י"ט אב התשפ"ד
23.08.2024
"נפנה לשרים"

"שערוריה" • תעריף הנסיעה בירושלים יעלה ב-45%

יו"ר ועדת הכלכלה ביטן על העלאת תעריף הנסיעה ברכבת הקלה: "לא הוצג בפני הוועדה שום נימוק לכך – התכלית היא כסף" | יוזם הדיון ח"כ אלקין: "העלאה של 45% ברכבת הקלה בירושלים היא שערורייה שאין להשלים איתה | האוצר: "העלאת תעריף הרכבת הקלה בירושלים לא תחול על חופשי חודשי – הפחתה משמעותה פגיעה בשירות" | היו"ר ביטן: "נפנה לשרים ואם המחיר לא ירד נחזיר את הפיקוח לכנסת"

"שערוריה" • תעריף הנסיעה בירושלים יעלה ב-45%
הרכבת הקלה צילום: Yonatan Sindel/Flash90     

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, קיימה היום (ראשון) דיון מהיר שעסק בנושא "התייקרות מחיר הנסיעה ברכבת הקלה בירושלים - למרות היותה כלי תחבורה בסיסי". ח"כ זאב אלקין, שיזם את הדיון עם קבוצת חברי כנסת, ציין כי יש כוונה להעלות את מחיר הנסיעה ברכבת הקלה בירושלים ב-45% - מ-5.5 שקלים ל-8 שקלים בינואר 2025, והגדיר זאת "החלטה תמוהה שתעלה את המחיר בצורה דרמטית".

ח"כ אלקין הסביר כי הטיעון העיקרי היה שרכבת קלה היא כלי תחבורה תוספתי, ויש פתרונות אחרים. אולם בירושלים הטיעון הזה הוא לא נכון, שכן ישנם אזורים שלמים שלא ניתן להגיע אליהם באוטובוסים, אלא רק באמצעות הרכבת הקלה ובירושלים האוטובוסים מזינים את הרכבת הקלה. "העלאה ב-45% בירושלים היא שערורייה שאסור להשלים איתה, במיוחד כי בירושלים האוכלוסייה חלשה", אמר.

היו"ר ביטן הזכיר כי לפני כשנה קיימה הוועדה דיון על רפורמת צדק תחבורתי, ובו קרע את הצו שבו הוסתרה ההעלאה. "לכאורה ביטלו התייקרות של 12%, אבל החביאו את הצו הזה מהציבור שבו היו שתי העלאות של 4% פלוס הצמדה. בנוסף, ההשוואה שנעשתה במחיר הרכבת הקלה בירושלים למחיר הרכבת הקלה בתל אביב לא הייתה כתובה בשום מקום", אמר.

נציגת ארגון 15 דקות, איריס דור און, אמרה כי מחיר הנסיעה ברכבת הקלה עלה ב-9% - מ-5 שקלים וחצי ל-6 שקלים, ולא הודיעו על זה לציבור. סגן ראש עיריית ירושלים, אדיר שוורץ, הוסיף: "ברכבת הקלה בירושלים מתקפים מעל 180 אלף נסיעות ביום – יותר מכל הנסיעות ברכבת ישראל. במרכז העיר אין ברירה אלא להשתמש ברכבת הקלה, ומי שמסווג את זה כשירות פרימיום לא נסע בה מעולם. אולי העלאת המחיר תוציא את העיניים וזה יהיה פרימיום". מנכ"ל נקודת מפנה, רן מלמד, ציין גם הוא כי המשתמשים ברכבת הקלה בירושלים הם למעשה לקוחות שבויים.

מנהלת אגף כלכלה ברשות לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, נעה ליטמנוביץ, הסבירה כי מדובר בעלייה של 5%, בהתאם לעליית מדד תשומות התחבורה הציבורית, שאותה מעגלים לשקל הקרוב, ולכן המחיר הגיע ל-6 שקלים ונראה כמו העלאה של 9%. ח"כ אלקין ציין כי עלייה של 5% מביאה את המחיר ל-5.77 שקלים, והיו"ר ביטן אמר כי אם זה המצב צריך להעלות מחיר ל-5.8 שקלים ולא ל-6 שקלים.

רפרנטית הסעת המונים באגף התקציבים באוצר, דנה דובר, אמרה כי המשמעות היא הפחתה בשירות שיינתן לציבור. היא הוסיפה, כי מחירי התחבורה הציבורית בישראל נמוכים משמעותית מהעולם, והעלאת המחיר ברכבת הקלה בירושלים חלה רק על נסיעה בודדת ולא תחול על משתמשים קבועים שרוכשים חופשי חודשי.

היו"ר ביטן אמר בתגובה כי ההשלכות לא מעניינות, מאחר ומדובר בגזל מהציבור. "אתם מתייחסים אלינו כאילו אנחנו לא מבינים כלום. את המחיר בירושלים צריך לעלות בלא יותר מהעלייה במחיר הנסיעה באוטובוסים, לא הוצג בפנינו נימוק שנותן סיבה לעלייה של 45%, התכלית היא כסף", אמר. הוא הודיע כי הוועדה תפנה בעניין לשר האוצר ושרת התחבורה, בדרישה כי המחיר באוטובוסים וברכבת הקלה בירושלים יעלה ל-5.8 שקלים בלבד, ולא יושווה למחיר הנסיעה ברכבת הקלה בתל אביב.

"אין פה הגינות בסיסית, אתם לא יכולים להחליט לבד להוסיף תוספות שונות על עליית המדד. אני לא רוצה לקרוע את הצו השני. אם הבקשה שלנו לא תענה נחזיר לכנסת את הסמכות לפקח על העלאות כל המחירים, לא רק מחירי התחבורה הציבורית", סיכם היו"ר ביטן.

הרכבת הקלה תעריף נסיעה ירושלים ועדת הכלכלה דוד ביטן זאב אלקין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד