ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
דורשים ועדת חקירה

התחקיר הוצג לקיבוץ בארי: "לא קיבלנו מענה לכמה שאלות קריטיות"

התחקיר הצה"לי אודות הקרב שהתנהל בקיבוץ בשבעה באוקטובר הוצג בפני חברי קיבוץ בארי. "הקיבוץ בארי לא היה זקוק לתוצאות התחקיר כדי להרגיש את כישלון צה"ל בכל דקה ודקה מאז 6:29 ביום שבת השחור", נמסר מהתושבים

התחקיר הוצג לקיבוץ בארי: "לא קיבלנו מענה לכמה שאלות קריטיות"
קיבוץ בארי צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

חברי קיבוץ בארי קיבלו היום את עיקרי תוצאות תחקיר צה"ל על ההתנהלות הצבאית בקיבוץ בשבעה באוקטובר ובימים שאחריו. בקיבוץ מסרו כי "ניתן לומר כי התחקיר היה יסודי, ועזר לחברי הקיבוץ להבין במעט את עומק ומורכבות הלחימה בגזרות השונות בקיבוץ".

עוד נמסר: "אנו רואים חשיבות רבה בקבלת האשמה והאחריות של צה"ל על שכשל כישלון מוחלט בשמירה עלינו,  ובבקשת הסליחה על הפקרתנו שעות רבות כלכך, בהן היינו תחת מתקפת רוע שאין שניה לה. אנו דורשים הקמת ועדת חקירה ממלכתית אשר לא תשאיר אבן על אבן, תבחן את התנהלות כלל הגורמים ותספק לנו תשובות איתן אפשר יהיה להתחיל להשתקם ולהסיק מסקנות אופרטיביות לעתיד, כדי שהאובדן הבלתי נתפס שחווינו לא יחווה שוב לעולם ע"י אף אזרח נוסף, כדי שנוכל לשקם את האמון שלנו בכוחות הביטחון, על מנת שנוכל לחזור לחיות בבארי בתחושת ביטחון".

בקיבוץ מסרו עוד: "הקיבוץ בארי לא היה זקוק לתוצאות התחקיר כדי להרגיש את כישלון צה"ל בכל דקה ודקה מאז 6:29 ביום שבת השחור - אנו מרגישים זאת באובדן 101 חברינו, אהובינו ובני המשפחות שלנו, ב-11 חברינו שעוד נמצאים בעזה, חלק מ-120 שחייבים לחזור הביתה; אנו רואים זאת בהרס הקיבוץ ובהיותנו פליטים בארצנו כבר תשעה חודשים. כישלון הצבא נצרב בגופנו ובלבבותנו כבר לפני תשעה חודשים, התחקיר מתחיל לספק תשובות לעומק המחדל, ואנחנו מקווים שהמסקנות החמורות מהתחקיר ייושמו באופן הנחרץ ביותר". 

"על אף היותו של התחקיר יסודי, חברי הקיבוץ לא קיבלו מענה מספק לכמה שאלות קריטיות, למשל: מדוע לא נכנסו לקיבוץ במשך שעות ארוכות כוחות צבא רבים שהתכנסו בשער, כאשר הקיבוץ בער ותושביו זעקו לעזרה? מה גרם למחדל המודיעיני שאפשר את תכנית הפלישה של החמאס, ואיך נפרצה גדר הגבול ללא מענה מיידי של צה״ל? האם החיילים שהגיעו לקיבוץ הבינו שהמטרה המרכזית ביותר שלהם היא הגנה על אזרחים?", נמסר. 

לסיום נמסר: "והחשוב ביותר, אנו דורשים להתעסק בהפקרה שמתרחשת ממש ברגעים אלו מעבר לגבול - הפקרת החטופים לגורלם כבר תשעה חודשים. הכישלון המתמשך באי החזרתם עד היום חייב להפסק. קיבוץ בארי דורש להחזיר את כל החטופים ולקדם עסקה באופן מיידי, שתחזיר את חברינו הביתה. צריך לפעול עכשיו, כדי שהם לא יהפכו לעוד ועדת חקירה בעוד תשעה חודשים".

נזכיר כי בשעות אחר הצוהריים יפורסם התחקיר המלא לציבור הכללי. במקביל לפרסום התחקיר, דובר צה"ל דניאל הגרי ייתן הצהרה בה הוא צפוי להציג את הדוח בקצרה. מוקדם יותר השבוע הוצג הדוח לרמטכ"ל ולדרגים הרלוונטיים בצבא.

בין היתר, התחקיר חקר את ירי הטנק על הבית של פסי כהן, שבו נהרגו 13 בני אדם. הבית הפך לאחד הסמלים הבולטים ביותר של מחדל 7 באוקטובר. התחקיר יתן את הדין גם על חלקו של תת אלוף ברק חירם שפיקד על האירוע.

קיבוץ בארי הוא הראשון שחבריו יקבלו את מסקנות התחקיר ולאחר מכן יימסרו הפרטים ליישובים הנוספים.

גדי ירקוני ראש המועצה האזורית אשכול בתגובה לתחקיר שהוצג: "אנו מעריכים מאד את חיילי צה"ל הנלחמים בעוז להגנת ישראל. יחד עם זאת, התחקיר שהוצג ממשיך את הקו השולט בישראל - אף אחד לא אחראי. אף אחד לא אשם. מדובר באסון הגדול בתולדות המדינה, וכל המנהיגות המדינית והצבאית ללא תזוזה. עבורנו מדובר בתחקיר חלקי שכן במהלכו לא התנהל כלל שיח עם המועצה, ועל כן לא משקף תמונה מלאה של האסון הכבד. בעת הזו חשוב לנו להוקיר שוב את לחימתם האמיצה של חברי כיתות הכוננות, שנלחמו לבדם באומץ וגבורה שעות ארוכות, וחלקם אף שילמו בחייהם. גם כעת, דורשים ועדת חקירה ממלכתית, ומקווים כי הלקחים והמסקנות ייושמו עכשיו".

מלחמת חרבות ברזל חמאס בארי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד