י"ט אב התשפ"ד
23.08.2024
יום השנה ה-44

סיפורה המצמרר של היהודיה, אמא לארבעה שהוצאה להורג

נוסראת גואל, יהודייה ואמא ל-4 ילדים באיראן, הוצאה להורג ביולי 1980 בגלל עלילת דם. היא נידונה למוות לאחר שאישה אחרת שעברה על החוק, שילמה שוחד ונמלטה, והאשה היהודיה היתה הקורבן במקומה. הסיפור שעדיין לא סופר התפרסם בימים האחרונים

סיפורה המצמרר של היהודיה, אמא לארבעה שהוצאה להורג
ראש מערכת המשפט חאלחאלי צילום: ערוץ איראן אינטרנשיונל

לרגל יום השנה ה-44 של הרצח של נוסראת גואל, יהודייה איראנית שהוצאה להורג בתלייה, ערוץ הטלוויזיה האופוזיציוני למשטר האיראני "איראן אינטרנשיונל", מפרסם לראשונה את סיפורה המצמרר של האישה שנרצחה באיראן ללא עוול בכפה.

נוסראת גואל טליעי, הייתה אשה יהודייה שהתגוררה בשיראז ועבדה במספרה לנשים. היא הייתה נשואה והיו לה 4 ילדים, היא הייתה בחודש השלישי להריונה בזמן מעצרה. 

ב-12 ביולי 1979, בתחילת השלטון האיסלאמי במדינה, עבדול חוסיין דסטגהייב, האימאם ג'ומעה של העיר שיראז, שלח מברק לסאדה חאלחאלי, שהיה ראש מערכת המשפט של השלטון החדש, הוא היה איש אכזר שהיה מפורסם כ"תליין של איראן", ואמר לו כי עד כה לא הוצא להורג איש בשיראז, והחרפה הזו על מצחה של שיראז.

ערוץ איראן אינטרנשיונלסאדה חאלחאליצילום: ערוץ איראן אינטרנשיונל

חאלחאלי הגיע לשיראז והוציא להורג 14 אנשים, אחד מהם היה גברת נוסראת גואל, אך לא היו ראיות נגד האישה הזו וחאלחאלי הוציא להורג את האישה הזו רק על סמך דבריו של איש משמרות המהפכה. 

למעשה, אנשי המשטר חיפשו אישה בשם זהרה, ומעצרה של נוסראת הייתה טעות. כך לפי הצהרותיו של מפקד צבא שיראז לשעבר, בשיראז נעצרה אישה בשם זהרה. אנשי משמרות המהפכה אמרו לחלחאלי שזהרה שילמה שוחד ושוחררה. 

חאלחאלי, כעס ואמר: "לכו ותביאו אותה", הם לא מצאו אותה. ומדאגה לחזור בידיים ריקות הם הלכו למספרה מקומית בבעלות האישה היהודיה, ולקחו אותה במקום האישה שנמלטה.

בהתחלה חאלחאלי חשב שנוסרת גואל היא זהרה, השופט שאל את גואל: "את זהרה?" גואל ענתה: "אני לא זהרה ואני נוסראת גואל". 

השופט חאלחאלי אמר: "את משוחררת". וכשהאישה המסכנה עמדה לעזוב, אחד מאנשי משמרות המהפכה אמר לחאלחלי באוזן: "לאישה הזאת בעצמה יש פעילות לא חוקית במספרה שלה". חאלחאלי מיד אמר: "תחזירו אותה", ומיד הורה להוציא אותה להורג. 

ואכן נוסראת המסכנה הוצאה להורג ב-3 ביולי 1980. כל רכושה הוחרם. נוסראת הובאה לקבורה בבית הקברות היהודי בשיראז. 

ערוץ איראן אינטרנשיונלבית הקברות היהודי בשיראזצילום: ערוץ איראן אינטרנשיונל

הוצאתה להורג של האישה ההרה ליד הוצאות להורג אחרות בו-זמנית, השפיעו רע כל כך בעיר שיראז, עד שמשפחתה של נוסראת גואל התלוננה בפני אחד מאנשי הדת בעיר, בשם בהלדין מחלאתי, והוא כתב מכתב לאייתוללה חומייני, המנהיג הרוחני של איראן על ההוצאות להורג הללו, הוא הדגיש את  נוסראת גואל.

חומייני השיב על המכתב: "אני חייב לומר שהחשש הזה הוא גם אצלי, אבל ברור שהמהפכה הגדולה הזו היא אחת המהפכות הטובות בעולם, וזה לא סביר שהכל יהיה כפי שרוצים. כמובן שיעשו מאמצים לפתור את החששות וזה ייעשה בהתאם לחוק האיסלאם. אני מתפלל לטוב".

איראן משמרות המהפכה רוחאללה חומייני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד