י"ט אב התשפ"ד
23.08.2024
"בדגש על 8200"

החיסול הדרמטי: "דף היה חייב לצאת החוצה לנשום אוויר"

"הסיבות שחמאס החליט להתפשר בדרישותיו בעסקה נובעות מהלחץ המבצעי תחתיו הוא נתון"

החיסול הדרמטי: "דף היה חייב לצאת החוצה לנשום אוויר"
מוחמד דף צילום: דובר צה"ל

אלוף (מיל') תמיר היימן, ראש אמ"ן בעבר וכיום עומד בראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, מסביר כיצד נקרתה הזדמנות יקרה מפז לחסל את האיש המבוקש ביותר ברצועה - וכיצד זה ישפיע על ארגון הטרור.

היימן מסביר כי "מדובר בעבודת מודיעין איכותית שמתחילה בהתארגנות משותפת: האחריות הפורמלית לסיכול בכירי הזרוע הצבאית של חמאס מוטלת על השב"כ, ולטובת משימה חשובה זו מוקצים לו כל היכולות של קהיליית המודיעין, ובדגש על 8200. כבר מתחילת המלחמה מתנהל מרדף רב ארגוני ממוקד במטרה זו. למעשה, מערכת הביטחון ייצרה רצף של מארבים מודיעיניים, ובעזרת סבלנות של צייד זקן חיכו להזדמנות הראשונה".

מדוע הוא יצא מתת-הקרקע? "דף אמנם תיפקד לחלוטין אך אינו לחלוטין בקו הבריאות. קשה לו להיות הרבה בתת הקרקע, והוא חייב לעיתים לצאת החוצה לנשום אוויר. נדרש היה שבעת עלייתו הוא יכלא ברשת המארבים של מערכת הביטחון, ויסוכל באמצעות חיבור מהיר לפעולה המבצעית המרשימה של חיל האוויר".

"דף הוא לא פנסיונר זקן שמהווה רק סמל", פוסק היימן, "הוא מפקד אכזר, מחבל פעיל ושפל, שהיה אמור להיות האיש שיבנה מחדש את הכוח הצבאי של חמאס לאחר המלחמה. הוא האיש שבנה את הזרוע הצבאית של חמאס והוא האיש שבנה את תכנית הפשיטה לישראל שהתממשה ב-7 באוקטובר. זה טוב מאוד אם הוא לא יהיה ביום שאחרי".

האם פעולת הסיכול תשפיע על עסקת חטופים? "להבנתי, גם אם תהיה עכשיו מהמורה מסוימת בתהליך, זו אינה מהמורה אסטרטגית. הסיבות שחמאס החליט להתפשר בדרישותיו בעסקה נובעות מהלחץ המבצעי תחתיו הוא נתון, מהחשש שהלחץ המבצעי שמפעיל צה"ל יגבר ומהבנתו ששלב ג' הוא שלב עוצמתי, אשר כולל פשיטות משמעותיות וסיכולים מרכזיים".

"ומילה אחרונה על קבלת החלטות", אומר היימן, "דף הוא בן מוות. ההחלטה לבצע את פעולת הסיכול היא במהותה החלטה פשוטה עבור הדרג המדיני, ביתר שאת כאשר אין לצידו של דף חטופים. אלו לא ההחלטות הקשות שעומדות בפני ממשלת ישראל. עכשיו, הדרג המדיני צריך למנף את הפעולה כדי להגיע להחלטה הקשה באמת, שהיא עסקת החטופים שעומדת עדיין על הפרק".

מוחמד דף תמיר היימן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד