונות ציבור על שופטים. העתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד יצחק בם, מאשימה את מ"מ הנשיא פוגלמן ב"חריגה בוטה מסמכות ובקבלת החלטות בלתי סבירות באופן קיצוני".

עתירת לביא הוגשה על רקע העובדה שמאז סיום כהונתו של הנציב היוצא, השופט בדימוס אורי שהם, ב-9.5.2024, לא מונה נציב חדש לתפקיד.

לטענת הארגון, הסיבה לאי מינוי הנציב טמונה בדרישתו של מ"מ הנשיא כי ימונה לתפקיד אך ורק מי שכיהן כשופט בבית המשפט העליון, תנאי סף נוקשה שכלל לא נקבע בחוק. לגישת "לביא" מדובר בדרישה חסרת בסיס ותוקף המנוגדת לכוונת המחוקק המקורית, שביקש בשעתו להימנע דווקא ממינוי שופט בדימוס על מנת להבטיח את עצמאותו ואי-תלותו של הנציב. לפיכך, נדרש השופט פוגלמן לבחון באופן ענייני ובנפש חפצה את כל המועמדים הכשירים שמציע שר המשפטים, גם אם לא מדובר בשופטי עליון לשעבר.

לטענת העותרים, מ"מ הנשיא פוגלמן חורג מסמכותו כאשר הוא דורש כי רק שופט עליון בדימוס ימונה לתפקיד. עו"ד בם טוען בעתירה כי "דרישה זו מנוגדת לכוונת המחוקק ולהיסטוריה החקיקתית של החוק, שביקשו דווקא להרחיב את מעגל המועמדים הפוטנציאליים".

העתירה מדגישה כי "צמצום קיצוני של מספר המועמדים הפוטנציאליים הופך את משימת מינוי הנציב לבלתי אפשרית ומסכל את האפשרות למנות נציב בטווח הזמן הנראה לעין". עוד נטען כי "עמדה הדורשת כי יתמנה דווקא מי שכיהן כשופט בית המשפט העליון מונעת אפשרות של מינוי, וחורגת באופן קיצוני ממתחם הסבירות".

העותרים מציינים כי כפי שציין הנציב היוצא השופט בדימוס אורי שהם "בעצם העובדה שלא מונה נציב חדש לתלונות הציבור על שופטים אני גם מוצא פגיעה קשה בשלטון החוק ובאמון הציבור במערכת המשפט".

עוד מצוטטים דבריו של השופט שהם, כי אי מינוי הנציב פוגע פגיעה של ממש בציבור: "איני יודע מי יוכל ליתן מזור לתלונות שבפי הציבור, בין אם מדובר בעניינו הפרטני של בעל דין בהליך בו הוא משתתף, ובין אם מדובר בעניין מורכב או בשאלה מערכתית המטרידה את הציבור כולו. בירור התלונות הביא לתיקונן של תקלות רבות, קידום שמיעתם של תיקים ומתן פסקי דין, כמו גם לטיוב מערכת השפיטה".

לטענת העותרים דרישתו של מ"מ הנשיא פוגלמן "מהווה חריגה מסמכות, שימוש לרעה בסמכות מנהלית ואף שימוש למטרה זרה". עוד נטען כי "מ"מ הנשיא אינו רשאי להחזיר בדלת האחורית, על ידי שימוש בשיקול דעתו המנהלי, תנאי סף אשר המחוקק בחר במודע שלא לכלול בתנאי כשירות לתפקיד".

העותרים קוראים לבית המשפט להורות למ"מ הנשיא פוגלמן ולשר המשפטים לוין לפעול למינוי נציב בהקדם, מתוך מאגר המועמדים הרחב שקבע החוק. לטענתם, "ארגון לביא סמוך ובטוח כי אם ינסו שר המשפטים וממלא מקום הנשיא למצוא מועמד מוסכם מתוך המאגר הרחב של המועמדים האפשריים – הדבר יעלה בידם, לטובת הציבור כולו".

העתירה מדגישה את חשיבות תפקיד הנציב ואת הצורך הדחוף במינויו: "חרף החשיבות הרבה שבאיוש תפקיד זה, המהווה בפועל כתובת בלעדית לתלונות על התנהלות שופטים בניהול המשפט על ידם ובהקשרי אתיקה, התפקיד עומד מיותם ולא מונה נציב חדש".

עו"ד יצחק בם מסכם: "אנו מקווים שבית המשפט יסיר מן הדרך אבני נגף בלתי חוקיים המונעים מן המשיבים לגבש רשימה של מועמדים כשירים המוסכמת על שניהם. זהו צו השעה להבטחת אמון הציבור במערכת המשפט ולשמירה על עקרונות שלטון החוק".

יעל וילנר עוזי פוגלמן בית המשפט העליון נציב תלונות הציבור על שופטים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד