י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024
תחקיר ראשוני

המחדל בצפון: הרקטות שהרגו את בני הזוג - לא יורטו

מתחקיר ראשוני בחיל האוויר, עולה שהכביש שבו נסעו בני הזוג ברנס, באזור צומת נפח, הוגדר במערכות של מערך ההגנה האווירית כשטח פתוח, ולכן הרקטות ששוגרו למרחב לא יורטו

המחדל בצפון: הרקטות שהרגו את בני הזוג - לא יורטו
זירת הפגיעה ברמת הגולן צילום: ניב שחר

אחרי שבני הזוג נועה וניר ברנס ז"ל נהרגו אתמול מפגיעת רקטה ברמת הגולן, בצה"ל מתחקרים מה הוביל לכך ששתי רקטות לא מדויקות פגעו פגיעה ישירה בכלי רכב והרגו ישראלים פעמיים בתוך ימים ספורים.

אתמול הייתה הפגיעה כאמור ברכבם של בני הזוג ברנס, וביום חמישי שעבר היה זה רב-סרן במיל' איתי גלאה, שנהרג אף הוא מפגיעה ברכב (צבאי) שבו נסע. בשני המקרים לא היה מדובר בירי מדויק. 

בגלי צה"ל פורסם כי מתחקיר ראשוני בחיל האוויר, עולה שהכביש שבו נסעו בני הזוג, באזור צומת נפח, הוגדר במערכות של מערך ההגנה האווירית כ"שטח פתוח", ולכן הרקטות ששוגרו למרחב לא יורטו ולא נעשה כל ניסיון ליירטן. 

כביש 91 שבו נהרגו בני הזוג ברנס הוא כביש מרכזי ברמת הגולן ובנסיעה עליו חולפים על פני בסיסים צבאיים, שאליהם מכוון חיזבאללה את הרקטות שלו. 

הבעיה היא שהציבור לא מקבל התרעות על ירי לעבר בסיסים וגם באפליקציה של פיקוד העורף לא ניתן לקבל התרעות מבוססות מיקום באזור זה בגלל השיבושים המכוונים שמבצע צה"ל ב-GPS. ההערכה היא שנועה וניר לא ידעו שיש התרעה היכן שהם נוסעים.

בשני המקרים, גם זה שבו נהרגו בני הזוג וגם זה שבו נהרג רס"ן במיל' גלאה הי"ד, הרקטות כוונו לעבר מטרות צבאיות. במקרה של גלאה לעבר בסיס ברמת הגולן ובמקרה של ברנס לעבר מפקדת האוגדה המרחבית 210. רכבם של בני הזוג ברנס ספג את הפגיעה הישירה של הרקטה כשהשניים נעו במקרה ליד הבסיס.

כעת, לפי התחקיר הראשוני, מתברר כי לבני הזוג גם לא הייתה היכולת לדעת שהם מצויים באזור שמטווח בעשרות רקטות, מאחר שאין לצה״ל כיום את הדרך לספק להם התרעה - וצה״ל גם לא סיפק להם הגנה, מאחר שהוא קבע את המרחב שבו הם נסעו כשטח פתוח שאינו מוגן בידי מערכות ההגנה האווירית.

 
מלחמת חרבות ברזל חיזבאללה צה"ל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}