י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024
ניגוד עניינים

תלונה נגד נשיא ביהמ"ש העליון: "הפר את האתיקה ברגל גסה"

התנועה למשילות ודמוקרטיה, טוענת כי השופט פוגלמן היה אמור להוסיף את ראש מחלקת בג"צים בפרקליטות לרשימת ניגודי העניינים. ברשות השופטת הגיבו: "טענות חסרות בסיס"

תלונה נגד נשיא ביהמ"ש העליון: "הפר את האתיקה ברגל גסה"
השופט עוזי פוגלמן צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

התנועה למשילות ודמוקרטיה, טוענת כי מ"מ נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן "הפר ברגל גסה" את כללי האתיקה לשופטים. כך נטען בתלונה שהוגשה לשר המשפטים וליו"ר ועדת חוקה.

הרקע לתלונה, הוא עתירה שהוגשה לבג"ץ נגד פוגלמן ושר המשפטים לאחר שנמנעו ממינוי נשיא לבית המשפט המחוזי בבאר שבע. את עמדת הנשיא פוגלמן בהליך, ייצגה כמקובל מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, ובפרט ראש המחלקה עו"ד ענר הלמן. 

בעקבות זה, טוענת התנועה למשילות ודמוקרטיה, כי פוגלמן היה אמור להוסיף את עו"ד הלמן לרשימת עורכי הדין שהוא מנוע מלדון בהליכים שבהם הם מעורבים. וכי למרות זאת, הוא דן מאז בשלושה תיקים שהגיעו לבית המשפט העליון שבהם ייצג עו"ד הלמן.

"השופט פוגלמן לא הוסיף את עו״ד הלמן לרשימת הגופים שהוא אינו יכול לדון בעניינם, כמחויב על פי מסמך אמות המידה לגיבוש רשימת מניעויות לשופטים ורשמים", אומרים בתנועה למשילות ודמוקרטיה. "בנוסף ישב השופט פוגלמן בהרכב השופטים ולפעמים גם דן יחידי, בשלושה הליכים עקרוניים שבהם ייצג עו״ד הלמן, על אף שהוא מנוע מכך ומבלי לתת גילוי נאות לצדדים".

בתלונה מזכירה התנועה כי כבר פורסם בעבר על ידי העיתונאי קלמן ליבסקינד כיצד מחק השופט פוגלמן את שמו של פרקליט ממחלקת הבג"צים אשר צוין ברשימת המניעויות שלו ולאחר שדן בהליך שבו ייצג אותו פרקליט, שב פוגלמן והחזיר אותו לרשימה.

התלונה נשלחה לפוגלמן עצמו, לשר המשפטים וליו"ר ועדת חוקה של הכנסת, מכיוון שאין נציב מכהן בנציבות תלונות הציבור על שופטים. בחודש מאי סיים את תפקידו הנציב אורי שהם ולא מונה לו מחליף בשל התנגדות שר המשפטים לוין למנות לתפקיד שופט עליון בדימוס.

בתלונה דורשת התנועה כתובת אפקטיבית להגשת התלונה כאשר אין נציב מכהן העוסק בתלונות הציבור על שופטים. לטענתם, השופט פוגלמן "מטרפד את המינוי בשל דרישתו שהנציב הבא יהיה מי שכיהן לצידו בבית המשפט העליון והאינטרס של פוגלמן בכך גלוי למרחוק. 

התנועה דורשת כי עד לבירור התלונה נגד פוגלמן הוא ימשיך ידיו מעיסוק בזהות הנציב הבא.

תגובת הרשות השופטת: "אין מניעות"

היועץ המשפטי של הנהלת בתי המשפט, עו"ד ברק לייזר מסר את תגובת הרשות השופטת לתלונה: "במכתבך הנך טוענת, כי בנסיבות שבהן עמדתו של ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון הוצגה על ידי פרקליטים ממחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, במסגרת הליך משפטי בבג"ץ, היה על ממלא מקום הנשיא לכלול את הפרקליטים הרלוונטיים ברשימת הימנעויות שלו ולהימנע מלשבת בדין בהליכים שבהם הם מייצגים. 

לדברי היועמ"ש: "מדובר בטענות חסרות בסיס. באותו הליך, הוצגה עמדת מערכת בתי המשפט על-ידי פרקליטות המדינה כמקובל בכלל ההליכים שהמדינה, ובכלל זה הרשות השופטת, היא צד להם. 

לייזר הוסיף והדגיש: "עמדת מערכת בתי המשפט הועברה לפרקליטות באמצעות הח"מ והוא שהיה מצוי עם נציגיה בקשר. לא התקיים כל קשר בין ממלא מקום הנשיא למי מנציגי הפרקליטות בעניין זה וממילא אין מדובר בעניין אישי של ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, אלא בעמדת המערכת. 

"הוא הדין ביחס לעתירת התנועה למשילות ודמוקרטיה נגד משרד המשפטים בבג"ץ 3451/24. גם בעניין זה הופעלו על ידי ממלא מקום הנשיא סמכויות מתוקף תפקידו כראש הראשות השופטת ועמדת המערכת הועברה לפרקליטות באמצעות הח"מ והוא שעמד עם נציגיה בקשר. גם בעניין זה לא התקיים כל קשר בין ממלא מקום הנשיא לנציגי הפרקליטות. 

"בנסיבות אלה", כותב יועמ"ש בתי המשפט: "לא קמה למ"מ הנשיא כל עילת מניעות מכל סוג שהוא, וממילא לא התעורר צורך בעדכון רשימת המניעות שלו כנטען".

היועץ המשפטי של הנהלת בתי המשפט התייחס גם לטענה נגד אי מינוי נציב תלונות על שופטים: "עמדת הרשות השופטת, כפי שצוין לא אחת, היא כי מינוי נציב הינו אינטרס ציבורי חשוב ביותר, ואנו תקווה כי שר המשפטים ישוב לקיים עם ממלא מקום הנשיא פגישות עבודה, במסגרתן יוכלו למצות את השיח באשר למועמדים לתפקיד זה".

ענר הלמן עוזי פוגלמן התנועה למשילות ודמוקרטיה בית המשפט העליון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}