י"ט אב התשפ"ד
23.08.2024
תוצאות המלחמה

המשבר בענף הבנייה: "קבלנים פשטו רגל, אזרחים לא מקבלים את הדירות שרכשו"

"מה-7 לאוקטובר, ענף השיפוצים הושבת. קבלנים פשטו רגל, אזרחים לא מקבלים את הדירות שרכשו, המשבר לא פוסח על קבלנים גדולים" נאמר בוועדה המיוחדת לעובדים הזרים

המשבר בענף הבנייה: "קבלנים פשטו רגל, אזרחים לא מקבלים את הדירות שרכשו"
אילוסטרציה צילום: pixabay

הוועדה המיוחדת לעובדים הזרים דנה היום (ראשון) במצוקת עובדים בענף השיפוצים, ולאור איסור כניסתם של עובדים פלסטינים לישראל, בפתרון המוצע להבאת 5,000 עובדים זרים לעבוד בענף השיפוצים. 

מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ ארז מלול אמר, מה-7 לאוקטובר, ענף השיפוצים הושבת. קבלנים פשטו רגל, אזרחים לא מקבלים את דירות שרכשו, המשבר לא פוסח על קבלנים גדולים. בעצם, ענף הקבלנים הקטנים הפכו לשקופים. ישנם 6,130 קבלנים רשומים ועוד כ-25,000 קבלנים לא רשומים. וכולם סובלים מחוסר בעובדים. הפתרון הוא עובדים זרים. מלול שאל, עקב ההרס שגרמה המלחמה, מאות בתים נהרסו בצפון ובדרום, ואין מי שישפץ אותם. 

יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים בישראל ערן סיב אמר, אנחנו משתוקקים לעובדים ישראלים. נכשיר ונעסיק אותם. אולם בהעדר פועלים, אנחנו מבקשים עובדים זרים כפי שיתר הענפים מקבלים. כ-350 אלף דירות משופצות בשנה בארץ. במחזור שנתי של 15 מיליארד שקלים. בקשנו להעסיק עובדים זרים בהעסקה ישירה כדי להציל את הענף. הענף קורס, וקבלנים פושטים רגל.

unsplashאילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבהצילום: unsplash

מנכ"לית התאחדות קבלני השיפוצים נטלי ויינשטיין אמרה, עקב העלות הגבוה, קבלני השיפוצים לא יכולים להעסיק עובדים זרים באמצעות חברות כח אדם, אלא רק בהעסקה ישירה. בתשעה חודשים האחרונים, הלכנו 20 שנה אחורה. אנחנו מבקשים לייצר סוג העסקה מותאם לענף.

הוועדה שמעה קבלני שיפוצים שהלינו על כך שבהעדר ידיים עובדות, הענף קורס. קבלנים איבדו את פרנסתם והחלשים שבהם הגיעו לפשיטת רגל. 

רן כהן קבלן שיפוצים וחבר הנהלת התאחדות קבלני השיפוצים אמר, עד ה-7 לאוקטובר, העסקתי פועלים פלסטינים קבועים במשך 18 שנה. בוקר אחד העסק שלי נעלם. הצעת מחיר שנתתי לשיפוץ בעלות של 100,000 שקלים, היום תעלה ללקוח 150 אלף שקלים, ואין לי ודאות שאני יוכל לעמוד בהתחייבות. 

יריב זילבר קבלן שיפוצים אמר, השפעת קריסת הענף רחבה יותר, מכיוון שמפעלי הבלוקים וחנויות חומרי הבניין קורסים יחד עם ענף השיפוצים שלא עובד.

מאיר שמש מהתאחדות קבלני הפיגומים אמר, אלפי שב"חים נכנסים לעבוד בארץ. הקבלנים הגיעו לפת לחם ואין מנוס מלהעסיק שב"חים. משלמים שכר בכסף שחור, והמדינה מפסידה מכך. 

נציג משרד ראש הממשלה דניאל איטח אמר, ועדת המנכלים שמעה את נציגי הענף. לבקשת משרד השיכון, הוועדה החליטה להקצות 5,000 עובדים זרים לענף. איטח ציין כי סוגיית שכרם של העובדים לא תידון בוועדה. בעניין האגרות אמר איטח, כי הוועדה מוסמכת להמליץ להפחית את גובה האגרות, וכי הוועדה תדון בכנושא.

משה נקש מנהל מינהל עובדים זרים ברשות האוכלוסין אמר, אנחנו בוחנים יחד עם התאחדות הקבלנים את הדרך הנכונה והמהירה לתת מענה לענף ממדינות שיש לנו הסכמים איתם. טרם נקבע הגדרת התפקיד, ודרך בחינת העובדים הזרים בארצות מוצאם. אני מבטיח לעשות הכל שנוכל לקדם את הנושא. אנחנו מרגישים את הדחיפה ואת הרוח הגבית לקדם את הנושא.

מיכל ארן ממשרד השיכון אמרה כי משרדה נמצא בשיח עם קבלני השיפוצים לבחינת מודל הבאת עובדים אחר, מאחר והקבלנים לא יעמדו במודל הקיים. לדבריה, גם הליך המיון דורש שינוי. 

ח"כ ארז מלול אמר בתום הדיון, הקבלנים קורסים והאזרחים סובלים. אולם הוועדה קוראת לקבלני השיפוצים לא להעסיק פועלים לא חוקיים, ולא לפגוע בביטחון המדינה. מלול קרא למשרדי השיכון הפנים והתאחדות קבלני השיפוצים לסכם בהקדם מתווה להבאת עובדים זרים לענף השיפוצים.  

 

 

בנייה קבלן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד