ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
הבעיות הנפוצות

דילמת מוצרי החשמל - להחליף או לתקן? המדריך שיחסוך לכם מאות ואף אלפי שקלים

יוקר המחיה והמצב הכלכלי המאתגר גורם לצרכנים לחפש היכן ניתן לחסוך. אז מתי עדיף לתקן ומתי ניאלץ בכל זאת לרכוש מוצרי חשמל חדשים? איך תתחזקו את מוצרי החשמל שיהיו עמידים לאורך זמן? כיצד תמנעו תקלות במוצרים השונים, מהן הבעיות הנפוצות ביותר ומדוע הן קורות? המדריך שכל אחד חייב לשנן

דילמת מוצרי החשמל - להחליף או לתקן? המדריך שיחסוך לכם מאות ואף אלפי שקלים
אילוסטרציה צילום: unsplash

בצל המלחמה והשהות הממושכת בבתים, חלה עלייה בכמות הפניות לתיקוני מוצרי חשמל. בנוסף, יוקר המחיה והמצב הכלכלי המאתגר שנכפה על כולנו, גורם לצרכנים לחפש היכן ניתן לחסוך. אז מתי עדיף לתקן ומתי ניאלץ בכל זאת לרכוש מוצרי חשמל חדשים? איך תתחזקו את מוצרי החשמל שיהיו עמידים לאורך זמן? כיצד תמנעו תקלות במוצרים השונים, מהן הבעיות הנפוצות ביותר ומדוע הן קורות? המדריך לתיקון באופן עצמאי, שיוכל לחסוך לכם מאות ואף אלפי שקלים.

מהן הבעיות הנפוצות במכשירי החשמל ומדוע הן קורות?

התקלות השכיחות ביותר הן נזילות מים ממדיח הכלים, מקררים שמקפיאים או ממיסים מוצרים, מערכות שבת לא תקינות, בקרת חום פגומה בכיריים החשמליים או תקלות בקומקום החשמלי. ברוב המקרים מדובר בתקלות תפעול הנגרמות מסיבות כמו עומס יתר, תחזוקה שוטפת לא נכונה של המכשיר, שחיקת המכשיר או בעיות שמקורן בחיבורי החשמל.

אילו מהתקלות תוכלו לתקן באופן עצמאי ולחסוך כסף? 

חשוב להדגיש שתיקון מוצרי חשמל דורש התמחות ספציפית, וחשוב שיתבצע רק על ידי טכנאי בעל מקצוע עם הסמכת שירות, מאחר ותיקונם כרוך בסכנה מסוימת. עם זאת, לפניי שתמהרו לקרוא לטכנאי כזה או אחר, ישנן מספר פעולות פשוטות ומהירות שתוכלו לבצע באופן עצמאי על מנת לבדוק אם יש בכלל תקלה, ואם כן, האם מדובר בתקלה שמצריכה הוצאה כספית או שניתן לתקנה באופן עצמאי.

האם התקלה נובעת מהשקע או מהמכשיר עצמו?

ראשית וודאו שהמכשיר אכן מקבל חשמל. חברו אותו לשקע ובדקו האם נורות המכשיר דולקות או האם השמיע צליל כלשהו. במידה והתשובה שלילית, בדקו האם הבעיה מצויה דווקא בשקע החשמל ולא במכשיר. חברו מכשיר אחר לאותו השקע, כזה שאתם יודעים בוודאות שתקין. במידה וגם הוא אינו פועל, וודאו בזהירות שכל המתגים בארון החשמל מופנים כלפי מעלה. במידה ואחד מהם נפל, הדבר יכול לרמז על בעיה הגורמת לקצר חשמלי במכשיר. 

pixabayאילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבהצילום: pixabay

כמו כן, ישנן מספר רב של פעולות מנע, שתוכלו לבצע באופן שוטף במכשירים השונים, על מנת להבטיח את תקינותם לאורך זמן ולמנוע את היווצרות התקלות.

מניעת תקלות בקומקומים חשמליים

האבנית היא האויב מספר אחד של הקומקום החשמלי, והיא גורמת פעמים רבות לטעמי לוואי במים, עלייה בצריכת החשמל של המכשיר ולקיצור חייו. עם זאת, תחזוקת הקומקום בהתאם להוראות היצרן, וניקוי המכשיר בתדירות גבוהה בחומר מתאים או אף במים עם חומץ ולימון, יסייעו להארכת חייו של הקומקום ולמניעת תקלות. 

תחזוק שוטף של מדיחי כלים:

במים בישראל קיימת כמות ניכרת של אבנית. לכן מדי מספר חודשים, הפעילו מדיח ריק עם נוזל מיוחד לניקוי יסודי, על מנת למנוע הצטברות אבנית במדיח. את הנוזל ניתן לרכוש בסופרים או בחברות שירות היבואן. בנוסף, הקפידו למלא את המדיח באופן סדיר בנוזל הברקה לכלים ובמלח למדיח, אחרת הכלים יצאו מוכתמים, לא מבריקים ורטובים. 

באדיבות המצלםאילן שמהצילום: באדיבות המצלם

בעיה נוספת קשורה לתחלופת מים לא תקינה במדיח. במידה ואתם רואים שאין כניסה או יציאת מים, בדקו לפני הכל שאף אחד לא סגר בטעות את ברז צינור המים של המדיח, דבר שיכול לחסוך מבוכה רבה, כמו גם כסף על טכנאי. אם לא זאת הבעיה, ובנוסף נשמעים רעשים בזמן פעילות המדיח (מעין דפיקות), וודאו כי הכלים הוכנסו באופן מסודר ומותאם לגודל המדיח. לעיתים קיימת נטייה להעמיס את המדיח בכלים המכסים אחד את השני. במקרה כזה השטיפה לא מגיעה לכלים המוסתרים או שהממטרה לא יכולה להסתובב. כתוצאה מכך תהליך הניקוי לא מתבצע כראוי, והכלים יצאו לא נקיים.

מניעת תקלות במקררים:

פתיחה וסגירה תכופה של דלת המקרר או השארתה פתוחה לזמן רב, עלולה לגרום ל"הזעה" (הצטברות טיפות מים על גוף המקרר בפנים או בחוץ), כמו גם לקלקול מוצרים. התקלה נפוצה בעיקר בעונת הקיץ, בה הבדלי הטמפרטורות בין המקרר לסביבה החיצונית גבוהים. לכן, הקפידו בכל עת שדלת המקרר סגורה לחלוטין, וכי אין כל לכלוך אשר הצטבר על גומי האטימה העלול למנוע מהדלת להיסגר. בנוסף, וודאו שכל פתחי האוויר בדפנות תא המזון לא מכוסים במוצרים או שקיות למיניהן.

unsplashאילוסטרציהצילום: unsplash

כשהמקרר אינו מקרר מספיק, או לחילופין מקפיא מוצרים, כדאי לבדוק את בקר הטמפרטורה הנמצא בתוכו. לעיתים מקור הבעיה בהזזה בטעות של הבקר. לפני שאתם מזמינים טכנאי כדאי להזיז את הבקר (יותר קר או פחות בהתאם לתקלה), להמתין מספר שעות ולראות אם התקלה הסתדרה. אם פתאום אין אור במקרר, לא בהכרח מדובר בתקלה. במידה והמקרר פועל כשורה כדאי לבדוק אם הנורה לא נשרפה או לחילופין המפסק המפעיל את פעילות הנורה תקוע.

מניעת תקלות במכונות קפה:

רוב התקלות במכונות קפה נוצרות עקב תחזוקה לקויה, המובילה לסתימה במעברים. תוכלו לשחרר חלק מהסתימות על ידי ניקויים בתמיסת מים עם חומץ או מלח לימון, בכל פעם שאתם מרגישים שהמכשיר מעט חסום. הקפדה על הוראות היצרן וניקוי תקופתי של המכונה ימנעו הצטברות אבנית המובילה לסתימות ולצריכת חשמל מוגברת של המכונה.

מניעת תקלות בתנורים וכיריים:

הקפידו לנקות באופן שוטף את הכיריים והתנורים בתכשירי ניקוי ייעודיים בלבד. שימוש בחומרי ניקוי שאינם מתאימים או קרצוף חזק של המוצרים יכול לגרום לנזק חיצוני, ולהשפיע על תפעול המכשיר עצמו באופן ניכר.

אל תשתמשו בכמות גדולה של מים כשמנקים את הכיריים. לעיתים תקלה בהצתה החשמלית מקורה ברטיבות שחדרה למערכת. במקרה כזה המתינו יומיים - שלושה כדי לתת למערכת ההצתה להתייבש, ואם התקלה עדיין לא נעלמה הזמינו טכנאי. תקלה נפוצה נוספת קשורה לפיזור להבה לא אחיד. במקרה כזה נסו לנקות בזהירות עם סיכה את הדיזות – החורים מהם יוצא הגז. ברוב המקרים ניקוי יסודי של הדיזות והכיפות פותר את התקלה.

בתנורים, ריח שרוף היוצא מהתנור אינו מעיד בהכרח על תקלה. לעיתים מקורו בהצטברות שאריות מזון או נוזלים. נקו היטב את התנור והפעילו אותו שנית, כדי לבדוק אם נפתרה הבעיה. אם עדיין יש ריח שרוף הזמינו טכנאי.

unsplashאילוסטרציהצילום: unsplash

לעיתים, בעיקר לאחר הפסקות חשמל, התנור מפסיק לעבוד. במקרים כאלה אפסו את הטיימר של התנור, מה שעשוי לפתור את  התקלה. אם ביצעתם את כל הפעולות הללו והמכשירים עדיין לא עובדים, כנראה שמדובר בתקלות חמורות יותר, אשר כל ניסיון לתקנן בעצמכם עלול לסכן את בטיחותכם ורק להחמיר את הבעיה. במקרה כזה, הזמינו טכנאי מקצועי. 

מניעת תקלות במיקסרים:

תקלה נפוצה במיקסר מקורה בגלגלי שיניים שחוקים, הנגרמים בעיקר עקב לישת בצק במהירות גבוהה מהרצוי. כדי למנוע שחיקה זו, הקפידו ללוש בצק קשה יחסית במהירות נמוכה בלבד, ואילו בהקצפה ניתן להשתמש במהירות גבוהה יותר.

אילו מהתקלות מחייבות הזמנת איש מקצוע?

כל תקלה הדורשת פתיחה של המכשיר מצריכה איש מקצוע. מכיוון שכיום נדרש ידע רב לתיקון מכשירי חשמל, בשל השוני בין מוצרי היצרנים וההבדלים בין הדגמים השונים, המצריכים טכנאי מקצועי. ברוב המקרים הללו, לא רק שיש להחליף את החלק המתאים למוצר, אלא גם לפרק ולהרכיב את החלק עצמו. דוגמאות למכשירים שתקלותיהם מצריכות לרוב טכנאי, הם מיקסרים ובלנדרים. הסכין ומגשר המנוע (קופלונג בשמו המקצועי) במכשיר הבלנדר נשחקים כתוצאה מטחינה של מוצרים קשים במצב שאינו  PULS. וכפי שוודאי הבנתם, תקלה כזו מחייבת פתיחת המכשיר בהתאם להוראות היצרן. 

באילו מקרים לא כדאי או לא ניתן לתקן, ועדיף לרכוש מכשיר חדש?

ראשית, ההחלטה תלויה בעלות ובגיל המוצר המקורי. כעיקרון בסיסי, במוצרים שעלותם 300-400 ש"ח בממוצע, לרוב לא משתלם להשקיע בתיקונם, מאחר ועלות עבודת הטכנאי מתקרבת לסכום. כמו כן, כאשר מדובר במכשירים ישנים ובתיקונים יקרים, כמו החלפת מנוע או מערכת פיקוד, בדרך כלל התיקונים לא כדאיים, אך כמובן יש לבחון כל מקרה לגופו.

לגבי מכשירי חשמל קטנים, כדאיות תיקונם תלויה במחירו של מוצר חדש מקביל. למשל קומקום חשמלי לרוב לא כדאי לתקן בשל עלותו הנמוכה, אך כאשר מדובר במוצרים קטנים שעלותם גבוהה כמו למשל מיקסר קיצ'נאייד, כדאי ומשתלם יותר לתקנם מאשר לקנות מכשיר חדש.

הכותב הוא: אילן שמה, מנהל השירות הטכני של CSB – חברת השרות למוצרי חשמל מהמובילות בישראל
מוצרי חשמל חיסכון בקנייה חיסכון בכסף יוקר המחיה מדריך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד