י"ח אב התשפ"ד
22.08.2024
כך מתנהלת הלחימה

תחקיר: חמאס פועל ככוח גרילה, המחבלים מחופשים לאזרחים

מחבלי חמאס ממלאים בתים נטושים עם חומרי נפץ, ולעתים מפתים חיילים להיכנס לבניינים הממולכדים על ידי פיזור שלטים של נוכחות מחבלי חמאס. חמאס משתמש באזרחים, כולל ילדים, לשמש כתצפיתנים

תחקיר: חמאס פועל ככוח גרילה, המחבלים מחופשים לאזרחים
מנהרות שאותרו בעזה צילום: דובר צה"ל

תחקיר של ה"ניו יורק טיימס" חושף את שיטות הלחימה של ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה, המתבססות על טקטיקות גרילה והתערבבות בתוך אוכלוסייה אזרחית. התחקיר מציג תמונה של ניצול שיטתי של אזרחים ותשתיות אזרחיות למטרות צבאיות. ומאשים את חמאס בהמשך הלחימה וריבוי העקורים ברצועה.

על פי התחקיר, המחבלים מסתתרים מתחת לשכונות מגורים, מאחסנים את נשקם בקילומטרים רבים של מנהרות ובבתים, מסגדים, ספות אפילו חדר שינה של ילדים, ומטשטשים את הגבול בין אזרחים ללוחמים.

הם יוצאים מהמסתור בלבוש אזרחי, לפעמים לובשים סנדלים לפני שהם יורים על כוחות ישראליים, מצמידים מוקשים לכלי רכב או ירי רקטות ממשגרים באזורים אזרחיים.

הם ממלאים בתים נטושים עם חומרי נפץ, ולעתים מפתים חיילים להיכנס לבניינים הממולכדים על ידי פיזור שלטים של נוכחות מחבלי חמאס.

במהלך שמונה חודשי לחימה בעזה, נלחמה הזרוע הצבאית של חמאס ככוח מבוזר וחבוי ברובו, בניגוד להתקפה על ישראל ב-7 באוקטובר, שהחלה בתמרון רחב היקף מתואם שבו אלפי מחבלים זרמו דרך הגדר הפרוצה וטבחו בכ-1,200 ישראלים.

העיתון מציין כי ההחלטה של ​​חמאס להמשיך בלחימה היא אסון עבור הפלסטינים בעזה. עם סירוב חמאס להיכנע, ההרס גדל הולך, כולל הגדלת מספר העקורים ברצועה.

לעומת זאת, פחות מ-350 חיילים ישראלים נפלו בעזה מאז תחילת הפלישה, הרבה פחות ממה שחזו גורמים ישראלים באוקטובר.

ניתוח של סרטונים משדה הקרב שפרסם חמאס וראיונות עם שלושה אנשי חמאס ועשרות חיילים ישראלים, שרובם דיברו בעילום שם מכיוון שלא היו מורשים לדבר ללא אישור, מעלה כי האסטרטגיה של חמאס מסתמכת על:

  • שימוש במאות קילומטרים של מנהרות, שגודלן הפתיע את ישראל, לנוע ברחבי עזה מבלי להתגלוץ על ידי חיילים.

  • שימוש בבתים ותשתיות אזרחיות לרבות מתקנים רפואיים, משרדי או"ם ומסגדים - כדי להסתיר לוחמים, כניסות למנהרות, מלכודות מלכודות ומחסני תחמושת.

  • מארב לחיילים עם קבוצות קטנות של לוחמים לבושים כאזרחים, וכן שימוש באזרחים, כולל ילדים, לשמש כתצפיתנים.

  • השארת שלטים סודיים מחוץ לבתים, כמו סדין אדום התלוי מחלון או גרפיטי, כדי לאותת למחבלים אחרים על הימצאות קרובה של מוקשים, כניסות למנהרות או מחסני נשק בפנים.

  • לגרור את המלחמה כמה שיותר זמן, גם על חשבון עוד מוות והרס אזרחים, כדי לגרום לישראל לשקוע בקרבות התשה שיגבירו את הביקורת הבינלאומית על ישראל.

"המטרה היא להיעלם, להימנע מעימות ישיר, תוך הפעלת התקפות טקטיות נגד צבא הכיבוש. הדגש הוא על סבלנות", אמר סלאח אל-דין, איש חמאס ולשעבר מחבל בזרוע הצבאית שלו, שכיום גר באיסטנבול. לפני 7 באוקטובר, גדודי אל קסאם פעלו כ"צבא עם בסיסי אימונים", אמר. "אבל במהלך המלחמה הזו, הם מתנהגים כלוחמי גרילה".

לאחר פלישת כוחות קרקע ישראליים בסוף אוקטובר, חמאס הרחיק לכת בהפיכת אזורים אזרחיים בעזה לאזורים צבאיים, הטמנת מלכודות בעשרות שכונות ויצר בלבול לגבי איך נראה לוחם על ידי הלבשת לוחמיו כאזרחים.

גורמים ישראלים אמרו לעיתון כי הטקטיקה של חמאס מסבירה מדוע ישראל נאלצה לפגוע בכל כך הרבה תשתיות אזרחיות, להרוג כל כך הרבה פלסטינים ולעצור כל כך הרבה אזרחים.

מוסא אבו מרזוק, בכיר חמאס שיושב בקטאר, דחה את הביקורת על השימוש של חמאס בלבוש אזרחי ואחסנת נשק בתוך בתים אזרחיים, ואמר כי זה "מסיט את תשומת הלב מהעוולות הישראליות".

"אם יש מישהו שלוקח נשק מתחת למיטה, האם זו הצדקה להרוג 100,000 אנשים?" אמר המחבל אבו מרזוק. "אם מישהו לוקח נשק מתחת למיטה, האם זו הצדקה להרוג בית ספר שלם ולהרוס בית חולים?".

חברי חמאס אחרים מודים ומגנים על השימוש של התנועה בבגדים אזרחיים ובבתים אזרחיים, ואמרו שלארגון אין ברירה.

"בכל התקוממות בכל מלחמה, מווייטנאם ועד אפגניסטן, היו אנשים שנלחמו מבתיהם", אמר סלאח אל-דין. הוא הוסיף: "אם אני גר בזיתון, למשל, והצבא יבוא - אני אלחם בהם שם, מהבית שלי, או של השכן שלי, או מהמסגד. אני אלחם בהם בכל מקום שבו אהיה. פעילי חמאס לובשים בגדים אזרחיים בניסיון לגיטימי להימנע מגילוי. זה טבעי לתנועת התנגדות ואין בזה שום דבר יוצא דופן".

חמאס עזה מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד