י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024
נערכים למלחמה

נחשף: ארסנל הנשק המגוון שיש בידי ארגון הטרור חיזבאללה

חיזבאללה מחזיק ברקטות מונחות ובלתי מונחות לייזר, ארטילריה נגד טנקים, טילים בליסטיים ונגד ספינות, וכן מל"טים המצוידים בחומר נפץ. לארגון יש בין 130,000 ל-150,000 רקטות וטילים, יותר מפי 4 מהכמות שהיתה לחמאס

נחשף: ארסנל הנשק המגוון שיש בידי ארגון הטרור חיזבאללה
שיגור טילים מלבנון צילום: חיזבאללה

חיזבאללה קיבל לאחרונה משלוחים גדולים של רקטות ומל"טים מאיראן, ולאחרונה אף החל לייצר נשק משלו. הארגון מתהדר גם ביכולות הגנה אוויריות, שלרוב המיליציות האחרות אין.

ארסנל הנשק של ארגון חיזבאללה כולל רקטות מונחות ולא מונחות לייזר, ארטילריה נגד טנקים, טילים בליסטיים וטילים נגד ספינות, וכן מל"טים עמוסי חומרי נפץ המבשרים על מלחמה רב-חזיתית שעלולה להגיע רחוק לעומק שטח ישראלת. כך מדווח בה'וושינגטון פוסט'.

אנליסטים מעריכים כי לחיזבאללה יש בין 130,000 ל-150,000 רקטות וטילים, יותר מפי 4 מהכמות שהיתה לחמאס לפני המלחמה בעזה. חיזבאללה טוען שיש לו יותר מ-100,000 חיילים, הרבה יותר מפי שניים מההערכות הגבוהות של הכוח הלוחם של חמאס לפני המלחמה.

חיזבאללהתיעוד של חיזבאללה באזור הצפוןצילום: חיזבאללה

רוב כלי הנשק של חיזבאללה הם אמצעי לחימה בדרגה נמוכה יותר, לא מונחי לייזר, שעלולים לאיים על מערכות ההגנה האווירית של ישראל אם ישוגרו בכמות גדולה - ובכך לאתגר את ההגנה האווירית. עוד יותר מדאיג את ישראל היא תחמושת מדויקת שהארגון אמר שהוא מחזיק בו.

חיזבאללה שומר חזק על הארסנל שלו, ולא חושף את מלוא היכולות שלו. לדברי נסראללה, לוחמיו השתמשו רק ב"חלק מהנשק שלנו" בהתקפות על הצפון מאז ה-8 באוקטובר. ההתקפות של ישראל בתגובה גרמו לנזקים של 1.5 מיליארד דולר והרסו כ-1,700 מבנים בלבנון.

נסראללה חשף בנובמבר כי הארגון משתמש בקטיושות. הטילים יוצרו במקור על ידי ברית המועצות ושודרגו על ידי איראן. לדברי פביאן הינץ, אנליסט הגנה וצבאי במכון הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים, חיזבאללה "יכול לירות הרבה מהם כי הם זולים, ועד לטווחים מסוימים הם עובדים".

בראיון לטלוויזיה "אל-מנאר" של חיזבאללה בתחילת יולי, קצין ארטילריה, המזוהה כמוחמד עלי, דיבר כשפניו מטושטשות עם עיוות קול, אמר כי הארגון מסוגל לירות 100 קטיושות בפעם אחת ממשגרים על משאיות.

תעמולת חיזבאללהשיגור טיל חיזבאללה: אילוסטרציהצילום: תעמולת חיזבאללה

בינואר, לאחר שישראל חיסלה את המפקד העליון ויסאם טאוויל, חיזבאללה החל לשגר רקטות מתוחכמות יותר, כולל דגם הפלאק מתוצרת איראן. לאחר מכן הגיעו טילים מונחים נגד טנקים שיכולים לחדור שריון כבד.

לחיזבאללה יש גם טילים בליסטיים מונחי לייזר גדולים יותר, כמו הפתח 110, שמהווים איום גדול יותר, עם טווח של עד 300 קילומטרים, ועלולים להגיע לתל אביב, ולירושלים. טילים דומים שימשו את איראן במתקפה נגד ישראל מוקדם יותר השנה, מה שנתן זמן ליירט אותם. לא ברור איזו השפעה עלולה להיות להם אם ישוגרו מגבול בלבנון, במיוחד במספרים גדולים.

לרשות חיזבאללה צי גדול של מל"טים, בגודלם, בצורתם וביכולתם. על פי הצהרות רשמיות, הארגון החל להשתמש במל"טים עמוסי חומרי נפץ, בפעם הראשונה זה היה ב-2 בנובמבר בהתקפה על מוצב ברמת הגולן.

למרות שאיראן היא ספקית הנשק העיקרית של חיזבאללה, הארגון הפך לעצמאי יותר בשנים האחרונות. "אנחנו התחלנו לייצר מל"טים" אמר נסראללה ב-2022, טענה שחזר על כך ביוני. חיזבאללה השתמש בטיל קרקע-אוויר 358, מתוצרת איראן, כדי להפיל מל"טים ישראלים.

שאן שייח, עמית במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים, התייחס מערכות ההגנה של ישראל ותהה בראיון ל'וושינגטון פוסט': "כמה יעילים המיירטים קלע דוד והחץ נגד הטילים האלה? האם צה"ל יכול לזהות, לעקוב ולירות על הטילים הללו בזמן שהם מוכנים לשיגור? יש הרבה דברים שאנחנו לא יודעים"

חיזבאללה מלחמת חרבות ברזל איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}